FredrikC
Medlem
Hahaha då ringer jag direktNästa gång är jag bara ett stenkast bort om ni behöver hjälp
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Hahaha då ringer jag direktNästa gång är jag bara ett stenkast bort om ni behöver hjälp
Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Och förra veckan fick jag äntligen tag på några.
Men jag ser inga som druckit den?
Ljust gyllene färg.
Doften är elegant och komplex, med inslag av vita blommor, som övergår i subtila toner av brioche.
Moussen är behagligt fin och krämig.
Smaken är balanserad med frisk syra och inslag av grönt äpple och en hint av mineralitet.
Gillar att den inte har högre dosage, känns väldigt väl avvägt.
Saknar lite kraft och fyllighet och hade jag inte läst att det var lika mycket Pinot Noir som Chardonnay hade jag trott på mer Chardonnay.
Kommer naturligtvis att bli ännu bättre med några års lagring.
Sitter dock alldeles utmärkt till lite färska räkor på kvällen.
Tack Per, då testar vi en till helgen!
Det låter som att 2014 i så fall är som Henriot Millésime nästan alltid brukar vara! Jag tycker att de normalt är ganska Blanc de Blancs-stilade avseende både aromer och syra, d.v.s. ger inte intrycket av att vara 50/50, och ofta har lite mognadstoner redan när de släpps.Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Ljust gyllene färg.
Doften är elegant och komplex, med inslag av vita blommor, som övergår i subtila toner av brioche.
Smaken är balanserad med frisk syra och inslag av grönt äpple och en hint av mineralitet.
Saknar lite kraft och fyllighet och hade jag inte läst att det var lika mycket Pinot Noir som Chardonnay hade jag trott på mer Chardonnay.
Visa bifogad bild 32920
Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Ljust gyllene färg.
Kl 14 idag inkom det mail på min bevakning om att den fanns att beställa igen men nu 15.20 är den slut igen.Idag trillade det in ytterliggare en 50-60 stycken på webbsaldot såg jag, så nu fick jag stilla min FOMO oxå! (men de verkar ha gått åt snabbt och ser ut att vara slut igen nu)
Ja ser i mailkorgen att bevakningsmailet kom 14:01 och jag fick min beställningsbekräftelse 14:04, så förhoppningsvis han jag i tidKl 14 idag inkom det mail på min bevakning om att den fanns att beställa igen men nu 15.20 är den slut igen.
Tur att jag redan tagit en utflykt till ett av mina minst uppskattade köpcentrum (Mörby C) imorse eftersom de hade 40 flaskor kl 10 och fortfarande 20 kvar ser det ut som.
Ljust gyllene färg.
Visa bifogad bild 32920
Snackade med butikschefen i Mörby C när jag plockade upp mina igår och de hade inte sålt många flaskor alls för gamla priset på 699:-Hot take: Många borde ta efter Henriot och slasha sina priser med typ 30-40-50%.. Pre covid priser.
Fast när Moët Brut Impérial har pumpats upp till orimliga 539 kr var 699 kr väl egentligen inte så orimligt högt för Henriot Millésime? Men 2014 är inte en hypad årgång och Henriot är väl bara halvkända i Sverige så jag är inte förvånad över att flaskorna inte säljer sig själv om de prismässigt låg ungefär där många andra mer kända årgångschampagner också ligger. Måste också säga att jag ser mycket mindre av Cuvée Hemera än deras gamla prestigecuvée, Cuvée des Enchanteleurs.Snackade med butikschefen i Mörby C när jag plockade upp mina igår och de hade inte sålt många flaskor alls för gamla priset på 699:-
"Felprisade dammsamlare" tror jag han uttryckte det som
Hemera ger inte alls samma härliga upplevelse som Enchanteleurs gör. Får se vad som häner med Henriot nu när Nicolas Feuillatte tagit över!Fast när Moët Brut Impérial har pumpats upp till orimliga 539 kr var 699 kr väl egentligen inte så orimligt högt för Henriot Millésime? Men 2014 är inte en hypad årgång och Henriot är väl bara halvkända i Sverige så jag är inte förvånad över att flaskorna inte säljer sig själv om de prismässigt låg ungefär där många andra mer kända årgångschampagner också ligger. Måste också säga att jag ser mycket mindre av Cuvée Hemera än deras gamla prestigecuvée, Cuvée des Enchanteleurs.
Snackade med butikschefen i Mörby C när jag plockade upp mina igår och de hade inte sålt många flaskor alls för gamla priset på 699:-
"Felprisade dammsamlare" tror jag han uttryckte det som
Det är väl ändå imponerande att en 502 år gammal champagne fortfarande är bra?Philipponnat 1522 var bra men hängde inte riktigt med här.