Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Per Stade

Lege artis
Bollinger La Grande Année 2015
Lillördag.
Då blir det färska räkor från Dagny.
Kände för lite champagne till.
Enormt stark doft med omisskännlig Bollingerarom när jag öppnar flaskan.
Först får jag den där känslan av mogna röda äpplen men….
Doftar och smakar torkade fikon.
Känns förvånansvärt mogen.
Mycket fylligt vin med mjuk syra.
Skulle säkert falla även @StefanAkiko på läppen.
Ärligt talat den här årgången är mycket mer drickfärdig än den hypade 2008.
IMG_0642.jpeg

Dagny är en räktrålare från Strömstad

LarsW

Medlem
Salon 1990.

Vinvän på besök i höstas för att fira en födelsedag. Tanken var att vi skulle öppna en Krug 1988 men den låg kvar i mina föräldrars vinkällare på andra sidan landet så måste hitta en ersättare…
Rödvinet vi drack efteråt finns här.

Har inte druckit så mycket Salon och var väl en 10 år sen sist.

Mycket bra doft. Mogen, fruktig med honung, grädde och en lätt sälta jag ofta hittar i BdB med ålder. Vitpeppar och en hint av sherry som jag gillar! Växer ordentligt första halvtimmen och håller sedan hela kvällen. Doften lovar mycket gott!

Och får nog säga att smaken levererar den här gången. Konserverad citron och lyche. Honung, crème brûlée mandarin-marmelad och skaldjur. Vit stenfrukt och ostron-umami/sälta. Kraftfull och elegant på samma gång. Lång-lång eftersmak.

Svårt att inte jämföra med den Bollinger 1990 på magnum som jag drack i somras. Den var bättre. Hade lite mer av allt.

Med det sagt så var detta verkligen en bra flaska. Och roligt att dricka Salon igen.

96p
20241002_190326.jpg

Sovereign

Medlem
Noteringar från gårdagen.

2010 Paul Sugot Millésime Extra Brut
Läcker och krämig BdB. Citrus, mogna äpplen, smör, grädde och brioche. Medelfylligt och härligt. Behöver tid i glaset för att verkligen öppna upp. Verkar vara i bra fas just nu.
92p
IMG_8672.jpeg

2008 Billcart-Salmon Nicolas François Brut
Lite återhållsam. Grillad citrus, gula äpplen, brioche och kål. Medelfyllig med en ganska kort längd. Annorlunda och lite klen och rätt konstig överlag. Förmodligen inte i rätt fas. Lite av en besvikelse...
90p
IMG_8675.jpeg

Krug GC 171

Mandel, hasselnötter, citrus, mogna äpplen, grädde och brioche med en härligt lång och salt finish. Fullt ös med härlig mousse. Medelfylligt och superbalanserat. Kommer naturligtvis att dra nytta av källarlagring men är faktiskt riktigt bra just nu. Elegant och gastronomiskt.
95p
IMG_8679.jpeg

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Damien Hugot millesime 2015
Degg2022/07.

Parfymen är årgångstypisk bjussig ,
Mycket brödig o gräddig och härligt fruktigt inbjudande.
Kroppen är mediumfyllig tsm med hög syra och lätt reduktiva toner,
tsm med gula plommon o gula äpplen. mycket generös och lättrostad i stilen.
Ett härligt årgångsvin med fin intensitet, lång stram mycket ren mineralisk stil med bra 'kalkighet'

Vinet är ungt o piggt men bjuder på årgångstypisk bjussig frukt åt Äpplepaj hållet.

Dehär är ett mycket bra vin i bra husstil smakar väldigt likt
Pol Roger BdB typ

Attachments

• 20250202_141833.jpg
    20250202_141833.jpg
    38,9 KB · Visningar: 12

Thomas

Medlem
20250208_190459.jpg
20250208_174546.jpg
20250208_160406.jpg
20250208_165000.jpg
20250208_145510.jpg

Lördagens helt otroliga Champagner. Hade en liten trevlig Lördag med mina nära och kära vänner för att fira och minnas en bortgången vän. En av de personer som fick in mig i Champagneträsket för en antal år sedan. Köpte en Cdm 96 för typ 7 år sedan för att bjuda honom på när han skulle fylla jämnt. Dessvärre fick han vara med och dricka den...

Tog inga noter under kvällen utan fokus var på att umgås och bara njuta av vad jag tycker är det bästa som finns när det kommer till Champagne, det vill säga Krug!!

Började med en Grande Cuvée 164 för att värma upp smaklökarna och den blir bara bättre för varje gång jag provar den.

CdM 96 är den bästa champagne jag provat i mitt liv än så länge. Heeelt otrolig längd och komplexitet. Som flytande smörkola utan att bli söt och med en syra som balanserar upp allt perfekt. Det fanns inget att klaga på hur vi än försökte. Inget, "den skulle må bra av några år till på rygg" eller "lite kort i smaken" eller "tunn i doften" eller något annat av det klassiska man brukar gnälla på. Perfektion i sin renaste form!

88:an var faktiskt inte jättemycket efter. Pigg och fräsch som en 20 år yngre champagne men med en mognad som den 37 åring den är. 1988 är en otrolig årgång och champagne som säkert håller flera år till men jag ser ingen direkt vinning med att spara. Drick om ni har. Tyvärr min sista flaska...

CdM 02 var lite blyg och återhållsam vid första glaset, men till glas nr två några timmar senare så hade den öppnat upp sig och var riktig grym. Precis som CdM 96 så har den en längd som är otrolig och med lite mer mognad kan den faktiskt bli lika bra. 5-10 år till den går in i sitt optimala drickfönster kanske.

96:an var stabil och bra men faktiskt ett nummer för litet denna kväll mot de tre andra storheterna.

Summa summarum: Krug är Kungen av Champagne och glöm inte att dricka era fina flaskor med era nära och kära. Helt plötsligt finns dom inte där för att dricka dom med er.

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 33778Visa bifogad bild 33779Visa bifogad bild 33780Visa bifogad bild 33781Visa bifogad bild 33782
Lördagens helt otroliga Champagner. Hade en liten trevlig Lördag med mina nära och kära vänner för att fira och minnas en bortgången vän. En av de personer som fick in mig i Champagneträsket för en antal år sedan. Köpte en Cdm 96 för typ 7 år sedan för att bjuda honom på när han skulle fylla jämnt. Dessvärre fick han vara med och dricka den...

Tog inga noter under kvällen utan fokus var på att umgås och bara njuta av vad jag tycker är det bästa som finns när det kommer till Champagne, det vill säga Krug!!

Började med en Grande Cuvée 164 för att värma upp smaklökarna och den blir bara bättre för varje gång jag provar den.

CdM 96 är den bästa champagne jag provat i mitt liv än så länge. Heeelt otrolig längd och komplexitet. Som flytande smörkola utan att bli söt och med en syra som balanserar upp allt perfekt. Det fanns inget att klaga på hur vi än försökte. Inget, "den skulle må bra av några år till på rygg" eller "lite kort i smaken" eller "tunn i doften" eller något annat av det klassiska man brukar gnälla på. Perfektion i sin renaste form!

88:an var faktiskt inte jättemycket efter. Pigg och fräsch som en 20 år yngre champagne men med en mognad som den 37 åring den är. 1988 är en otrolig årgång och champagne som säkert håller flera år till men jag ser ingen direkt vinning med att spara. Drick om ni har. Tyvärr min sista flaska...

CdM 02 var lite blyg och återhållsam vid första glaset, men till glas nr två några timmar senare så hade den öppnat upp sig och var riktig grym. Precis som CdM 96 så har den en längd som är otrolig och med lite mer mognad kan den faktiskt bli lika bra. 5-10 år till den går in i sitt optimala drickfönster kanske.

96:an var stabil och bra men faktiskt ett nummer för litet denna kväll mot de tre andra storheterna.

Summa summarum: Krug är Kungen av Champagne och glöm inte att dricka era fina flaskor med era nära och kära. Helt plötsligt finns dom inte där för att dricka dom med er.
Wow vilka flaskor! Kan inte annat än att hålla med. Krug är bäst 😍🍾

Sovereign

Medlem
Visa bifogad bild 33778Visa bifogad bild 33779Visa bifogad bild 33780Visa bifogad bild 33781Visa bifogad bild 33782

Inspirerande skrivet och du har så rätt!

Wintermute

Medlem
Alfred Gratien cuvee paradis 2008.
Av en mystisk slump dricker jag nästa flaska ytterligare 15 månader senare. Rostade fat, citron, grapefrukt. Skyhög syra. Inga tecken på mognad. Ingen brådska med de återstående flaskorna.
Dags igen. Idag noterar jag drömmar, lime, blodapelsin. Intensivt, balanserat (men med knivskarpa syror) och superlänge eftersmak. 92p.

LeChat

Medlem
IMG_6827.jpeg

Billecart-Salmon Brut Rosé

Älskar verkligen roséchampagne!
Hallon, smultron, blodapelsin mm, som på något positivt sätt fått en smak av livets svärta. Bra (tannin)struktur och dosagen är på en behaglig, lagom torr nivå. Fortfarande ungdomlig fräschör, men där nu en del kantigheter har rundats av efter 3,5 år i källaren, och känner även lite mognad i avslutet.

Den är gjord i samma goda stil som många av mina favoritroséer, men tycker nog att den är lite onödigt dyr, iallafall i Sverige. Men god är den!
Ikväll blir det smørrebrød med räkor och kallrökt lax.

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6830.jpeg

2008 Henriot Brut Millésimé

Surdegsbröd och nytvättade lakan i doften. Mycket citruston i smaken som är åt grillad citron hållet och även ger lite Charles Heidsieck vibbar.
Detta är en stil som en gång i tiden fick mig att verkligen börja uppskatta champagne, och som för mig är lite av urtypen av champagne och som jag fortfarande gillar skarpt.
Den har nu rundats av och fått lite mognadstoner men kommer att utvecklas till det bättre i 5+ år till.

Idag köpte vi två stooora fina rödtungor som vi tänkte steka i mycket smör. Smask!

Tänkte även öppna en flaska vitt, en 2020 Domaine Cordier Père et Fils Pouilly-Fuissé Premier Cru Les Reisses.

Oj, fredagsmyset serverat! Smörade popcorn med lagom sälta. Ja, thats it! Iallafall initialt. Den behöver nog lite tid för att öppna upp men nja, har definitivt druckit bättre från Cordier.
Nu var ju detta dessutom på premier cru-nivå, men det är väl ungefär som med mellanchefer. En och annan är bra.

Johpe

Medlem
Öppnade precis min första Henriot 2014 (från rabattpris inköpet på bolaget) och den har nästan inga bubblor kvar, är det normalt för dessa? Om man jämför med diverse 08 eller äldre som jag druckit så är de betydligt piggare. Det kändes ändå som det var skapligt tryck när jag öppnade den och det poppade fint, korken lite smal men ändå expanderad. När jag häller upp den skummar det men sen är det nästan noll bubblor. Liiite konstigt tycker jag.

mackan92

Medlem
Öppnade precis min första Henriot 2014 (från rabattpris inköpet på bolaget) och den har nästan inga bubblor kvar, är det normalt för dessa? Om man jämför med diverse 08 eller äldre som jag druckit så är de betydligt piggare. Det kändes ändå som det var skapligt tryck när jag öppnade den och det poppade fint, korken lite smal men ändå expanderad. När jag häller upp den skummar det men sen är det nästan noll bubblor. Liiite konstigt tycker jag.
Reklamera

Thirsty

Smygnykterist
Diskmedel kvar i glaset?

Aldrig varit med om att systembolaget har krävt något "bevis" från min sida när jag reklamerat.
Aldrig känt att de ifrågasatt mina argument
Minns första gången jag reklamerade en flaska med kork, förväntade mig att någon skeptisk filur skulle hälla up ett glas och kontrollera vinet. En rätt uppenbart befängd förställning sådär ett gäng år senare 😆

Toppen