Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Öppnade precis min första Henriot 2014 (från rabattpris inköpet på bolaget) och den har nästan inga bubblor kvar, är det normalt för dessa? Om man jämför med diverse 08 eller äldre som jag druckit så är de betydligt piggare. Det kändes ändå som det var skapligt tryck när jag öppnade den och det poppade fint, korken lite smal men ändå expanderad. När jag häller upp den skummar det men sen är det nästan noll bubblor. Liiite konstigt tycker jag.
Men den smakade och doftade bra?

Ibland kan det hända att någon ung flaska inte bubblar lika mycket i glaset som förväntat men detta är främst estetiskt för bubblorna finns där när man smakar. Men visst kan man få lite avslagen känsla redan genom att bara titta på ett sådant glas, framförallt om man har ett annat glas bredvid som "lever".

Inte troligt då det är maskindiskat och aldrig haft det problemet tidigare. Men kanske teoretiskt möjligt på första glaset men inte på 3 o 4 påfyllningen i samma glas.
Vill du ha bubblor ska du inte maskindiska.;) Det är glasets operfekta yta och smuts som ger upphov till bubblor. Tror @magnum har en teori om att maskindiskmedel slipar ner ytan och därför försämrar vinupplevelsen.

Kan man göra det på dåligt med bubblor? Blir ju som först möjligt imorgon (dagen efter öppning)? Känns som det är svårt att bevisa ngt?
Objektivt ska det gå om trycket är under 4 bar som det minst ska vara enligt champagnereglerna eller om producenten utlovar 6 bar men detta blir så klart omöjligt att bevisa, men som övriga säger är Systembolagets fokus att göra kunden nöjd. Problemet blir ju importörens i slutändan som säkert inte vill bråka med storebror...

De flesta champagner är dessutom maximala 6 bar så att en ung champagne skulle hamna under 4 låter närmast helt osannolikt men visst kan någon av alla hundra miljoner flaskor som görs varje år sakna tillräckligt med jästsockerblandning för att få tillräckligt med tryck i flaskan.

Inget personligt men jag förundras över fokuset på bubblor och mousse i champagne, visst är det en naturlig del av mousserande viner så kanske inte konstigt att det beaktas men samtidigt har alla unga mousserande viner bubblor så blir en redundant reflektion. Att storleken eller mängd bubblor kan säga något om kvaliteten är en seglivad faktoid inom vinvärlden.

Bubblorna uppstår först när man öppnar flaskan och det är glasets egenskaper som är den viktigaste faktorn.

Jamie Goode

BK Wine

Så testa ett annat och mer skitigt glas nästa gång.:D

Nu finns det liknande inlägg på forumet och har även för mig att någon skrivit att bubblor saknades helt i en champagne men detta har jag som sagt aldrig upplevt i ung champagne. Själv tycker jag beskrivning av bubblor har sin plats på mogen champagne för där kan det verkligen variera från nära noll till bra drag i galoscherna!

Magikern

Medlem
De flesta champagner är dessutom maximala 6 bar så att en ung champagne skulle hamna under 4 låter närmast helt osannolikt men visst kan någon av alla hundra miljoner flaskor som görs varje år sakna tillräckligt med jästsockerblandning för att få tillräckligt med tryck i flaskan.
Vilmart coeur de cuvee 2012 har nog det högsta trycket jag varit med omi en flaska. Jag behövde inte skaka flaskan det minsta för att krossa en fönsterruta med korken om jag velat (den sköts upp i taket tack och lov). 6 bars tryck hade jag gissat på men jag kanske har fel. :)

m_trobeck

Ständigt sökande. Rotlös.
Vilmart coeur de cuvee 2012 har nog det högsta trycket jag varit med omi en flaska. Jag behövde inte skaka flaskan det minsta för att krossa en fönsterruta med korken om jag velat (den sköts upp i taket tack och lov). 6 bars tryck hade jag gissat på men jag kanske har fel. :)
Nytt för BYOB 2025: gissa druvor, by, producent, årgång samt tryck i flaska.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det är något mysko med påståenden om ont om bubblor i unga champagner och det här forumet, för det här var inte första påståendet. :oops: Jag har å min sida aldrig någonsin varit med om att en ung (= relativt nysläppt) champagneflaska inte har några bubblor, har nästan ingen mousse o.s.v. Och då har jag i omgångar öppnat hyggligt många flaskor samtidigt när jag hållit bubbelvinskurser. (Så många så jag vågar uttala mig om att andelen korkskadade champagner ligger någonstans runt 1%, och att de traditionella champagnekorkarna aldrig till närmelsevis har varit uppe i de 5-10% korkdefekter som gällde för vanliga vinkorkar för 20-25 år sedan, när kvaliteten nog var som sämst.) De gånger champagner saknat mousse när jag varit med har det varit rejält gamla flaskor eller halvgamla flaskor som uppenbarligen varit fellagrade, där även en eller flera av fyllnivå, färg och korkens skick (oftast torr och spröd) varit uppenbart påverkat.

Johpe

Medlem
Aldrig varit med om att systembolaget har krävt något "bevis" från min sida när jag reklamerat.
Aldrig känt att de ifrågasatt mina argument
Systembolaget accepterar typ allt som anledning. Så länge flaskan har åtminstone 1/3 av innehållet kvar.
Minns första gången jag reklamerade en flaska med kork, förväntade mig att någon skeptisk filur skulle hälla up ett glas och kontrollera vinet. En rätt uppenbart befängd förställning sådär ett gäng år senare 😆

Var inne o reklamerade flaskan idag, var nog precis lagom 1/3 kvar och det var inga som helst problem att lämna in den, skulle få tillbaka pengarna inom några dagar. Jag frågade hur det fungerade för dem att undersöka min reklamation eftersom jag kom dit med champagne med en stopper i som de tog bort och gav tillbaka. Varpå de svarade att det är ngn centralt som ev undersöker saken (som ju blir rätt svårt på en champagne som då troligtvis varit öppen i +1v innan den kommer fram till dem). (Själv gissar på att flaskan hälls ut lokalt rätt omgående om jag ska vara ärlig)

Johpe

Medlem
Men den smakade och doftade bra?

Ibland kan det hända att någon ung flaska inte bubblar lika mycket i glaset som förväntat men detta är främst estetiskt för bubblorna finns där när man smakar. Men visst kan man få lite avslagen känsla redan genom att bara titta på ett sådant glas, framförallt om man har ett annat glas bredvid som "lever".

Vill du ha bubblor ska du inte maskindiska.;) Det är glasets operfekta yta och smuts som ger upphov till bubblor. Tror @magnum har en teori om att maskindiskmedel slipar ner ytan och därför försämrar vinupplevelsen.

Objektivt ska det gå om trycket är under 4 bar som det minst ska vara enligt champagnereglerna eller om producenten utlovar 6 bar men detta blir så klart omöjligt att bevisa, men som övriga säger är Systembolagets fokus att göra kunden nöjd. Problemet blir ju importörens i slutändan som säkert inte vill bråka med storebror...

Inget personligt men jag förundras över fokuset på bubblor och mousse i champagne, visst är det en naturlig del av mousserande viner så kanske inte konstigt att det beaktas men samtidigt har alla unga mousserande viner bubblor så blir en redundant reflektion. Att storleken eller mängd bubblor kan säga något om kvaliteten är en seglivad faktoid inom vinvärlden.

Bubblorna uppstår först när man öppnar flaskan och det är glasets egenskaper som är den viktigaste faktorn.

Jamie Goode

BK Wine

Så testa ett annat och mer skitigt glas nästa gång.:D

Nu finns det liknande inlägg på forumet och har även för mig att någon skrivit att bubblor saknades helt i en champagne men detta har jag som sagt aldrig upplevt i ung champagne. Själv tycker jag beskrivning av bubblor har sin plats på mogen champagne för där kan det verkligen variera från nära noll till bra drag i galoscherna!
Yes, smakade bra, luktade bra, ungefär som vilket vitt vin som helst (då den som sagt i stort sett saknade bubblor).

Kör med Lehmann Jamesse Grand Champagne glas som jag alltid maskindiskar och har nog säkert druckit 50+ olika flaskor champagne i dessa glas utan något liknande problem hittills, därför var det ganska lätt att upptäcka att något var fel direkt vid första sip.

Tror verkligen inte att bubblorna säger något om kvaliten på en champagne, men i detta fall saknades det alltså i stort sett helt och hållet bubblor och om jag "swirlade" champagnen i glaset (som jag brukar göra med vin så väl som med champagne utan några problem) så blev den helt platt efter bara 3-4 varv i glaset.

Som sagt, aldrig varit med om ngt liknande. Har 3 flaskor kvar i källaren från min beställning så ska bli intressant att öppna nästa och se hur den är.

Johpe

Medlem
Det är något mysko med påståenden om ont om bubblor i unga champagner och det här forumet, för det här var inte första påståendet. :oops: Jag har å min sida aldrig någonsin varit med om att en ung (= relativt nysläppt) champagneflaska inte har några bubblor, har nästan ingen mousse o.s.v. Och då har jag i omgångar öppnat hyggligt många flaskor samtidigt när jag hållit bubbelvinskurser. (Så många så jag vågar uttala mig om att andelen korkskadade champagner ligger någonstans runt 1%, och att de traditionella champagnekorkarna aldrig till närmelsevis har varit uppe i de 5-10% korkdefekter som gällde för vanliga vinkorkar för 20-25 år sedan, när kvaliteten nog var som sämst.) De gånger champagner saknat mousse när jag varit med har det varit rejält gamla flaskor eller halvgamla flaskor som uppenbarligen varit fellagrade, där även en eller flera av fyllnivå, färg och korkens skick (oftast torr och spröd) varit uppenbart påverkat.
Ja, vad kan jag säga, jag blev också rejält förvånad då jag heller aldrig varit med om ngt liknande. Lite tryck var det som sagt i flaskan vid öppning men i glaset och i munnen var det nära nog icke-existerande bubblor.

Sovereign

Medlem
Öppnade precis min första Henriot 2014 (från rabattpris inköpet på bolaget) och den har nästan inga bubblor kvar, är det normalt för dessa? Om man jämför med diverse 08 eller äldre som jag druckit så är de betydligt piggare. Det kändes ändå som det var skapligt tryck när jag öppnade den och det poppade fint, korken lite smal men ändå expanderad. När jag häller upp den skummar det men sen är det nästan noll bubblor. Liiite konstigt tycker jag.
Har druckit 4 av de 6 Henriot 2014 jag köpt och alla har varit jättebra så du prickade nog ett måndagsexemplar…
(Sen var det ju skönt att det löste sig hos SB. Jag har själv aldrig haft problem med reklamationer av defekta flaskor hos SB)

IMG_6098.jpeg

Damien Hugot M18. Har pratats lite om den här på forumet det sistone, så kände att det var läge att premiärprova. Som namnet antyder är det 100% Meunier från 2018. Ingen dosage och deggad för knappt ett år sedan.

Fin färg och bjussig doft av gula päron och ek. Smak av krispiga krusbär, lime och gula päron. Det finns inget i känslan som tyder på extra-brut, snarare en rätt fruktig och rund upplevelse. Bjussig, var ordet!

Att den är ek-vinös som en bättre vit Bourgogne får den att träffa mitt i prick i mitt champagne-nervcenter! Kan bara föreställa mig hur bra den kommer bli med lite ålder. Givet vad dessa flarror kostar är det en fantastisk QPR. Älskar’t.

Last edited:

Stefan J

Medlem
2013 är en av mina absoluta favoritårgångar och har köpt på mig en del vid det här laget. Min känsla har varit att det varit "märkligt tyst" vad gäller Pol Roger vintage 2013 och SWC 2013. Det indikerar såklart delvis/helt marknadens syn på saken.

Dock var jag tvungen att bilda mig en egen uppfattning och när ICA Aptitens Hörna (korsningen Hornsgatan - Torkel Knutsson gatan) erbjuder SWC2013 för 1950 så är det svårt att hitta ursäkter.

Näsan kändes ok och som att det kunde finnas något där men absolut ej uppenbart. Munnen bekräftade varför ingen lyfter fram den (som jag sett i alla fall). Såklart ett habilt vin men ej på den nivå man förväntar sig och framförallt väldigt kort. Har sällan dryckit ett vin i denna katergori som så abrupt "tar slut".

Denna fredag kväll (för någar veckor sedan) erbjöd de 6-7 champagner på glas med priser från 100 - 130 kr för Beaumont des Crayers NV, Deutz NV, Pol Roger NV, Henriot 2014 osv. Tog in glas av Deutz och Henriot 2014 och då framstod SWC2013 klart bättre dager men inte på den nivå man/jag förväntade mig. Henriot 2014 hade jag för övrigt väntat mig mer av. Vi sparar pengarna till något annat än PR2013.

20250124_174717.jpg

Toppen