Men den smakade och doftade bra?Öppnade precis min första Henriot 2014 (från rabattpris inköpet på bolaget) och den har nästan inga bubblor kvar, är det normalt för dessa? Om man jämför med diverse 08 eller äldre som jag druckit så är de betydligt piggare. Det kändes ändå som det var skapligt tryck när jag öppnade den och det poppade fint, korken lite smal men ändå expanderad. När jag häller upp den skummar det men sen är det nästan noll bubblor. Liiite konstigt tycker jag.
Ibland kan det hända att någon ung flaska inte bubblar lika mycket i glaset som förväntat men detta är främst estetiskt för bubblorna finns där när man smakar. Men visst kan man få lite avslagen känsla redan genom att bara titta på ett sådant glas, framförallt om man har ett annat glas bredvid som "lever".
Vill du ha bubblor ska du inte maskindiska.Inte troligt då det är maskindiskat och aldrig haft det problemet tidigare. Men kanske teoretiskt möjligt på första glaset men inte på 3 o 4 påfyllningen i samma glas.
Objektivt ska det gå om trycket är under 4 bar som det minst ska vara enligt champagnereglerna eller om producenten utlovar 6 bar men detta blir så klart omöjligt att bevisa, men som övriga säger är Systembolagets fokus att göra kunden nöjd. Problemet blir ju importörens i slutändan som säkert inte vill bråka med storebror...Kan man göra det på dåligt med bubblor? Blir ju som först möjligt imorgon (dagen efter öppning)? Känns som det är svårt att bevisa ngt?
De flesta champagner är dessutom maximala 6 bar så att en ung champagne skulle hamna under 4 låter närmast helt osannolikt men visst kan någon av alla hundra miljoner flaskor som görs varje år sakna tillräckligt med jästsockerblandning för att få tillräckligt med tryck i flaskan.
Inget personligt men jag förundras över fokuset på bubblor och mousse i champagne, visst är det en naturlig del av mousserande viner så kanske inte konstigt att det beaktas men samtidigt har alla unga mousserande viner bubblor så blir en redundant reflektion. Att storleken eller mängd bubblor kan säga något om kvaliteten är en seglivad faktoid inom vinvärlden.
Bubblorna uppstår först när man öppnar flaskan och det är glasets egenskaper som är den viktigaste faktorn.
Jamie Goode
BK Wine
Så testa ett annat och mer skitigt glas nästa gång.
Nu finns det liknande inlägg på forumet och har även för mig att någon skrivit att bubblor saknades helt i en champagne men detta har jag som sagt aldrig upplevt i ung champagne. Själv tycker jag beskrivning av bubblor har sin plats på mogen champagne för där kan det verkligen variera från nära noll till bra drag i galoscherna!