Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_6503.jpeg

2008 Louis Roederer Vintage Brut Rosé (Deg. 2013)

Drack tydligen denna för nästan exakt ett år sedan den 29 september. Tveksamt om det har hänt så mycket på ett år, men eftersom den var kanon redan då så är det ju ingen direkt besvikelse, mer ett konstaterande.

Bra intensitet i smaken med utvecklade aromer av bl.a. röda bär, blodapelsin, rostade hasselnötter och gräddkola.
Helt underbar idag, men egentligen ingen brådska med att öppna flaskor, här kan nog finnas lite mer att krama ur om man orkar vänta ut en mera mogen komplexitet. Dock min sista, that's life!

På tallriken blir det havskräftor, enkelt och gott!
 

Per Stade

Lege artis
Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Och förra veckan fick jag äntligen tag på några.
Men jag ser inga som druckit den?
Ljust gyllene färg.
Doften är elegant och komplex, med inslag av vita blommor, som övergår i subtila toner av brioche.
Moussen är behagligt fin och krämig.
Smaken är balanserad med frisk syra och inslag av grönt äpple och en hint av mineralitet.
Gillar att den inte har högre dosage, känns väldigt väl avvägt.
Saknar lite kraft och fyllighet och hade jag inte läst att det var lika mycket Pinot Noir som Chardonnay hade jag trott på mer Chardonnay.
Kommer naturligtvis att bli ännu bättre med några års lagring.
Sitter dock alldeles utmärkt till lite färska räkor på kvällen.


IMG_0170.jpeg
 
Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Och förra veckan fick jag äntligen tag på några.
Men jag ser inga som druckit den?
Ljust gyllene färg.
Doften är elegant och komplex, med inslag av vita blommor, som övergår i subtila toner av brioche.
Moussen är behagligt fin och krämig.
Smaken är balanserad med frisk syra och inslag av grönt äpple och en hint av mineralitet.
Gillar att den inte har högre dosage, känns väldigt väl avvägt.
Saknar lite kraft och fyllighet och hade jag inte läst att det var lika mycket Pinot Noir som Chardonnay hade jag trott på mer Chardonnay.
Kommer naturligtvis att bli ännu bättre med några års lagring.
Sitter dock alldeles utmärkt till lite färska räkor på kvällen.
Tack Per, då testar vi en till helgen!
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Och förra veckan fick jag äntligen tag på några.
Men jag ser inga som druckit den?
Ljust gyllene färg.
Doften är elegant och komplex, med inslag av vita blommor, som övergår i subtila toner av brioche.
Moussen är behagligt fin och krämig.
Smaken är balanserad med frisk syra och inslag av grönt äpple och en hint av mineralitet.
Gillar att den inte har högre dosage, känns väldigt väl avvägt.
Saknar lite kraft och fyllighet och hade jag inte läst att det var lika mycket Pinot Noir som Chardonnay hade jag trott på mer Chardonnay.
Kommer naturligtvis att bli ännu bättre med några års lagring.
Sitter dock alldeles utmärkt till lite färska räkor på kvällen.


Visa bifogad bild 32920
Det låter som att 2014 i så fall är som Henriot Millésime nästan alltid brukar vara! Jag tycker att de normalt är ganska Blanc de Blancs-stilade avseende både aromer och syra, d.v.s. ger inte intrycket av att vara 50/50, och ofta har lite mognadstoner redan när de släpps.
 

matage

Medlem
Deutz William Deutz -08 på kvartsmagnum.

Väldigt trevlig med den lite snabbare mognaden kvartsmagnum ger.
Röda äpplen, grillad lime, klöver/mandelblom med en lätt mineralartad sälta i bakkant.

Nu räcker ju inte en sån liten Festis för att analyseras under nån längre tid men den utvecklades fint i glaset mot mer krämig mandel/brioche där frukten började skifta mer mot marmelad/konserv på ett bra sätt.

Dricks fint i litet format nu även om jag ser uppsida över tid och för normala och större flaskor skulle jag ha lite tålamod.
D438F865-9AB5-476B-B875-8270D82615F5.jpeg
 

Johpe

Medlem
Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Och förra veckan fick jag äntligen tag på några.
Men jag ser inga som druckit den?
Ljust gyllene färg.
Doften är elegant och komplex, med inslag av vita blommor, som övergår i subtila toner av brioche.
Moussen är behagligt fin och krämig.
Smaken är balanserad med frisk syra och inslag av grönt äpple och en hint av mineralitet.
Gillar att den inte har högre dosage, känns väldigt väl avvägt.
Saknar lite kraft och fyllighet och hade jag inte läst att det var lika mycket Pinot Noir som Chardonnay hade jag trott på mer Chardonnay.
Kommer naturligtvis att bli ännu bättre med några års lagring.
Sitter dock alldeles utmärkt till lite färska räkor på kvällen.

Idag trillade det in ytterliggare en 50-60 stycken på webbsaldot såg jag, så nu fick jag stilla min FOMO oxå! (men de verkar ha gått åt snabbt och ser ut att vara slut igen nu)
 

matage

Medlem
Idag trillade det in ytterliggare en 50-60 stycken på webbsaldot såg jag, så nu fick jag stilla min FOMO oxå! (men de verkar ha gått åt snabbt och ser ut att vara slut igen nu)
Kl 14 idag inkom det mail på min bevakning om att den fanns att beställa igen men nu 15.20 är den slut igen.
Tur att jag redan tagit en utflykt till ett av mina minst uppskattade köpcentrum (Mörby C) imorse eftersom de hade 40 flaskor kl 10 och fortfarande 20 kvar ser det ut som.
 

Johpe

Medlem
Kl 14 idag inkom det mail på min bevakning om att den fanns att beställa igen men nu 15.20 är den slut igen.
Tur att jag redan tagit en utflykt till ett av mina minst uppskattade köpcentrum (Mörby C) imorse eftersom de hade 40 flaskor kl 10 och fortfarande 20 kvar ser det ut som.
Ja ser i mailkorgen att bevakningsmailet kom 14:01 och jag fick min beställningsbekräftelse 14:04, så förhoppningsvis han jag i tid :)
 
1890d86c-2a91-4ce7-abac-bc701cc64a1c.jpeg

På temat ’ta med något gott’ lyckades 5 champagnenördar alla ta med Egly Millesime eller BdN. Varav 2 var samma årgång och en var samma basår. Vad är sannolikheten för det? Temat blev dock klockrent - gott vart det. Sjukaste provningen, vad är ens sannolikheten 🤷‍♂️🥂

(ps. allt var gott. ds.)
 

Martinski

Medlem
Som många andra drabbades jag av FOMO när priset på Henriot Champagne Millésime 2014 sänktes.
Och förra veckan fick jag äntligen tag på några.
Men jag ser inga som druckit den?
Ljust gyllene färg.
Doften är elegant och komplex, med inslag av vita blommor, som övergår i subtila toner av brioche.
Moussen är behagligt fin och krämig.
Smaken är balanserad med frisk syra och inslag av grönt äpple och en hint av mineralitet.
Gillar att den inte har högre dosage, känns väldigt väl avvägt.
Saknar lite kraft och fyllighet och hade jag inte läst att det var lika mycket Pinot Noir som Chardonnay hade jag trott på mer Chardonnay.
Kommer naturligtvis att bli ännu bättre med några års lagring.
Sitter dock alldeles utmärkt till lite färska räkor på kvällen.


Visa bifogad bild 32920


Hot take: Många borde ta efter Henriot och slasha sina priser med typ 30-40-50%.. Pre covid priser.
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Snackade med butikschefen i Mörby C när jag plockade upp mina igår och de hade inte sålt många flaskor alls för gamla priset på 699:-
"Felprisade dammsamlare" tror jag han uttryckte det som :)
Fast när Moët Brut Impérial har pumpats upp till orimliga 539 kr var 699 kr väl egentligen inte så orimligt högt för Henriot Millésime? Men 2014 är inte en hypad årgång och Henriot är väl bara halvkända i Sverige så jag är inte förvånad över att flaskorna inte säljer sig själv om de prismässigt låg ungefär där många andra mer kända årgångschampagner också ligger. Måste också säga att jag ser mycket mindre av Cuvée Hemera än deras gamla prestigecuvée, Cuvée des Enchanteleurs.
 

magnum

Epernay, Frankrike
Fast när Moët Brut Impérial har pumpats upp till orimliga 539 kr var 699 kr väl egentligen inte så orimligt högt för Henriot Millésime? Men 2014 är inte en hypad årgång och Henriot är väl bara halvkända i Sverige så jag är inte förvånad över att flaskorna inte säljer sig själv om de prismässigt låg ungefär där många andra mer kända årgångschampagner också ligger. Måste också säga att jag ser mycket mindre av Cuvée Hemera än deras gamla prestigecuvée, Cuvée des Enchanteleurs.
Hemera ger inte alls samma härliga upplevelse som Enchanteleurs gör. Får se vad som häner med Henriot nu när Nicolas Feuillatte tagit över!

 

Martinski

Medlem
Snackade med butikschefen i Mörby C när jag plockade upp mina igår och de hade inte sålt många flaskor alls för gamla priset på 699:-
"Felprisade dammsamlare" tror jag han uttryckte det som :)

Det är många många felprisade dammsamlare från olika TS släpp sen årskiftet som är kvar i webbsaldo och ute i butiker.
 

LeChat

Medlem
IMG_6516.jpeg

2008 Diebolt-Vallois Blanc de Blancs Millésimé

Något diffust antyder odlarstil och den är svagt reduktiv. Surdegsbröd, mogen citron och lite honung i doften, och smaken har utvecklats sen sist jag drack den, i augusti 2018.
Nu är den elegant, harmonisk och tillgänglig, och fina mognadstoner börjar skönjas. Och även om det ändå är en förhållandevis enkel champagne så är utvecklingen imponerande. Riktigt god nu men i vanlig ordning så kan man nog rekommendera ryggläge ett tag till.
 

Stefan J

Medlem
Lite överraskande vinnare på vår senaste provning även om det var tight. Vinerna vi provade var:

Diebolt-Vallois 2012
Pol Roger 2008
Louis Roederer 2008
Philipponnat 1522 2012

Jag köpte några Diebolt Vallois 2012 vid släpp och när jag provade den första för ett par år sedan var det en klart positiv överraskning. Lät mina kvarvarande flaskor ligga och för någon månad sedan var jag nyfiken att öppna nästa. Korken möglig och innehåller därefter så bara att hälla ut. Nytt försök den här gången och denna flaska var i riktigt bra skick. Var väldigt nyfiken på Pol Roger 2008 och Louis Roderer 2008 då det var ett tag sedan jag provade dem och förväntningarna var höga från min sida.

Det blev ett tight race där Diebolt-Vallois 2012 lite överraskande drog längsta strået. Jag tyckte den var riktigt bra när jag provade den för ett par år sedan men trodde ej den skulle ta emot " de stora pojkarna". Själv hade jag Pol Roger 2008 som etta och den är verkligt bra men trodde att både den och Louis Roederer 2008 skulle kommit längre i sin utveckling. De har större potential än Diebolt-Vallois 2012 men kommer ta ett litet tag innan de kliver förbi så det blir tydligt. Philipponnat 1522 var bra men hängde inte riktigt med här. Provade 2013 av den nyligen och så som så många gånger förut för min del fördrog jag 2013 när det ställs mot 2012.

Röstningen (halvblint för mig) utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.

Diebolt-Vallois 2012 : 8 (1)
Pol Roger 2008 : 9 (2)
Louis Roederer 2008 : 10 (1)
Philipponnat 1522 2012 :13 (0)

provning.jpg
 

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Philipponnat 1522 var bra men hängde inte riktigt med här.
Det är väl ändå imponerande att en 502 år gammal champagne fortfarande är bra? :D
(Förlåt, jag vet att det är en 2012:a, men jag kunde helt enkelt inte låta bli... :cool: Även kul att D-V vintage var bra, deras Prestige NV tycker jag alltid är ett bra köp om man är beredd att ge den något år extra i källaren, men deras vanliga vintage har inte alltid imponerat lika mycket som det övriga sortimentet. Och Fleur de Passion är ju stilmässigt helt annorlunda med sitt tydliga ekfatsinslag.)
 
Toppen