Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sovereign

Medlem
IMG_9737.jpeg

2014 Diebolt-Vallois Fleur de Passion
Frisk, citrusdriven, oljig och lätt ekad BdB. Exotiska frukter och gula äpplen. Hög syra och lite knuten. Kommer tjäna på 8-10 år i källaren.
92p.

Foley

Medlem
IMG_6315.jpeg

Fick gäster idag och ville inleda lunchen med lite bubblor. Letade efter något som legat i källaren en liten stund och hittade denna, Pierre Gerbais Les Grandes Cotes Celles-sur-Ource NV, med tre år på korken (deg apr 2022). Dessutom 100% PN, vilket brukar drickas bra relativt ungt. Jag har varit lite tveksam till Pierre Gerbais. Hans instegchampagne, Grains de celles, har alltid levererat bra, men övriga champagner som jag provat har varit väldigt anonyma. Denna champagne var dock mycket bra, så kanske måste jag omvärdera nu.

Mörkgul i färgen. Mjuk och fin mousse. Lite begynnande mognad. Mkt äpple och brioche i doft och smak. Långt avslut. Supergott helt enkelt och fin fas!

katho27

Medlem
Dricker inte supermycket Champagne, men denna igår tyckte jag verkligen var toppen!

2014 Pertois-Lebrun Derrière Le Mont Aigu GC
IMG_9243.jpg

BdB, deg juli -21 så nästan fyra år på korken, en tredjedel på ek och resten på cement, dosage 2g.
Aprikos och nybakt bröd i doften.
Rik, krämig och ändå fokuserad i munnen, små mjuka bubblor.
Rätt söt frukt men med en grapefrukt-beska i slutet.
Tillgänglig men inte insmickrande.
Har begränsad erfarenhet av champagne med ålder, men stärks i min strävan att inte ploppa för tidigt.

Toppen