Visa bifogad bild 33778Visa bifogad bild 33779Visa bifogad bild 33780Visa bifogad bild 33781Visa bifogad bild 33782
Lördagens helt otroliga Champagner. Hade en liten trevlig Lördag med mina nära och kära vänner för att fira och minnas en bortgången vän. En av de personer som fick in mig i Champagneträsket för en antal år sedan. Köpte en Cdm 96 för typ 7 år sedan för att bjuda honom på när han skulle fylla jämnt. Dessvärre fick han vara med och dricka den...
Tog inga noter under kvällen utan fokus var på att umgås och bara njuta av vad jag tycker är det bästa som finns när det kommer till Champagne, det vill säga Krug!!
Började med en Grande Cuvée 164 för att värma upp smaklökarna och den blir bara bättre för varje gång jag provar den.
CdM 96 är den bästa champagne jag provat i mitt liv än så länge. Heeelt otrolig längd och komplexitet. Som flytande smörkola utan att bli söt och med en syra som balanserar upp allt perfekt. Det fanns inget att klaga på hur vi än försökte. Inget, "den skulle må bra av några år till på rygg" eller "lite kort i smaken" eller "tunn i doften" eller något annat av det klassiska man brukar gnälla på. Perfektion i sin renaste form!
88:an var faktiskt inte jättemycket efter. Pigg och fräsch som en 20 år yngre champagne men med en mognad som den 37 åring den är. 1988 är en otrolig årgång och champagne som säkert håller flera år till men jag ser ingen direkt vinning med att spara. Drick om ni har. Tyvärr min sista flaska...
CdM 02 var lite blyg och återhållsam vid första glaset, men till glas nr två några timmar senare så hade den öppnat upp sig och var riktig grym. Precis som CdM 96 så har den en längd som är otrolig och med lite mer mognad kan den faktiskt bli lika bra. 5-10 år till den går in i sitt optimala drickfönster kanske.
96:an var stabil och bra men faktiskt ett nummer för litet denna kväll mot de tre andra storheterna.
Summa summarum: Krug är Kungen av Champagne och glöm inte att dricka era fina flaskor med era nära och kära. Helt plötsligt finns dom inte där för att dricka dom med er.