This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Paul Sugot NV VV och Millésime samt André Jacquart NV Vertus och NV Mesnil!Hallå, vad har vi får bra och prisvärda champagner (bdb) i prisklassen 5-600 kr?
https://www.systembolaget.se/produkt/vin/diebolt-vallois-772301/ Denna är ganska trevlig tycker jag.Hallå, vad har vi får bra och prisvärda champagner (bdb) i prisklassen 5-600 kr?
Visserligen under budget (!) men jag gillar Nicolas Feuillatte bdb collection vintage. Väldigt mkt champagne för pengarna om du har tid att låta den ligga 4-5 år i källare. Bra årgång nu, 2018. Samma sak med Palmer & Co bdb, där magnumen (2012 nu) dessutom är grym och går bra att dricka direkt. Kan du gå en bit över budget var Orpale 2012 otroligt bra redan nu. Riktigt prestigekänsla. Alla proffs verkar gilla Pierre Peters NV. Jag har dock bara druckit den direkt från hyllan och inte varit helt såld, men var ett par år sen nu.Hallå, vad har vi får bra och prisvärda champagner (bdb) i prisklassen 5-600 kr?
Var köpte du ifrån? Ser att SB bara har två cuvéer.Tack, för tipsen. Det fick bli några flaskor från en ny odlare för min del.
Champagne Paul Sugot - Brut Grand Cru Vieilles Vignes - Qty: 1
Champagne Paul Sugot - Extra Brut Grand Cru Vieilles Vignes Millésimes 2012 - Qty: 4
Champagne Paul Sugot - Brut Grand Cru Vieilles Vignes MAGNUM - Qty: 1
Har ni några tips för ekade champagner?
Misstänker Fanwine.Var köpte du ifrån? Ser att SB bara har två cuvéer.
Ah, såklart!Misstänker Fanwine.![]()
Ja, började botanisera på bolaget men kom på att jag har sett odlaren på Fanwines. Både bättre priser och utbud. Men det var ändå skralt med flaskor.Var köpte du ifrån? Ser att SB bara har två cuvéer.
Duger inte André Jacquart eller vill du ha tips rent allmänt utan begränsningar?Tack, för tipsen. Det fick bli några flaskor från en ny odlare för min del.
Champagne Paul Sugot - Brut Grand Cru Vieilles Vignes - Qty: 1
Champagne Paul Sugot - Extra Brut Grand Cru Vieilles Vignes Millésimes 2012 - Qty: 4
Champagne Paul Sugot - Brut Grand Cru Vieilles Vignes MAGNUM - Qty: 1
Har ni några tips för ekade champagner?
Fanwine har även Hugot som också gör riktigt bra BdB. VV är ofta tydligt ekad medan NV och Millésime är mer renfruktiga. Frågan är dock inte om Rosén är det bästa vinet om man vill ha chardonnay i, annars är det tokekade M18 (100 % PM) som är solklart bäst.Ja, började botanisera på bolaget men kom på att jag har sett odlaren på Fanwines. Både bättre priser och utbud. Men det var ändå skralt med flaskor.
Har druckit Jacquart tidigare och det var inte alls något fel på den, snarare tvärtom. Skulle även vilja ha tips om fler ekade som är trevligt och prisvärda. Bonnaires ekade bdb har jag inte sett till på ett tag.Duger inte André Jacquart eller vill du ha tips rent allmänt utan begränsningar?
Fanwine har även Hugot som också gör riktigt bra BdB. VV är ofta tydligt ekad medan NV och Millésime är mer renfruktiga. Frågan är dock inte om Rosén är det bästa vinet om man vill ha chardonnay i, annars är det tokekade M18 (100 % PM) som är solklart bäst.
Tack för tipsen! Klickade hem några Paul Sugot Millésime 2010 och 2012 igår. Ska bli spännande att prova.Paul Sugot NV VV och Millésime samt André Jacquart NV Vertus och NV Mesnil!
Paul Sugot (Avize) kör rostad reduktiv stil med låång tid på jästen som ger brödighet.
André Jacquart (Vertus) kör ek på det mesta men är ändå eleganta med ren frukt och är sällan oxidativa i stilen.
Bonnaire Variance görs inte längre. Dessvärre verkar någon ägarunge på Bonnaire ha gått handelshögskolan så nu är det vingårdsviner och uppjackade (eller i linje med övriga producenter med samma kvalitet) priser som gäller...Har druckit Jacquart tidigare och det var inte alls något fel på den, snarare tvärtom. Skulle även vilja ha tips om fler ekade som är trevligt och prisvärda. Bonnaires ekade bdb har jag inte sett till på ett tag.
Kul men glöm inte Sugots VV och gärna på magnum. Förutom 2008an så är frågan om inte jag tycker VVn är ännu bättre (åtminsotne ung) och det gäller även bas 11 som jag gissar förskräcker 99 % av forumet.Tack för tipsen! Klickade hem några Paul Sugot Millésime 2010 och 2012 igår. Ska bli spännande att prova.
Bonnaire Variance görs inte längre. Dessvärre verkar någon ägarunge på Bonnaire ha gått handelshögskolan så nu är det vingårdsviner och uppjackade (eller i linje med övriga producenter med samma kvalitet) priser som gäller...
De flesta bra odlare använder ek men runt rödingen blir åtminstone det namnkunniga utbudet mindre för varje år.
Riktigt bra ekade producenter som fortfarande går att köpa är; Bereche, Pouillon, Dehours, Tarlant, Egly-Ouriet, Eric Rodez, Vouette & Sorbee/Clandestin, Kartongen, Vilmart, Penet-Chardonnet (La Maison Penet), De Sousa, André Jacuart, Larmandier-Bernier, Doyard och Fleury.
Tips på viner runt rödingen är:
Hugot VV och M18
De Sousa 3A
Eric Rodez BdN
Egly Bisseuil
André Jacquart Vertus (delvis stiål) och Mesnil
Bereche NV (tror det mesta är på ståltank)
Kartongen Saint Anne (tror det mesta är på ståltank)
Vouette & Sorbee Fidele
Clandestin Boreal
Doyard Revolution
Larmendier-Bernier Longitud
Stort tack, ska kika runt lite och se om jag hittar någon handlare som jag kan beställa ifrånBonnaire Variance görs inte längre. Dessvärre verkar någon ägarunge på Bonnaire ha gått handelshögskolan så nu är det vingårdsviner och uppjackade (eller i linje med övriga producenter med samma kvalitet) priser som gäller...
De flesta bra odlare använder ek men runt rödingen blir åtminstone det namnkunniga utbudet mindre för varje år.
Riktigt bra ekade producenter som fortfarande går att köpa är; Bereche, Pouillon, Dehours, Tarlant, Egly-Ouriet, Eric Rodez, Vouette & Sorbee/Clandestin, Kartongen, Vilmart, Penet-Chardonnet (La Maison Penet), De Sousa, André Jacuart, Larmandier-Bernier, Doyard och Fleury.
Tips på viner runt rödingen är:
Hugot VV och M18
De Sousa 3A
Eric Rodez BdN
Egly Bisseuil
André Jacquart Vertus (delvis stiål) och Mesnil
Bereche NV (tror det mesta är på ståltank)
Kartongen Saint Anne (tror det mesta är på ståltank)
Vouette & Sorbee Fidele
Clandestin Boreal
Doyard Revolution
Larmendier-Bernier Longitud
Finns såklart fler och säkert någon som jag själv glömt. Lästips är Peter Liems Champagne.
Sedan finns Fallet Prevostat i Avize som gör en grym NV (under tre olika varumärken) men det är ett esoteriskt tips för de skulle vara nedlagda men jag har hörde i höstad från två olika champagnebönder att de fortfarande kör men att det inte finns något skylt.
Lycka till och meddela gärna hur det går med framförallt provsmakningen.
Kul men glöm inte Sugots VV och gärna på magnum. Förutom 2008an så är frågan om inte jag tycker VVn är ännu bättre (åtminsotne ung) och det gäller även bas 11 som jag gissar förskräcker 99 % av forumet.![]()
Ja, Bonnaire Variance är verkligen saknad ! Köpte mina sista (?) 2019 då jag hittade en låda 2008/2009 i en odlarbutik i Epernay. Tror de kostade 34 Euro. Öppnade den 3:e från lådan för en månad sedan och den är galet bra för prislappen. Alltid svårt med pris - prestanda jämförelser men den står sig bra mot betydligt dyrare och seriösa champagner.
Jag älskade Variance och har druckit deras årgångskumpa (2012). 2012 var nog lite sleeping beauty då den kändes bra, men som om den hade mer att ge med mognad. Jag drack detta ex runt 2022 och kommer vänta med nästa några år till. Jag tror säkert 2016 är fin också men kanske bör få lite längre tid på korken än drickas i absolut närtid?Detta vinet minns jag som mycket trevligt och prisvärt. Provade det med 09 som basår. Har funderat på att slå till på Bonnaire Cramant grand cru 2016 på systemet. Något som kan rekomenderas eller är det klokare att köpa någon annan champagne i stället (i samma prisklass)?
Jag älskade Variance och har druckit deras årgångskumpa (2012). 2012 var nog lite sleeping beauty då den kändes bra, men som om den hade mer att ge med mognad. Jag drack detta ex runt 2022 och kommer vänta med nästa några år till. Jag tror säkert 2016 är fin också men kanske bör få lite längre tid på korken än drickas i absolut närtid?