champagne_per_se
Medlem
Är intresserad, men beror på vilka årgångar som sökes eller har ni färdig vertikal så är jag på
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
På grund av sent avhopp söker vi nu en sista deltagare inför lördagens Comtes vertikal på Grappe.Hej,
Väcker liv i en gammal tråd. Jag och @Pontus Palmenäs har pratat lite ”off-mic” om att försöka få till en vertikalprovning av Taittinger Comtes de Champagne i februari 2024.
Innan man börjar diskutera datum och plats hade det varit intressant och se vilket intresse som finns.
Hör av er isåfall!
Kul, det torde funka. Tror jag har 2012, 2014 och 2015 i hemma kylen. Låt mig checka.Jag tänkte att det kunde vara dags att prova intresset för den här typen av Champagne-BYOB igen. Eftersom vi befinner oss under den traditionellt magraste och fattigaste delen av året, tänkte jag ta ett lite billigare tema denna gång: Roederer Vintage.
Upplägget är alltså en "koordinerad" BYOB, d.v.s. deltagarna måste ta med olika årgångar, och tala om vilken årgång de tar med. För att kunna anmäla sig måste man alltså ha en årgång som inte någon annan redan "paxat". Såväl bytesaffärer som panikinköp utomlands har förekommit inför tidigare provningar när folk vill vara med men blir svikna av sin källare. På plats kör vi sedan halvblind provning.
Datum: lördag 1 februari, start på e.m., sluttid tidig kväll
Plats: Årsta
Champagne: Louis Roederer Vintage, valfri årgång inklusive den senaste. Så bl.a. 2016, 2015, 2014, 2013, 2012, 2009, 2008, 2007, 2006, 2005, 2004, 2003, 2002...
Antal deltagare: jag kör om vi blir minst fyra. Upp till åtta deltagare går att hantera.
Antal flaskor: exakt en per person. Extraviner strängeligen förbjudna. Tanken är att ha en lagom lång provning som möjliggör att man försvinner iväg till en sen middag efteråt alternativt är pigg nästa dag.
Anmälda + vald årgång
1. @vintomas, tar med 2008 - men jag kan byta om någon annan vill ta med just den årgången
Det ska bli intressant att se om vi får ihop en provning. Mitt bestämda intryck är att de flesta champagnenördar har fler årgångar prestigechampagne i källaren, och "vanlig vintage" är något som man förvisso köper en hel del av, men sedan dricker upp inom några år. Men eftersom Roederer både är välrenommerade och väldistribuerade i Sverige hoppas jag att just det här temat är något som faktiskt kan funka!
Skulle inte du åka skidor..?Kul, det torde funka. Tror jag har 2012, 2014 och 2015 i hemma kylen. Låt mig checka.
Haha, disciplinen sviker mig men hinner med ett pass innan och lättare att spotta ung vintage än mogen prestige.Jag har 00 och 04 men den lördagen dricker jag Belle Epoque.
Skulle inte du åka skidor..?
Då tar jag gärna den platsenHej,
Jag var lite för snabb när jag såg en intressant provning men det visade sig att jag var uppbrokad redan så blir tvungen att avstå. 2013 är därmed öppen igen.
mvh Stefan
Jag kan ta med en 2008, om det fortfarande finns plats.Möjliga årgångar för ytterligare deltagare inkluderar bl.a. 2009, 2008 (då jag gör en rockad med en äldre årgång) och 2007.
Absolut! Då byter jag till 2007 istället!Jag kan ta med en 2008, om det fortfarande finns plats.