Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

katho27

Medlem
Senaste från importören.

NF släpps i november med riktpris 1 800 kr. Dåliga nyheten är att SB bara beställde en bråkdel av erbjuden volym. Positiva nyheten är att även magnum lanseras (för första gången?) med riktpris på 3 700 kr.
Jag tillhörde dem som missade Billecart-Salmon Cuvée NF -08 på websläppet i november.
Drog i förra veckan på chans iväg en fråga om PI och fick positivt svar.
FYI, om nu någon skulle sitta i liknande båt.

Sovereign

Medlem
Jag tillhörde dem som missade Billecart-Salmon Cuvée NF -08 på websläppet i november.
Drog i förra veckan på chans iväg en fråga om PI och fick positivt svar.
FYI, om nu någon skulle sitta i liknande båt.
Jag privatimporterade 3 st. i januari och de ligger fortfarande på samma pris enligt Lively Wines prislista nu.

Wintermute

Medlem
Screenshot_20240919_192557_Instagram.jpg

Gratien fortsätter att mjölka 2008. Jag tror att den är en Jero. Och den kommer i 1600 flaskor. Jag gissar att den är kraftfullt prissatt 🤓

Någon som testat Henriot Hemera och har en uppfattning hur den står sig mot andra 08-prestiger?

Finns i BS.
Bjöd på den blint för forumiter i våras, vill minnas att den uppskattades väl :)

Tycker inte nödvändigtvis att Billecart NF eller Cuvée William skulle vara bättre. Håller den nog högre än både La Grande Dame och Belle Epoque, om man nu tittar prissegment.

Edit: missade att det var 08-specifikt. Hemera är ju en av få 08-prestiger som går att köpa utan omvägar.

Foley

Medlem
IMG_5329.jpeg
Efter två dåliga flaskor i rad drack vi äntligen en flaska Billecart Salmon 2008 som levererade. Fin och ganska kraftig brödig doft. Len och fin munkänsla. Jag uppfattar den som relativt frisk och väldigt äppelfruktig, nästa lite söt. Väldigt lättdrucket. Den kommer att hålla i många år framöver. Hög kvalitet hur som helst!

Nyllet

Medlem
Visa bifogad bild 32887Efter två dåliga flaskor i rad drack vi äntligen en flaska Billecart Salmon 2008 som levererade. Fin och ganska kraftig brödig doft. Len och fin munkänsla. Jag uppfattar den som relativt frisk och väldigt äppelfruktig, nästa lite söt. Väldigt lättdrucket. Den kommer att hålla i många år framöver. Hög kvalitet hur som helst!

Tråkigt men intressant att två av tre flaskor varit dåliga. Får man fråga vad det var för fel på dom? Hur har flaskorna lagrats?

Foley

Medlem
Tråkigt men intressant att två av tre flaskor varit dåliga. Får man fråga vad det var för fel på dom? Hur har flaskorna lagrats?
De har lagrats i vinkällare. Har haft väldigt få dåliga flaskor genom åren av de jag lagrat en längre tid i källaren. Jag tror på något fel när flaskorna korkats då korken ”fastnade” på ett konstigt sätt när jag öppnade dem båda, vilket jag även varit med om med andra unga champagner jag öppnat. Båda flaskorna var väldigt anonyma och smakade ingenting. Dessutom var moussen konstig, massor med stora bubblor istället för små fina. Har varit lite rädd att alla flaskor jag köpt av billecart 2008 skulle vara dåliga, om jag råkat få en dålig batch av något slag, men känner mig lugnare nu.

Nyllet

Medlem
De har lagrats i vinkällare. Har haft väldigt få dåliga flaskor genom åren av de jag lagrat en längre tid i källaren. Jag tror på något fel när flaskorna korkats då korken ”fastnade” på ett konstigt sätt när jag öppnade dem båda, vilket jag även varit med om med andra unga champagner jag öppnat. Båda flaskorna var väldigt anonyma och smakade ingenting. Dessutom var moussen konstig, massor med stora bubblor istället för små fina. Har varit lite rädd att alla flaskor jag köpt av billecart 2008 skulle vara dåliga, om jag råkat få en dålig batch av något slag, men känner mig lugnare nu.

Väldigt intressant. Jag har varit otroligt förskonad när det gäller Champagne (peppar peppar…) men drack en flaska Henriot 2008 i våras som hade betydligt mer mognad än vad jag trodde den skulle ha.

Martinski

Medlem
På tal om årgång 2008, undrar vad DP's P2 2008 kommer kosta.. med tanke på att årgång 2004 kostar 6 papp. Tänker mig att den kommer kosta 8k.

Kolsyra

Kolsyra
Helvete vad FOMO man får av att läsa denna tråden från början och alla releaser man missade 2018 - tidigt 2019 som Cristal, Bollinger LGA, DP Legacy, SWC osv.

Hehe det va stirrigt. Kommer ihåg att nån dansk tog typ alla låder dp 08 på Hansa malmö. Winston hade jag svårast att få tag i. Sen va det lite konstigt för många missade cristal när den lanserades först för 1750kr. Andra gången cristal 08 kom så va det kaos på hemsidan.

Toppen