Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Efter alla dessa finfina ord om 2009 Graham Beck Extra Brut 157 så gjorde jag en nätt liten roadtrip idag (på ca 3h) och skaffade mig 4 flaskor, första ska provas imorgon, blir väldigt spännande.
Ha, ha. Ser framför mig: -Älskling ska vi åka på konstutställning i Örebro?:D

När jag skrev om vinet tidigare i år fanns det flera hundra flaskor kvar men efter @buteljen s inlägg hann jag bara fylla på med två till för jag orkade inte åka till grannkommunen. Verkar alltså som buteljen har betydligt större inflytande på bubbeldrickarna än undertecknad.:ängel:
Jag avsäger mig allt ansvar om den inte faller dig i smaken, men tar gärna Credit om den gör det. Har lurat folk här förut lex @Crist(al)ian 77 och Salon 96...
Ha, ha. Men tack vare det har jag kunnat göra mig av med nästan all Salon. Två till rök precis och några till är i farozonen. Tar hellre 3 lådor Graham än en flaska Salon 96.:kyss:
 

buteljen

Medlem
När jag skrev om vinet tidigare i år fanns det flera hundra flaskor kvar men efter @buteljen s inlägg hann jag bara fylla på med två till för jag orkade inte åka till grannkommunen. Verkar alltså som buteljen har betydligt större inflytande på bubbeldrickarna än undertecknad.
Kan det bero på att jag skrivit ut poäng och inte bara en rangordning med fri tolkning av hur bra/dåliga vinerna är 😇😍???
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Kan det bero på att jag skrivit ut poäng och inte bara en rangordning med fri tolkning av hur bra/dåliga vinerna är 😇😍???
Ja absolut och det är den snällaste tolkningen, för annars har det väl med tillförlitlighet och kompetens att göra.:ängel:

Nästa gång ska jag testa att dra till med 100 pinnar på en barolo och följa lagersaldot.:D
 

chambertin

Medlem
Ja absolut och det är den snällaste tolkningen, för annars har det väl med tillförlitlighet och kompetens att göra.:ängel:

Nästa gång ska jag testa att dra till med 100 pinnar på en barolo och följa lagersaldot.:D
Du känner uppenbarligen inte till formeln för köpsug:
Köpsugspoäng = Provarens tillförlitlighetsfaktor * Provarens poäng
Där Provarens tillförlitlighetsfaktor ligger mellan 0 och 1.

Den är uppenbarligen i det högre härandet för bubbliga alster för dig !
Din faktor för Barolo lämnar jag därhän…😉
 

Thirsty

Smygnykterist
Ha, ha. Ser framför mig: -Älskling ska vi åka på konstutställning i Örebro?:D

När jag skrev om vinet tidigare i år fanns det flera hundra flaskor kvar men efter @buteljen s inlägg hann jag bara fylla på med två till för jag orkade inte åka till grannkommunen. Verkar alltså som buteljen har betydligt större inflytande på bubbeldrickarna än undertecknad.:ängel:

Ha, ha. Men tack vare det har jag kunnat göra mig av med nästan all Salon. Två till rök precis och några till är i farozonen. Tar hellre 3 lådor Graham än en flaska Salon 96.:kyss:
Lugn nu. Graham är ok för pengen men… ”annorlunda”… 🧐

Salon 96 däremot är ju ett majestätiskt skolboksexempel av BdB. 😍

I och för sig brukar jag vara rätt ensam om att ha Salon högst blint. 🤷‍♂️
Och nej, 10 lax är inte rimligt. :stendumt:
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lugn nu. Graham är ok för pengen men… ”annorlunda”… 🧐

Salon 96 däremot är ju ett majestätiskt skolboksexempel av BdB. 😍

I och för sig brukar jag vara rätt ensam om att ha Salon högst blint. 🤷‍♂️
Och nej, 10 lax är inte rimligt. :stendumt:

Med annorlunda menar du 13-20 år yngre? Tänkte att det var lite tuffare motstånd än vanligt när du drack Becken.😅

Men visst är det kul att någon som omväxling uppskattar Salon blint när man stoppar in en flarra.🤗
 

Vingubben

Medlem
Ha, ha. Ser framför mig: -Älskling ska vi åka på konstutställning i Örebro?:D

När jag skrev om vinet tidigare i år fanns det flera hundra flaskor kvar men efter @buteljen s inlägg hann jag bara fylla på med två till för jag orkade inte åka till grannkommunen. Verkar alltså som buteljen har betydligt större inflytande på bubbeldrickarna än undertecknad.:ängel:

Ha, ha. Men tack vare det har jag kunnat göra mig av med nästan all Salon. Två till rök precis och några till är i farozonen. Tar hellre 3 lådor Graham än en flaska Salon 96.:kyss:
Trodde du bara gillade Beck om den var korkad?
 

Drucket

Medlem
I veckan togs pulsen på champagne av årgång 2008, sex blanc de blanc och tre pinot-blandningar.

champagne_2008.jpeg


Efter provningen röstades det. Rangordningen blev följande (40 poäng max):

1: 2008 Fresnet-Juillet Champagne Grand Cru Special Club (27p)

2: 2008 Louis Roederer Champagne Blanc de Blancs (24p)

3: 2008 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé (16p)

4: 2008 Taittinger Champagne Brut Millésimé (11p)

4: 2008 Pol Roger Champagne Blanc de Blancs (11p)

6: 2008 A. R. Lenoble Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (10p)

6: 2008 Pierre Gimonnet Champagne 1er Cru Brut Nature Blanc de Blancs Oenophile Non-Dosé (10p)

8: 2008 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque (8p)

9: 2008 R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent (6p)

Min egen rangordning låg nära konsensus, även om jag placerar Perrier-Jouëts Belle Epoque högre upp i resultatlistan. Fresnet-Juillet Special Club var väl värd guldmedaljen, och får anses vara något av en skräll då det var det näst billigaste vinet i startfältet. Taittinger var en katt bland hermelinerna med sin publikfriande rostade doft ("brungräddad pajkant") och några extra sockerbitar i koppen. “Nattklubbsbubbel” var omdömet, men inte så illa ändå. Flera av vinerna, särskilt BdB:erna var fortfarande ungdomar och har mer att ge med mer källartid.

Tack MS Stockholm och Finare Vinare för arrangemanget.
 

LeChat

Medlem
I veckan togs pulsen på champagne av årgång 2008, sex blanc de blanc och tre pinot-blandningar.

Visa bifogad bild 32799

Efter provningen röstades det. Rangordningen blev följande (40 poäng max):

1: 2008 Fresnet-Juillet Champagne Grand Cru Special Club (27p)

2: 2008 Louis Roederer Champagne Blanc de Blancs (24p)

3: 2008 Delamotte Champagne Blanc de Blancs Millésimé (16p)

4: 2008 Taittinger Champagne Brut Millésimé (11p)

4: 2008 Pol Roger Champagne Blanc de Blancs (11p)

6: 2008 A. R. Lenoble Champagne Grand Cru Blanc de Blancs Millésimé (10p)

6: 2008 Pierre Gimonnet Champagne 1er Cru Brut Nature Blanc de Blancs Oenophile Non-Dosé (10p)

8: 2008 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque (8p)

9: 2008 R. & L. Legras Champagne Grand Cru Saint-Vincent (6p)

Min egen rangordning låg nära konsensus, även om jag placerar Perrier-Jouëts Belle Epoque högre upp i resultatlistan. Fresnet-Juillet Special Club var väl värd guldmedaljen, och får anses vara något av en skräll då det var det näst billigaste vinet i startfältet. Taittinger var en katt bland hermelinerna med sin publikfriande rostade doft ("brungräddad pajkant") och några extra sockerbitar i koppen. “Nattklubbsbubbel” var omdömet, men inte så illa ändå. Flera av vinerna, särskilt BdB:erna var fortfarande ungdomar och har mer att ge med mer källartid.

Tack MS Stockholm och Finare Vinare för arrangemanget.
Smaken är olika, tycker hela listan ser ut som en skräll.😉Nej, men några funderingar fick jag iallafall.
Har druckit LR BdB ganska nyligen och tyckte att den skulle behöva tio år till. Intressant att den kom tvåa. Legras Saint-Vincent är inte heller jättelänge sedan jag drack och då var den riktigt bra. Så konstigt att den kom sist? Delamotte fick ju tredjeplatsen, men inte så mycket poäng. Den tycker jag också är kanon.
Vin och vinupplevelser är knepigt! :)
 

Drucket

Medlem
Har druckit LR BdB ganska nyligen och tyckte att den skulle behöva tio år till. Intressant att den kom tvåa. Legras Saint-Vincent är inte heller jättelänge sedan jag drack och då var den riktigt bra. Så konstigt att den kom sist? Delamotte fick ju tredjeplatsen, men inte så mycket poäng. Den tycker jag också är kanon.
Själv hade jag Delamotte på förstaplatsen tillsammans med Fresnet-Juliet. Delamotte var en av BdB:erna med mest utveckling. LR BdB var fullt njutbar, men i mina anteckningar har jag noterat "Ung!". Det var inget fel på Legras, alla viner var bra, men Lagras hade lite tamare syra, var lite tunnare och hade kortare eftersmak jämfört med konkurrenterna i glasen intill. Den fick som sagt inte så många röster. (Provningen var halvblind.)
Och det är absolut fullt tillåtet att ha en egen smak :) Det skulle inte förvåna mig om rankningen sett annorlunda ut om jag druckit varje champagne för sig, en hel flaska under en kväll, med tid för utveckling i glaset, i stället för 9 glas med 5-6 ganska ljumna centilitrar vardera framför mig.
 
Last edited:
Toppen