This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har du suttit hemma i kikat på gammal Film Noire senaste tiden?Visa bifogad bild 33298
Damien Hugot Blanc de Blancs Brut
(Årgång-18 och -19, deg. juni -22)
Stilig BdB av enklare sort men som överpresterar kopiöst. Väldigt läcker syra och klunkvänligheten har inte avtagit det minsta sen i somras.
Aptitretare av högsta klass.
tjôta!Har du suttit hemma i kikat på gammal Film Noire senaste tiden?
Om de inte totalt bytt recept är det varken Chardonnay eller solera, utan 100% Pinot Noir och en blandning av tre årgångar. Brukade åtminstone förr stå vilka årgångar, och degorgeringsdatum, i foldern som hängde på den vedervärdiga halmförpackningen. (Har inte köpt någon 1911 på många år, och man brukar hitta avbrutna halmstrån här och var i veckor efter man tagit fram en flaska. ) Har förr varit en hyggligt kraftig och väldigt "klassisk" champagne, som varit någorlunda mogen vid leverans, men vunnit på ytterligare lagring.Andre Clouet 1911. Svintråkig. Vad hände här? Jag fick inte buteljerna levererade i halm med medföljande kort med info. Förmodligen bara chardonnay i solera ifrån nån gång. Väldigt kärv och trist i smaken. Tänk en Selosse Initial men prick tvärtom.
Gudars så trist. Nästa butelj får vänta tills jag går i pension. Med nuvarande lagstiftning dröjer det 25 år. Minst vad denna buteljering behöver.
Visa bifogad bild 33311
Det närmaste jag hittar i litteraturen (Stelzers Champagneguide senaste utgåvan) så är det inte chardonnay utan PN som du mycket riktigt beskriver men med 50% solera. För min del hade det kunnat vara Shiraz eller Solaris eller vad som helst, för detta var för min del oerhört märkligt. Blir inga fler köp av Clouet för min del.Om de inte totalt bytt recept är det varken Chardonnay eller solera, utan 100% Pinot Noir och en blandning av tre årgångar. Brukade åtminstone förr stå vilka årgångar, och degorgeringsdatum, i foldern som hängde på den vedervärdiga halmförpackningen. (Har inte köpt någon 1911 på många år, och man brukar hitta avbrutna halmstrån här och var i veckor efter man tagit fram en flaska. ) Har förr varit en hyggligt kraftig och väldigt "klassisk" champagne, som varit någorlunda mogen vid leverans, men vunnit på ytterligare lagring.
Generellt har väl Clouet under många år ibland varit bra och ibland mindre imponerande (efter att en gång i tiden börjat som bra och billiga). Jag har bara inte hört särskilt många som klagat över just 1911, som är en nischprodukt som jag trodde de brukade göra bra.Det närmaste jag hittar i litteraturen (Stelzers Champagneguide senaste utgåvan) så är det inte chardonnay utan PN som du mycket riktigt beskriver men med 50% solera. För min del hade det kunnat vara Shiraz eller Solaris eller vad som helst, för detta var för min del oerhört märkligt. Blir inga fler köp av Clouet för min del.
Tråkigt att höra. Jag har själv varit sugen på att testa den. Ska inte försvara Clouet men årgångschampagnen har varit mycket bra de gånger jag druckit den. Men den har då haft några år rygg. Tycker även dream vintage varit trevlig i relation till priset. Brasklapp för att det var årgång 2008 i samtliga årgångsflaskor (7-8 st). Men även NV har varit också braDet närmaste jag hittar i litteraturen (Stelzers Champagneguide senaste utgåvan) så är det inte chardonnay utan PN som du mycket riktigt beskriver men med 50% solera. För min del hade det kunnat vara Shiraz eller Solaris eller vad som helst, för detta var för min del oerhört märkligt. Blir inga fler köp av Clouet för min del.
Basår på den?Visa bifogad bild 33349
Piper-Heidsieck Essentiel BdB
Citrus, gröna äpplen, vita blommor, exotiska frukter, brioche. Lite för ung och knuten. Medelhög syra. Prisvärd och mår nog bra av några år till i källaren.
84p
2017Basår på den?
Vad är det för deg-datum på den där?Visa bifogad bild 33372
Den här var riktigt jäkla bra. Torkad tropisk frukt och lite honung i doften, grymt bra! Lite försiktigare i smaken, grillad citron och ett stänk av typ päronglass(reservation för den noten). Kommer nog lyfta sig med lite tid och luft, men en riktig positiv överraskning för mig. Har bara provat Agrapart en gång tidigare, varför kan man ju nu undra. Lätta 90 p.