StefanAkiko
Återgår till pendeldrickning post-COVID.
Ingen dum spaning, faktiskt. Tycker man titt som tätt springer på folk som avancerat från moget till ungt - källaren full av mogen Bordeaux, men så dricker de bara unga kalifornier för det är roligare. Har själv behövt kämpa en del för att komma att uppskatta unga viner (särskilt röda), men som tur är har jag inte behövt fylla källaren med Bordeaux för att komma dit.
Jag har faktiskt aldrig stött på någon endaste människa som promenerat tillbaka från moget till ungt. Då mogna viner inte växer på träd, så får du gärna skicka dessa horder av mogen-Bdx-källarägare till mig
Några av dem jag diskuterar vin med har dock utvecklat spännande fäblesser för vissa kategorier unga viner. Tex en britt från CT som verkligen föredrar mogen Bdx, Rhone, Oz och Napa, men som på gamla dar plötsligt befann sig nyförälskad i Organic Natural Wines med AOC Beaujolais Villages Nouveau. Denna förälskelse förtog dock inget av hans kärlek till de mogna vinerna, men ibland bara måste han bara få sig en sådan Bojo.
Däremot stöter man ofta på folk som köpt på sig för mycket av en stil eller typ och som sedan får ett (lyx)problem iom att källaren då kanske innehåller för mycket CdP eller bubbel.