Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Stefan J

Medlem
Hahaha, helt ok ! Jag har dålig koll på D'V's vintage och detta är den enda jag köpt men den har gjort/gör klart bra infrån sig. Har en del FdP (2008, 2012,2013) men var ett tag sedan jag öppnade någon så kanske dags igen ?
 

Thirsty

Smygnykterist
Hahaha, helt ok ! Jag har dålig koll på D'V's vintage och detta är den enda jag köpt men den har gjort/gör klart bra infrån sig. Har en del FdP (2008, 2012,2013) men var ett tag sedan jag öppnade någon så kanske dags igen ?
Spar de FdP i många år till, inte värt att dricka de nu. Gott men ungt och kommer vinna mycket på ytterligare lagring. Vertikal provning i maj 2023 se kommentar här (https://www.finewines.se/threads/champagne-idag-dricker-vi-som-vanligt-skumpa.3673/page-327). Årgång 2012 och 2013 testats därefter.
 

LeChat

Medlem
IMG_6536.jpeg

Charles Heidsieck Brut Réserve
(Basårgång 2012, deg. 2018)

Klassisk Heidsieckkaraktär i doften med rostade hasselnötter, grillad citron och något reduktiv. I munnen tillkommer kaffe och här märks att den utvecklats en del sen sist. Blivit rundare och fått lite mognare aromer.

Riktigt god som vanligt men tveksamt om den blir så mycket bättre. Har ett par magnum kvar som säkert är drickfärdiga men som samtidigt gärna kan få ligga ett tag till.

Brut Réserve är bra, men tycker nog samtidigt att rosévarianten varit strået vassare.
 

LeChat

Medlem
IMG_6541.jpeg

2012 Roger Pouillon et Fils Les Valnons (Deg. 2019)

Initialt hoppar skumbananen upp ur glaset och showar loss med ett solonummer men kort därefter så tar han ett steg tillbaka och finner sin plats i gemenskapen. För det här känns definitivt som ett sammansvetsat och harmoniskt gäng.

Hade inte riktigt förväntat mig denna elegans som bjuds. Noterade att det stod ”brut nature” på etiketten vilket jag såg som illavarslande. Men dosagen känns perfekt! Som så mycket annat här.

Eken är verkligen snyggt integrerad och ger ett klart exklusivt intryck och ju längre den får utvecklas i glaset ju komplexare blir den. Lovely! :cigarr:

Smaken känns något utvecklad och är absolut i drickfönstret. Riktigt bra idag men tror samtidigt att den har potential att utvecklas till något ännu bättre så ska nog försöka vänta några år innan nästa plopp.
 

Foley

Medlem
IMG_5371.jpeg

Savart Bulle De Rose, deg nov 2019. Det här var riktigt bra! Sannolikt den bästa Bulle De Rose jag druckit hittills. Väldigt snygg och elegant. Fin avvägning mellan mineralitet och röda bär. Mjuk och len i avslutet. Fortfarande pigg och dricks suveränt nu, men borde hålla många år till.
 

Silex

Medlem
IMG_7862.jpeg

Laurent-Perrier Millésime 1973 på magnum.
Åkte i veckan för att lämna in lite flaskor på Bukowskis för försäljning, inklusive denna. När jag kom fram visade det sig att flaskan läckt :eek: Bara några droppar, men inte aktuellt med auktion på den. Vad gör man då - samlar snabbt ihop några vänner och dricker upp den. Var riktigt orolig att den skulle vara platt och oxiderad, men det var bra tryck! Visade sig vara ett härligt vin vid god vigör. Fin och förvånansvärt kraftig mousse med tanke på ålder, en hel korg full med blandade äpplen av alla färger, lite nötter. Bra balans med fin syra. Kanske inte världens högsta komplexitet, men skyhögt över de lågt ställda förväntningarna. Kul att dricka en så gammal champagne som fortfarande var i god form!
 

Foley

Medlem
IMG_5382.jpeg

Taittinger 2012
En kompis bjöd på lite champagne igår. Taittinger 2012 ligger perfekt i dryckesfönstret, enligt mina preferenser, där champagnen fortfarande är frisk och fräsch men samtidigt rund och mjuk. Jag tror 2012 har runt 4-5 år på korken. Blandningen brukar vara 50/50 PN och CH i dessa. 70% grand cru och 30% premier cru. Klassisk storhuskänsla. Mkt smak av äpple och lite bröd och citrus, där äpplen dominerar. Härlig både att dofta på och dricka. Taittinger vintage håller helt klart hög klass och är jämförbar i kvalitet med många andra storhus, enligt mig.
 
Toppen