Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_6654.jpeg

Damien Hugot Blanc de Blancs Brut
(Årgång-18 och -19, deg. juni -22)

Stilig BdB av enklare sort men som överpresterar kopiöst. Väldigt läcker syra och klunkvänligheten har inte avtagit det minsta sen i somras.
Aptitretare av högsta klass.

Hardolph

Medlem
Andre Clouet 1911. Svintråkig. Vad hände här? Jag fick inte buteljerna levererade i halm med medföljande kort med info. Förmodligen bara chardonnay i solera ifrån nån gång. Väldigt kärv och trist i smaken. Tänk en Selosse Initial men prick tvärtom.
Gudars så trist. Nästa butelj får vänta tills jag går i pension. Med nuvarande lagstiftning dröjer det 25 år. Minst vad denna buteljering behöver.
20241129_214044.jpg

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Andre Clouet 1911. Svintråkig. Vad hände här? Jag fick inte buteljerna levererade i halm med medföljande kort med info. Förmodligen bara chardonnay i solera ifrån nån gång. Väldigt kärv och trist i smaken. Tänk en Selosse Initial men prick tvärtom.
Gudars så trist. Nästa butelj får vänta tills jag går i pension. Med nuvarande lagstiftning dröjer det 25 år. Minst vad denna buteljering behöver.
Visa bifogad bild 33311
Om de inte totalt bytt recept är det varken Chardonnay eller solera, utan 100% Pinot Noir och en blandning av tre årgångar. :cool: Brukade åtminstone förr stå vilka årgångar, och degorgeringsdatum, i foldern som hängde på den vedervärdiga halmförpackningen. (Har inte köpt någon 1911 på många år, och man brukar hitta avbrutna halmstrån här och var i veckor efter man tagit fram en flaska. o_O) Har förr varit en hyggligt kraftig och väldigt "klassisk" champagne, som varit någorlunda mogen vid leverans, men vunnit på ytterligare lagring.

Hardolph

Medlem
Om de inte totalt bytt recept är det varken Chardonnay eller solera, utan 100% Pinot Noir och en blandning av tre årgångar. :cool: Brukade åtminstone förr stå vilka årgångar, och degorgeringsdatum, i foldern som hängde på den vedervärdiga halmförpackningen. (Har inte köpt någon 1911 på många år, och man brukar hitta avbrutna halmstrån här och var i veckor efter man tagit fram en flaska. o_O) Har förr varit en hyggligt kraftig och väldigt "klassisk" champagne, som varit någorlunda mogen vid leverans, men vunnit på ytterligare lagring.
Det närmaste jag hittar i litteraturen (Stelzers Champagneguide senaste utgåvan) så är det inte chardonnay utan PN som du mycket riktigt beskriver men med 50% solera. För min del hade det kunnat vara Shiraz eller Solaris eller vad som helst, för detta var för min del oerhört märkligt. Blir inga fler köp av Clouet för min del.

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Det närmaste jag hittar i litteraturen (Stelzers Champagneguide senaste utgåvan) så är det inte chardonnay utan PN som du mycket riktigt beskriver men med 50% solera. För min del hade det kunnat vara Shiraz eller Solaris eller vad som helst, för detta var för min del oerhört märkligt. Blir inga fler köp av Clouet för min del.
Generellt har väl Clouet under många år ibland varit bra och ibland mindre imponerande (efter att en gång i tiden börjat som bra och billiga). Jag har bara inte hört särskilt många som klagat över just 1911, som är en nischprodukt som jag trodde de brukade göra bra.

Foley

Medlem
Tråkigt att höra. Jag har själv varit sugen på att testa den. Ska inte försvara Clouet men årgångschampagnen har varit mycket bra de gånger jag druckit den. Men den har då haft några år rygg. Tycker även dream vintage varit trevlig i relation till priset. Brasklapp för att det var årgång 2008 i samtliga årgångsflaskor (7-8 st). Men även NV har varit också bra

Vingubben

Medlem
IMG_5948.jpeg

Charles Heidsiecks 2008

Äntligen. Så stängd och udda när den släpptes men nu börjar den sjunga. Ett ordentligt kraftpaket med kropp, lite fetma och numera fin balans. Rostat bröd, apelsinmarmelad, ingefära, äppelskrutt, limezest, kaffe och en hel del mer. 94p

LeChat

Medlem
IMG_6681.jpeg

2002 De Saint Gall Orpale BdB

Doften bjuder på bl.a. krut, danskt rågbröd och choklad. I munnen möter man en mogen champagne i lite klassisk ”Heidsieckstil” med något maffig frukt. Men doften är något mer utvecklad än smaken tycker jag.

God, absolut! Men samtidigt har denna stil en tendens att bli lite för förutsägbar vilket är en nackdel.

IsKr

Medlem
Igår blev det Vincent d'Astrée Vinothèque 2006 som fick brottas med barnens godisar på vardagsrumsbordet. Väldigt jästig på doften av nybakat typ rågbröd. Toner av mogen tropisk frukt som ananas med en ton av havtorn/passionsfrukt. Smaken är hyffsad lång med ganska bra koncentration, fin mousse och i övrigt så upptäcker man i mångt samma element som i doften. Tycker mig hitta lite grillad citron också. Har en flaska kvar som får ligga några år till, det borde inte vara något större problem.

Attachments

• 20241206_193733.jpg
    20241206_193733.jpg
    57,7 KB · Visningar: 50
Slår ett slag för 2009, energi, vitalitet och primär frukt men samtidigt begynnande utveckling av tertiära toner med mocca, rostade nötter, kola. Bra fas tycker jag. Soligt år, men bra syra och struktur i detta Avize fynd. Inte superkomplex men snygg, intressant och god.

Attachments

• IMG_4736.jpeg
    IMG_4736.jpeg
    37,9 KB · Visningar: 101

Foley

Medlem
IMG_5617.jpeg

Fick Didier Michel Blanc de blancs 2016 blint igår. Degad september 2024, vilket märktes. Alldeles för ung tyvärr. Smakade inte mkt. Mest bröd och citron. Lite gröna äpplen efter lite mer tid. Gissade Rotari bdb. Vinet är gjort på 100% chardonnay från grand cru byar. Detta borde mao kunna bli rätt bra, men sannolikt först om 5-10 år. Det förbättrades med lite tid, men blev inte så mkt roligare tyvärr. Har även testat Didier Michel NV bds 1:er cru tidigare under året med nästan identiska noteringar. Inget att köpa och dricka direkt. Bdbs behöver oftast minst 3 år, men helst +5 år, i källaren enligt min erfarenhet. Nu blev det lite bortkastat.

LeChat

Medlem
IMG_6712.jpeg

2008 Guy Charlemagne Grand Cru Mesnillésime Vieilles Vignes Blanc de Blancs

Ibland finner man både oxidativa och reduktiva drag i en champagne. Så är fallet i kvällens Mesnillésime. Dock är det de oxidativa som är tongivande på ett positivt sätt. Den har en tydlig, men subtil, odlarkaraktär vilket jag börjar uppskatta mer och mer.

Doften känns något mer utvecklad än smaken, men den har redan en fin komplexitet även i munnen. Syran är läcker och ger elegans.

Har druckit denna från bl.a. årgångarna -95, -96 och -02 och har charmats vid varje tillfälle. Har dock inte druckit någon annan champagne ur Guy Charlemagnes sortiment. Borde kanske göra det.

2008an är i en fantastiskt smaskig fas nu. Avrundad med ung fräschör och med en begynnande mognad.

På tallriken blir det repris på koljan med brynt smör som vi åt för ett par veckor sedan. Det tillsammans med en god BdB är ju svårslaget.
IMG_6719.jpeg

Last edited:

Thomas

Medlem
20241213_174514.jpg

Den här var riktigt jäkla bra. Torkad tropisk frukt och lite honung i doften, grymt bra! Lite försiktigare i smaken, grillad citron och ett stänk av typ päronglass(reservation för den noten). Kommer nog lyfta sig med lite tid och luft, men en riktig positiv överraskning för mig. Har bara provat Agrapart en gång tidigare, varför kan man ju nu undra. Lätta 90 p.

Hardolph

Medlem
Visa bifogad bild 33372
Den här var riktigt jäkla bra. Torkad tropisk frukt och lite honung i doften, grymt bra! Lite försiktigare i smaken, grillad citron och ett stänk av typ päronglass(reservation för den noten). Kommer nog lyfta sig med lite tid och luft, men en riktig positiv överraskning för mig. Har bara provat Agrapart en gång tidigare, varför kan man ju nu undra. Lätta 90 p.
Vad är det för deg-datum på den där?

Toppen