Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

Champagne årgång 2008

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Helvete vad FOMO man får av att läsa denna tråden från början och alla releaser man missade 2018 - tidigt 2019 som Cristal, Bollinger LGA, DP Legacy, SWC osv.

Ha, ha det kan jag tänka mig. När jag började kom jag rakt in på prestigerna från 95 och 96. Blev mest enstaka flaskor för omedelbar konsumtion och det mesta är uppdrucket idag.:neej: Däremot kommer det ta många år innan det är tomt på 08or...:cigarr:

Men det fina är att det hela tiden kommer nya årgångar så bara att bryta ihop och gå vidare.:ängel: Provar man mycket själv kan man bilda sig en egen uppfattning och förhoppningsvis uppskatta några mindre hausade årgångar.

Exempelvis lyckades jag blanda ihop 2008 och 2013 två gånger förra veckan. Gissade Egly 08 på en Egly 13 och Roederer Rosé 13 på en Roederer Rosé 08 så utifrån det kanske du ska kolla upp 2013 istället eller så får du vänta till trion 2018-20 som de flesta trosigförståsigpåare snackar upp.
 

Martinski

Medlem
Ha, ha det kan jag tänka mig. När jag började kom jag rakt in på prestigerna från 95 och 96. Blev mest enstaka flaskor för omedelbar konsumtion och det mesta är uppdrucket idag.:neej: Däremot kommer det ta många år innan det är tomt på 08or...:cigarr:

Men det fina är att det hela tiden kommer nya årgångar så bara att bryta ihop och gå vidare.:ängel: Provar man mycket själv kan man bilda sig en egen uppfattning och förhoppningsvis uppskatta några mindre hausade årgångar.

Exempelvis lyckades jag blanda ihop 2008 och 2013 två gånger förra veckan. Gissade Egly 08 på en Egly 13 och Roederer Rosé 13 på en Roederer Rosé 08 så utifrån det kanske du ska kolla upp 2013 istället eller så får du vänta till trion 2018-20 som de flesta trosigförståsigpåare snackar upp.

Just 2019 haussas som nästa stora årgång, 2018 hade mycket fin frukt tydligen men saknar 'stuns'

Får köpa hem några special club 2019 som finns på bolaget nu.
 

FredrikC

Medlem
Hehe det va stirrigt. Kommer ihåg att nån dansk tog typ alla låder dp 08 på Hansa malmö. Winston hade jag svårast att få tag i. Sen va det lite konstigt för många missade cristal när den lanserades först för 1750kr. Andra gången cristal 08 kom så va det kaos på hemsidan.
Jag var på besök i Malmö och råkade ta två lådor legacy så dansken fick inte allt iaf ;)
 

Kolsyra

Kolsyra
Jag var på besök i Malmö och råkade ta två lådor legacy så dansken fick inte allt iaf ;)

Hehe gött.
Priset för 08 DP på resturang i dk va runt 4000dk så blir ju rätt trevlig vinst för krogägare. Kommer inte riktigt ihåg men va inte priset runt 1450 för 08 på bolaget ?
Såg nu att dom tar 8500dk för en flaska 08 i Köpenhamn.
 

BallyJ

Medlem
Hehe gött.
Priset för 08 DP på resturang i dk va runt 4000dk så blir ju rätt trevlig vinst för krogägare. Kommer inte riktigt ihåg men va inte priset runt 1450 för 08 på bolaget ?
Såg nu att dom tar 8500dk för en flaska 08 i Köpenhamn.
Ser att jag köpte mina flaskor DP 2008 för 1424:- så nära 1450:- var det, den fanns ju i överflöd dessutom och man borde köpt många fler när det begav sig. Har även för mig att någon på forumet lyckades klippa ett tiotal för runt 1100:- på en Finlandsfärga.
 

Dovberg

Medlem
Hehe gött.
Priset för 08 DP på resturang i dk va runt 4000dk så blir ju rätt trevlig vinst för krogägare. Kommer inte riktigt ihåg men va inte priset runt 1450 för 08 på bolaget ?
Såg nu att dom tar 8500dk för en flaska 08 i Köpenhamn.
Galet. Kommer ihåg när jag frågade om tips på en bra bar i Göteborg som serverade Champagne och några tipsade om Pigalle. Kostade 1650 kr där (1750 kr på SB vid den tidpunkten) så det blev givet att jag o frugan delade på en flaska. Blev den bästa kvällen vi har haft på flera år. Jag garvade när jag betalade...

Det här forumet är fullständigt fantastiskt. Helt sjukt att man kan få så uttömmande och högkvalitativ info som dessutom är helt gratis. Guldgruva.

Till alla er som hänger här och skriver. Ni är fan bäst. Tackar ödmjukast för all tid o energi som ni lägger ner.
 

A77

Medlem
Ser att jag köpte mina flaskor DP 2008 för 1424:- så nära 1450:- var det, den fanns ju i överflöd dessutom och man borde köpt många fler när det begav sig. Har även för mig att någon på forumet lyckades klippa ett tiotal för runt 1100:- på en Finlandsfärga.
Precis sommaren 2020 var det verkligen rea på DP08. Färjan gick den på 1100kr men på flygplatsen i ARN fanns det kampanj 3för2 (icke-eu destination) och kommer ihåg att jag knep 3st från Madrids flygplats för ungefär 1050kr styck (samma erbjudande 3för2).
 

Martinski

Medlem
Precis sommaren 2020 var det verkligen rea på DP08. Färjan gick den på 1100kr men på flygplatsen i ARN fanns det kampanj 3för2 (icke-eu destination) och kommer ihåg att jag knep 3st från Madrids flygplats för ungefär 1050kr styck (samma erbjudande 3för2).

Sommaren 2020 var då pandemin härjade som mest, kan tänka mig det gjorde att det fanns sådana erbjudanden då på flygplatser m.m när det knappt var någon som reste.

För att få sålt något.
 
Tror inte man skall förvänta sig att alla 2008 är långliggare, årgångens rykte till trots;)
@Nyllet och @magnum - tycker just Henriot är en av de skumpor i bättre mellanprisklass som ömsar skinn snabbast - tidigt är den ofta monotont citronig och med kartig syra och ibland litet snäckskal, men efter bara några år i källaren brukar den visa upp krämiga mognadstoner som gör den till en perfekt skumpa att dricka i fönstret tio-femton år in. Just 2008 tyckte jag var helt open for business redan för två år sedan. kommer nog inte att spara mina 2006 och 2008 alltför många år till.
 
Toppen