This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Jag gissar att dosagen var 0,8% snarare än 8%?Visa bifogad bild 34044
Lanson Le Black Création 258 Magnum
Äppeldriven och lättdrucket. Mild, len och publikvänlig. Aningen för hög dosage (8%). Helt okej överlag och helt klart värd sina 670kr.
81p
Precis så. Skyller på intaget.Jag gissar att dosagen var 0,8% snarare än 8%?8% är 80 g/l vilket är rejält upp i doux-nivån, vilket väldigt få producerar. (Tror inte det finns någon över demi-sec i SB-sortimentet idag.) De flesta i världen använder gram per liter för att ange dosage i bubbel eller restsötma i andra viner, men Systembolaget har på senare tid fått för sig att använda gram per 100 ml när de anger uppgiften, vilket alltså är ungefär procentsiffran. Gränsen för brut är max 12 g/l, alltså 1,2 g/100 ml på systembolagsspråk (≈ 1,2%), extra brut max 6 g/l (≈0,6%).
Kul med Winston 98anVisa bifogad bild 34067
Måndagen bjöd på provning på PK-huset: Champagne Premium (2000 kr)
Referensvin
Krug GC 172 ème
På näsan godis, tuggummi, lite mandlar.
Långt avslut, liten mousse, rund och elegant.
Oväntat öppen för ung GC. 91 p.
Flight 1
Pierre Gimonnet Chouilly Grand Cru 2016 (Special Club)
Skog, bär, nötter.
Ganska fyllig, lite mineralig och aning stram.
Upplyft för Special Club som annars brukar vara trist. 90 p.
Pascal Agrapart Vénus BdB Brut Nature
Vingummi, reduktiv, smörig.
Rund, fin syra, lite gräddig.
Stor och elegant premium-odlare. Tankarna gick åt Comtes 2013. 92 p.
Flight 2
Philipponnat Clos de Goisses 2014
Vitblommig, lite skog och halm.
Mindre mousse, intensiv och fyllig, men lite kort.
Utmärkte sig inte något särskilt. 90 p.
Clos Cazals 2013 BdB
Blåfruktig, brynt smör, viol.
Lite flyktig. Varmskördad?
Tappade formen ganska snabbt. 88 p.
Pol Roger SWC 2008
Påtagligt oxiderad, plommonkärnor.
Ganska juicig och platt.
Jag kommer aldrig överens med Churchill 08. 86 p.
Pol Roger SWC 1998 (Vinothèque)
Bomb. Komplex, elegant, vital. Vill dofta i timmar på denna.
Otroligt elegant, fin mousse, riktigt långt avslut.
En av de bästa jag någonsin provat. 97+ p.
Sammanfattningsvis bra upplyft av provningarna på PK-huset!
(Något med omskalningen/uppladdningen av bilden gjorde den mörkare och dimmigare än den var innan. Hoppas det går att urskilja ändå.)
Funkar att dricka så tidigtVisa bifogad bild 34125
2020 Chartogne-Taillet Les Barres
100% PM. Extra brut (2g/L) Deggad Dec 2024. Gastronomisk och vinös med bra koncentration och oljig textur. Annorlunda och fantastisk! En av de bättre jag druckit från Kartongen.
92p
Var tveksam innan men den oron var totalt obefogad, den var tillgänglig och bra nu, även om den kommer tjäna på att ligga några år. (Två flaskor kvar som jag måste hålla fingrarna borta från nu).Funkar att dricka så tidigt?