Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 33370
2008 Guy Charlemagne Grand Cru Mesnillésime Vieilles Vignes Blanc de Blancs

Ibland finner man både oxidativa och reduktiva drag i en champagne. Så är fallet i kvällens Mesnillésime. Dock är det de oxidativa som är tongivande på ett positivt sätt. Den har en tydlig, men subtil, odlarkaraktär vilket jag börjar uppskatta mer och mer.

Doften känns något mer utvecklad än smaken, men den har redan en fin komplexitet även i munnen. Syran är läcker och ger elegans.

Har druckit denna från bl.a. årgångarna -95, -96 och -02 och har charmats vid varje tillfälle. Har dock inte druckit någon annan champagne ur Guy Charlemagnes sortiment. Borde kanske göra det.

2008an är i en fantastiskt smaskig fas nu. Avrundad med ung fräschör och med en begynnande mognad.

På tallriken blir det repris på koljan med brynt smör som vi åt för ett par veckor sedan. Det tillsammans med en god BdB är ju svårslaget.
Visa bifogad bild 33371
Spännande och roligt att höra om 2008, har inte vågat ploppa ngn ännu.
Hur är den jämfört med de äldre årgångarna? Det var ju väldigt skillnad på hur vi upplevde 1995 resp 1996. Och 2002 kändes som nånstans mittemellan.

LeChat

Medlem
Spännande och roligt att höra om 2008, har inte vågat ploppa ngn ännu.
Hur är den jämfört med de äldre årgångarna? Det var ju väldigt skillnad på hur vi upplevde 1995 resp 1996. Och 2002 kändes som nånstans mittemellan.
Upplever att 2002 och 2008 har mest likheter vilket främst kanske har med åldern att göra. Om jag minns rätt gällande-95 och -96 så tyckte jag att -95 var väldigt elegant och lätt i stilen utan att vara tunn. Gillade den skarpt. Samtidigt var den trevlig kontrast till bl.a 1995 Bollinger LGA och 1995 La Grande Dame. Om jag minns rätt så var 1996 riktigt bra och bäst av dem alla.
Tror att du kan vänta några år till innan du öppnar.

FredrikC

Medlem
Igår vart det blindtest igen här hemma.(fick säga att ta sånt som inte ligger i trälåda så vi inte råkade ta en cdm igen 🤣)
Dompa 08.
Sjukt rökig i både doft och smak.
Bra fräschhet, fin syrlighet i avslutet men rökigheten dominerade och den fruktighet jag upplevde senast var typ helt borta.
Dessa får ligga länge nu så lite rök försvinner.
20241214_191833.jpg

Foley

Medlem
Igår vart det blindtest igen här hemma.(fick säga att ta sånt som inte ligger i trälåda så vi inte råkade ta en cdm igen 🤣)
Dompa 08.
Sjukt rökig i både doft och smak.
Bra fräschhet, fin syrlighet i avslutet men rökigheten dominerade och den fruktighet jag upplevde senast var typ helt borta.
Dessa får ligga länge nu så lite rök försvinner.
Visa bifogad bild 33380
Tack för att ni tog en för laget! Hur lång tid tänker du att den behöver?

Foley

Medlem
IMG_5678.jpeg
Testade ett glas Bollinger La Grande Annee 2015 ikväll. Har bara druckit RD (2004) tidigare, vilket i det fallet var för tidigt. Blev imponerad av 2015. Väldigt häftig och koncentrerad doft av röda äpplen. I munnen är det friskt men samtidigt koncentrerat. Mkt röda äpplen, lite brödighet och lite citrus som kompletterar. Jag tycker detta är väldigt bra redan nu. En av årets bästa champagner!

initial.jpg

Selosse Initial-vertikal tillsammans med @Crist(al)ian 77 , @kimnyblom , @feskhandlarn , @Thirsty & @Jesper härom veckan.

Sju flaskor Initial med kända deg-datum samt fem jokrar (ej Initial) utslumpat på två flighter. De tre bästa i varje gick blint till final. Alltså nån slags mix av halv- och helblind provning.
Noterna beskriver de största skillnaderna. Många doft- och smaknoter blir ju väldigt snarlika och onödiga att upprepa, doft av skumbanan t.ex. 😁

Årtal är deg-året. (min placering / gruppens sammanräknade placering (lägre siffra är bättre))

Flight 1:
VO maj 17 (3/2) – skarp mousse och hög syra.
Substance juli 08 (2/3) – Nästan rosafärgad. Mäktig. Gissade Selosse Rosé.
Initial (Selosse Brut) juni 05 (1/1) – Guldfärgad. Något piggare än glas 1. Mycket fin balans.
De Sousa Cuvee de Caudalie 19 (6/6) – Tunn doft, svag ton av gummi. Nästan avslagen. Gröna äpplen med viss nötighet. Solklart inte Selosse och i detta sällskapet stod den ut negativt, gillar annars.
Selosse Sous le Mont 18 (5/4) – Vingårdsläge, 100% PN. Mild mousse. Kan inte säga att jag tänkte "Blanc de Noirs" när jag drack.
Initial 16 (4/5) – Doft av gula äpplen. Lätt krutig? Ganska skarp mousse. Rätt fyllig. Ung, ekad chardo-joker?

Flight 2:
Initial aug 13 (3/2) – Typisk Selosse Initial på alla sätt.
Initial mar 10 (4/4) – Väl krallig jmf med glas 1.
Pouillon Solera 09 (6/6) – Terpentindoft, ingen skumbanan. Syrliga äpplen, men lite sluten. Inte Selosse.
Initial juli 18 (1/3) – Smarrig med krut i doften. Fick lite Krug-vibbar märkligt nog? Min flaska.
Initial maj 17 (2/1) – Gummidoft och även viss gummiton i smaken, men ändå fräsch och riktigt fin.
Initial mars 22 (5/5) – Genomsnittlig Initial. Min flaska.

Final:
VO deg maj 17 (6/1)
Substance deg juli 08 (5/4)
Initial (Selosse Brut) deg juni 05 (4/2)
Initial deg aug 13 (3/5)
Initial deg 4 juli 18 (1/3)
Initial deg maj 17 (2/6)

Mycket intressant provning med VO i topp följt av Initial deg 05 resp. 18. Kan konstatera att det är en viss variation i olika versioner av Initialen, smakutvecklingen följer inte alltid åldern. Vi var flera som tyckte att Initial sällan vinner på lång lagring, bör drickas ung/medel, typ upp mot 10 år sedan deg.
Selosse har varit en storfavorit, men jag har blint placerat dem långt ner i flera provningar på senare tid. Kanske därför jag placerade flarran med lite Krug-vibbar på förstaplats i andra flighten? Smakutveckling eller smakavveckling? 😁

Last edited:

LeChat

Medlem
IMG_6735.jpeg

2008 R. & L. Legras Saint-Vincent

Vid 2008-provningen i Gbg sommaren 2018 tog denna hem förstaplatsen och när jag drack den för ca ett år sedan så imponerade den igen och nu med mognadstoner.

Så förväntningarna är ju ganska höga när jag nu ska uppleva den på nytt.

Tydlig odlarkaraktär med framträdande drag av danskt rågbröd/ kavring i både doft och smak. Tänker direkt på Damien Hugots millesime och VV vilka ur minnet känns som att de har ganska snarlika aromer.

Oxidativ och komplex med en avrundad och behaglig syra. Det här är harmoniskt, elegant och gott men tror ändå att några ytterligare års utveckling bara kommer att göra den ännu bättre.

Sonderlese

Medlem
Visa bifogad bild 33419
2008 R. & L. Legras Saint-Vincent

Vid 2008-provningen i Gbg sommaren 2018 tog denna hem förstaplatsen och när jag drack den för ca ett år sedan så imponerade den igen och nu med mognadstoner.

Så förväntningarna är ju ganska höga när jag nu ska uppleva den på nytt.

Tydlig odlarkaraktär med framträdande drag av danskt rågbröd/ kavring i både doft och smak. Tänker direkt på Damien Hugots millesime och VV vilka ur minnet känns som att de har ganska snarlika aromer.

Oxidativ och komplex med en avrundad och behaglig syra. Det här är harmoniskt, elegant och gott men tror ändå att några ytterligare års utveckling bara kommer att göra den ännu bättre.
Tack för den uppdateringen! Jag har tänkt öppna en flaska i närtid men nu avvaktar jag ytterligare ett par år. Desto bättre, jag har annan champagne som behövs drickas istället.

Toppen