This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Spar de FdP i många år till, inte värt att dricka de nu. Gott men ungt och kommer vinna mycket på ytterligare lagring. Vertikal provning i maj 2023 se kommentar här (https://www.finewines.se/threads/champagne-idag-dricker-vi-som-vanligt-skumpa.3673/page-327). Årgång 2012 och 2013 testats därefter.Hahaha, helt ok ! Jag har dålig koll på D'V's vintage och detta är den enda jag köpt men den har gjort/gör klart bra infrån sig. Har en del FdP (2008, 2012,2013) men var ett tag sedan jag öppnade någon så kanske dags igen ?
Köp en Ramlösa citron på lunchen, och din nyfikenhet är stillad.Ok, tack för infon ! Då skall jag försöka besegra nyfikenheten . . . .
Nej, mitt intryck är fortfarande att de flesta 08 är betydligt yngre än jag förväntar mig av en champagne av deras ålder, och behöver mer tid. Gäller bl.a. en blindprovning förra veckan där några 08or var med, som de flesta av oss trodde var yngre årgångar.Självklart är smak subjektivt men jag har även druckit "vanliga" 08 Vintage som varit helt och fullt utvecklade. Har inget minne att andra sk toppårgångar typ 96 och 02 var särskilt trevliga vid samma ålder. Min undran är om fler upplevt samma sak och är verkligen årgången den långliggaren som alla trodde??
Intressant. Upplever många 2008 som goda för koncentrationen, balansen (dock inte mognads balans) och potentialen men inte som mogna. Specifikt SWC 08 dracks blint i somras då med omdömet, vänta minst 5 år gärna 10 år innan nästa flaska öppnas.Visa bifogad bild 33058Visa bifogad bild 33057
Bonnaire Variance (08 bas) och Vincent Brochet 2008.
Två bra Champagner där Vincent Brochet drar det längsta strået över två dagar. Väl avrundad syra och en riktigt bra längd i munnen. Det som jag blir mest förundrad över är hur pass utvecklade båda är. Hade lätt gissat sent 90 tal/ tidigt 00 på båda. Att Brochet med 12 år på jästen och bara tre år på korken kan vara, enligt mig, helt och fullt utvecklad är minst sagt förvånade. Har hört från andra som provat både La grand Annee samt Sir Winston 08 att dom var riktigt tillgängliga. Självklart är smak subjektivt men jag har även druckit "vanliga" 08 Vintage som varit helt och fullt utvecklade. Har inget minne att andra sk toppårgångar typ 96 och 02 var särskilt trevliga vid samma ålder. Min undran är om fler upplevt samma sak och är verkligen årgången den långliggaren som alla trodde??
Visa bifogad bild 33058Visa bifogad bild 33057
Bonnaire Variance (08 bas) och Vincent Brochet 2008.
Två bra Champagner där Vincent Brochet drar det längsta strået över två dagar. Väl avrundad syra och en riktigt bra längd i munnen. Det som jag blir mest förundrad över är hur pass utvecklade båda är. Hade lätt gissat sent 90 tal/ tidigt 00 på båda. Att Brochet med 12 år på jästen och bara tre år på korken kan vara, enligt mig, helt och fullt utvecklad är minst sagt förvånade. Har hört från andra som provat både La grand Annee samt Sir Winston 08 att dom var riktigt tillgängliga. Självklart är smak subjektivt men jag har även druckit "vanliga" 08 Vintage som varit helt och fullt utvecklade. Har inget minne att andra sk toppårgångar typ 96 och 02 var särskilt trevliga vid samma ålder. Min undran är om fler upplevt samma sak och är verkligen årgången den långliggaren som alla trodde??
Nej, mitt intryck är fortfarande att de flesta 08 är betydligt yngre än jag förväntar mig av en champagne av deras ålder, och behöver mer tid. Gäller bl.a. en blindprovning förra veckan där några 08or var med, som de flesta av oss trodde var yngre årgångar.
Intressant. Upplever många 2008 som goda för koncentrationen, balansen (dock inte mognads balans) och potentialen men inte som mogna. Specifikt SWC 08 dracks blint i somras då med omdömet, vänta minst 5 år gärna 10 år innan nästa flaska öppnas.
Tack för feedback. Intressant hur olika det kan uppfattas. Vet att mina egna preferenser om hur vin i allmänhet och Champagne i synnerhet ska smaka har ändrats genom årens lopp så kanske det spelar in nu när jag börjar öppna lite av årgång 2008.Brochet låter instagramkreddit vilket även bakoframsidesetiketten talar för...
Håller med dig om 2008. Betydligt charmigare och drickbart ungt än 96 och 02. Är väl bara några prestiger som exempelvis Cristal och Winston som jag tyckt varit helt knutna i början. 08-syran är sällan så intensivt påträngande som 96- och 02-syrorna kunde vara och ibland fortfarande är. Förutom Salon så är ju alla 96or i drickfönstret nu och vissa enklare viner är till och med lite trötta eller har bara syra kvar. 02 är jag fortfarande inte vän med på prestigesidan. Cristal 02 förra året och i år Krug 02, ångrar att jag lyssnade på kritikerna och köpte mer av 02 än 04...
Har hört andra tvivla på 08ans lagringsduglighet men vet inte om kriteriet nödvändigtvis måste vara att vinet ska vara äppelkart första 10 åren. 95 var ju ofta roligare än 96 ung och 95orna håller alltjämt med råge och är i mitt tycke en bättre årgång. Har hört andra säga att även 88 var drickbar ung men det kan jag tyvärr inte uttala mig själv om.
Får hoppas jag har rätt för annars får jag dricka en flaska om dagen i ett drygt år om 08orna snabbmognar som 99 eller 00.