Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Stefan J

Medlem
Hahaha, helt ok ! Jag har dålig koll på D'V's vintage och detta är den enda jag köpt men den har gjort/gör klart bra infrån sig. Har en del FdP (2008, 2012,2013) men var ett tag sedan jag öppnade någon så kanske dags igen ?

Thirsty

Smygnykterist
Hahaha, helt ok ! Jag har dålig koll på D'V's vintage och detta är den enda jag köpt men den har gjort/gör klart bra infrån sig. Har en del FdP (2008, 2012,2013) men var ett tag sedan jag öppnade någon så kanske dags igen ?
Spar de FdP i många år till, inte värt att dricka de nu. Gott men ungt och kommer vinna mycket på ytterligare lagring. Vertikal provning i maj 2023 se kommentar här (https://www.finewines.se/threads/champagne-idag-dricker-vi-som-vanligt-skumpa.3673/page-327). Årgång 2012 och 2013 testats därefter.

LeChat

Medlem
IMG_6536.jpeg

Charles Heidsieck Brut Réserve
(Basårgång 2012, deg. 2018)

Klassisk Heidsieckkaraktär i doften med rostade hasselnötter, grillad citron och något reduktiv. I munnen tillkommer kaffe och här märks att den utvecklats en del sen sist. Blivit rundare och fått lite mognare aromer.

Riktigt god som vanligt men tveksamt om den blir så mycket bättre. Har ett par magnum kvar som säkert är drickfärdiga men som samtidigt gärna kan få ligga ett tag till.

Brut Réserve är bra, men tycker nog samtidigt att rosévarianten varit strået vassare.

LeChat

Medlem
IMG_6541.jpeg

2012 Roger Pouillon et Fils Les Valnons (Deg. 2019)

Initialt hoppar skumbananen upp ur glaset och showar loss med ett solonummer men kort därefter så tar han ett steg tillbaka och finner sin plats i gemenskapen. För det här känns definitivt som ett sammansvetsat och harmoniskt gäng.

Hade inte riktigt förväntat mig denna elegans som bjuds. Noterade att det stod ”brut nature” på etiketten vilket jag såg som illavarslande. Men dosagen känns perfekt! Som så mycket annat här.

Eken är verkligen snyggt integrerad och ger ett klart exklusivt intryck och ju längre den får utvecklas i glaset ju komplexare blir den. Lovely! :cigarr:

Smaken känns något utvecklad och är absolut i drickfönstret. Riktigt bra idag men tror samtidigt att den har potential att utvecklas till något ännu bättre så ska nog försöka vänta några år innan nästa plopp.

Foley

Medlem
IMG_5371.jpeg

Savart Bulle De Rose, deg nov 2019. Det här var riktigt bra! Sannolikt den bästa Bulle De Rose jag druckit hittills. Väldigt snygg och elegant. Fin avvägning mellan mineralitet och röda bär. Mjuk och len i avslutet. Fortfarande pigg och dricks suveränt nu, men borde hålla många år till.

Silex

Medlem
IMG_7862.jpeg

Laurent-Perrier Millésime 1973 på magnum.
Åkte i veckan för att lämna in lite flaskor på Bukowskis för försäljning, inklusive denna. När jag kom fram visade det sig att flaskan läckt :eek: Bara några droppar, men inte aktuellt med auktion på den. Vad gör man då - samlar snabbt ihop några vänner och dricker upp den. Var riktigt orolig att den skulle vara platt och oxiderad, men det var bra tryck! Visade sig vara ett härligt vin vid god vigör. Fin och förvånansvärt kraftig mousse med tanke på ålder, en hel korg full med blandade äpplen av alla färger, lite nötter. Bra balans med fin syra. Kanske inte världens högsta komplexitet, men skyhögt över de lågt ställda förväntningarna. Kul att dricka en så gammal champagne som fortfarande var i god form!

Foley

Medlem
IMG_5382.jpeg

Taittinger 2012
En kompis bjöd på lite champagne igår. Taittinger 2012 ligger perfekt i dryckesfönstret, enligt mina preferenser, där champagnen fortfarande är frisk och fräsch men samtidigt rund och mjuk. Jag tror 2012 har runt 4-5 år på korken. Blandningen brukar vara 50/50 PN och CH i dessa. 70% grand cru och 30% premier cru. Klassisk storhuskänsla. Mkt smak av äpple och lite bröd och citrus, där äpplen dominerar. Härlig både att dofta på och dricka. Taittinger vintage håller helt klart hög klass och är jämförbar i kvalitet med många andra storhus, enligt mig.

LeChat

Medlem
IMG_6560.jpeg

2008 Damien Hugot Millésime Extra Brut (deg. 2015)

Det doftar rågbröd och smör. Även smaken domineras till en början av rågbröd och mogen citron. Komplexiteten ökar och och de eleganta dragen blir tydligare i takt med att den öppnar upp i glaset.
Knappt tio år på korken gör säkert susen.

Harmonisk, rund och go, och det här var förmodligen sista flaskan vilket känns som ett värdigt och bra avslut. Men den här går säkert att njuta många år till så ingen brådska om du har flaskor kvar.

Kommer nog att matcha kvällens räkmackor på danskt rågbröd alldeles förträffligt!:cigarr:

Stefan J

Medlem
Ny provning och de vi synade var :

Paul Bara Comtesse Marie de France 2012
Benoit Lahaye 2012
Agrapart Avizoise 2013
Elise Bougy Coulmets 20

Lite "oschysst" att slänga in "snackisen" Elise Bougy med lite äldre mer rutinerade kamrater men svårt att plocka ihop med flera yngre som min källare ser ut. Inga problem att identifiera den halvblint såklart men i grunden ett bra vin och frantiden får visa om uthålligheten finns där.
Mitt chamapagne intresse startade för ungefär 10 år sedan och en av de första odlarna jag kom i kontakt med var Benoit Lahaye. Hade en del i min källare under de första åren men försvann succesivt ut. Blev nyfiken igen efter positiva rapporter från forum medlemmars besök i våras (@Skaggs, @David Nilsson, med flera) så inhandlade lite.
Agrapart har jag alltid gillat, 2013 är en favorit årgång och första kollen på hur de står sig samt ett "säkert kort" i form av Paul Bara CMdF 2012.

Elise Bougy hade det jobbigt såklart med tuffa förutsättningar men i grunden ett bra vin så får vi se hur långt det bär över tid. Överraskande att Benoit Lahaye 2012 blev en så klar vinnare. Trodde att den skulle stå sig bra med tanke på tidigare erfarenheter men att den skulle bli klar vinnare såg jag ej komma. Avizoise 2013 växte över tid och är troligen det vin som kommer visa sig bäst över tid. Paul Bara CMdF 2012 var bra men kändes lite begränsat.

Röstningen (halvblint för mig) utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes. (fem personer)

Benoit Lahaye 2012 : 7 (4)
Agrapart Avizoise 2013 : 11 (1)
Paul Bara Comtesse Marie de France 2012 : 13
Elise Bougy Coulmets 20 :19

1000008282.jpg

Thomas

Medlem
20241018_171727.jpg

Krug 2004.
En Champagne som dricks över tre dagar. Ganska tråkig och intetsägande första dagen, för att växa och öppna upp sig till dag två och ännu mer till tredje dagen. Fortfarande lite blyg i doften och jag hittar inte riktigt den klassiska Krug parfymen som brukar vara slående i doften. Men i munnen är den verkligen god. Frisk bra syra som drar åt det sötare hållet, grapefrukt, friska röda äpplen och lite gula frukter. Grym längd som verkligen hänger kvar länge. Några år till i källaren gör nog susen.

LeChat

Medlem
IMG_6572.jpeg

De Sousa Grand Cru Brut Rosé
(Deg. oktober 2021)

Färgen är något lite för röd för att ge ögat optimal njutning. I munnen är den bra med sedvanliga röda bär, blodgrape och en aning oxidativa drag.
Ingen våldsam dosage men tangerar nästan gränsen till att bli för söt till en början.
Men den vinner mycket på att luftas en del i glaset, vilket väl gäller all champagne iofs. Sötman blir mindre framträdande och hela bygget känns mer seriöst. Mer strukturerat (tanniner?) och aromerna ökar i komplexitet. Smaskens!

Ikväll blir blir det fruns magiska ”Caesarmacka” på tallriken, och förmodligen korkas det även upp en 2021 Château Fuissé Pouilly-Fuissé Tête de Cuvée.
Gött med fredag! ❤️

IMG_9335.jpeg

Last edited:

Thomas

Medlem
20241019_165547.jpg
20241025_172143.jpg

Bonnaire Variance (08 bas) och Vincent Brochet 2008.

Två bra Champagner där Vincent Brochet drar det längsta strået över två dagar. Väl avrundad syra och en riktigt bra längd i munnen. Det som jag blir mest förundrad över är hur pass utvecklade båda är. Hade lätt gissat sent 90 tal/ tidigt 00 på båda. Att Brochet med 12 år på jästen och bara tre år på korken kan vara, enligt mig, helt och fullt utvecklad är minst sagt förvånade. Har hört från andra som provat både La grand Annee samt Sir Winston 08 att dom var riktigt tillgängliga. Självklart är smak subjektivt men jag har även druckit "vanliga" 08 Vintage som varit helt och fullt utvecklade. Har inget minne att andra sk toppårgångar typ 96 och 02 var särskilt trevliga vid samma ålder. Min undran är om fler upplevt samma sak och är verkligen årgången den långliggaren som alla trodde??

Last edited:

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Självklart är smak subjektivt men jag har även druckit "vanliga" 08 Vintage som varit helt och fullt utvecklade. Har inget minne att andra sk toppårgångar typ 96 och 02 var särskilt trevliga vid samma ålder. Min undran är om fler upplevt samma sak och är verkligen årgången den långliggaren som alla trodde??
Nej, mitt intryck är fortfarande att de flesta 08 är betydligt yngre än jag förväntar mig av en champagne av deras ålder, och behöver mer tid. Gäller bl.a. en blindprovning förra veckan där några 08or var med, som de flesta av oss trodde var yngre årgångar.

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 33058Visa bifogad bild 33057

Två bra Champagner där Vincent Brochet drar det längsta strået över två dagar. Väl avrundad syra och en riktigt bra längd i munnen. Det som jag blir mest förundrad över är hur pass utvecklade båda är. Hade lätt gissat sent 90 tal/ tidigt 00 på båda. Att Brochet med 12 år på jästen och bara tre år på korken kan vara, enligt mig, helt och fullt utvecklad är minst sagt förvånade. Har hört från andra som provat både La grand Annee samt Sir Winston 08 att dom var riktigt tillgängliga. Självklart är smak subjektivt men jag har även druckit "vanliga" 08 Vintage som varit helt och fullt utvecklade. Har inget minne att andra sk toppårgångar typ 96 och 02 var särskilt trevliga vid samma ålder. Min undran är om fler upplevt samma sak och är verkligen årgången den långliggaren som alla trodde??
Intressant. Upplever många 2008 som goda för koncentrationen, balansen (dock inte mognads balans) och potentialen men inte som mogna. Specifikt SWC 08 dracks blint i somras då med omdömet, vänta minst 5 år gärna 10 år innan nästa flaska öppnas. 🤷‍♂️

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 33058Visa bifogad bild 33057

Brochet låter instagramkreddit vilket även bakoframsidesetiketten talar för...:ängel:

Håller med dig om 2008. Betydligt charmigare och drickbart ungt än 96 och 02. Är väl bara några prestiger som exempelvis Cristal och Winston som jag tyckt varit helt knutna i början. 08-syran är sällan så intensivt påträngande som 96- och 02-syrorna kunde vara och ibland fortfarande är. Förutom Salon så är ju alla 96or i drickfönstret nu och vissa enklare viner är till och med lite trötta eller har bara syra kvar. 02 är jag fortfarande inte vän med på prestigesidan. Cristal 02 förra året och i år Krug 02, ångrar att jag lyssnade på kritikerna och köpte mer av 02 än 04...

Har hört andra tvivla på 08ans lagringsduglighet men vet inte om kriteriet nödvändigtvis måste vara att vinet ska vara äppelkart första 10 åren. 95 var ju ofta roligare än 96 ung och 95orna håller alltjämt med råge och är i mitt tycke en bättre årgång. Har hört andra säga att även 88 var drickbar ung men det kan jag tyvärr inte uttala mig själv om.

Får hoppas jag har rätt för annars får jag dricka en flaska om dagen i ett drygt år om 08orna snabbmognar som 99 eller 00.:p

Thomas

Medlem
Nej, mitt intryck är fortfarande att de flesta 08 är betydligt yngre än jag förväntar mig av en champagne av deras ålder, och behöver mer tid. Gäller bl.a. en blindprovning förra veckan där några 08or var med, som de flesta av oss trodde var yngre årgångar.
Intressant. Upplever många 2008 som goda för koncentrationen, balansen (dock inte mognads balans) och potentialen men inte som mogna. Specifikt SWC 08 dracks blint i somras då med omdömet, vänta minst 5 år gärna 10 år innan nästa flaska öppnas. 🤷‍♂️
Brochet låter instagramkreddit vilket även bakoframsidesetiketten talar för...:ängel:

Håller med dig om 2008. Betydligt charmigare och drickbart ungt än 96 och 02. Är väl bara några prestiger som exempelvis Cristal och Winston som jag tyckt varit helt knutna i början. 08-syran är sällan så intensivt påträngande som 96- och 02-syrorna kunde vara och ibland fortfarande är. Förutom Salon så är ju alla 96or i drickfönstret nu och vissa enklare viner är till och med lite trötta eller har bara syra kvar. 02 är jag fortfarande inte vän med på prestigesidan. Cristal 02 förra året och i år Krug 02, ångrar att jag lyssnade på kritikerna och köpte mer av 02 än 04...

Har hört andra tvivla på 08ans lagringsduglighet men vet inte om kriteriet nödvändigtvis måste vara att vinet ska vara äppelkart första 10 åren. 95 var ju ofta roligare än 96 ung och 95orna håller alltjämt med råge och är i mitt tycke en bättre årgång. Har hört andra säga att även 88 var drickbar ung men det kan jag tyvärr inte uttala mig själv om.

Får hoppas jag har rätt för annars får jag dricka en flaska om dagen i ett drygt år om 08orna snabbmognar som 99 eller 00.:p
Tack för feedback. Intressant hur olika det kan uppfattas. Vet att mina egna preferenser om hur vin i allmänhet och Champagne i synnerhet ska smaka har ändrats genom årens lopp så kanske det spelar in nu när jag börjar öppna lite av årgång 2008.

Toppen