vintomas
Numera lågaktiv bloggare
Den mest relevanta jämförelsen mellan 2008 och en annan "klassisk" årgång är nog 1988, som jag definitivt inte höll koll på när den var ung. 1996 är en mycket "konstigare" årgång än 2008, eftersom den årgången hade ovanligt mycket äppelsyra, d.v.s. en annan balans äppelsyra/vinsyra än normalt. Så de producenter som körde med malolaktisk jäsning (mest NV, men en del vintage är blandade malo/icke-malo) har ibland lyckats viner med lite skumma aromer. 1995 är det ju inget konstigt alls med i profilen, det är helt enkelt en bra årgång med "normal" profil.Brochet låter instagramkreddit vilket även bakoframsidesetiketten talar för...
Håller med dig om 2008. Betydligt charmigare och drickbart ungt än 96 och 02. Är väl bara några prestiger som exempelvis Cristal och Winston som jag tyckt varit helt knutna i början. 08-syran är sällan så intensivt påträngande som 96- och 02-syrorna kunde vara och ibland fortfarande är. Förutom Salon så är ju alla 96or i drickfönstret nu och vissa enklare viner är till och med lite trötta eller har bara syra kvar. 02 är jag fortfarande inte vän med på prestigesidan. Cristal 02 förra året och i år Krug 02, ångrar att jag lyssnade på kritikerna och köpte mer av 02 än 04...
Har hört andra tvivla på 08ans lagringsduglighet men vet inte om kriteriet nödvändigtvis måste vara att vinet ska vara äppelkart första 10 åren. 95 var ju ofta roligare än 96 ung och 95orna håller alltjämt med råge och är i mitt tycke en bättre årgång. Har hört andra säga att även 88 var drickbar ung men det kan jag tyvärr inte uttala mig själv om.
Får hoppas jag har rätt för annars får jag dricka en flaska om dagen i ett drygt år om 08orna snabbmognar som 99 eller 00.
Håller med dig om 2004. Jag var jätteförtjust i 2002orna när de var unga, och eftersom de hade "varm profil" (men med tillräcklig syra, som det verkade då) var de mycket roligare och mer tillgängliga än 2004orna när båda årgångarna var unga. På senare år kan 02orna framstå som väl varma och ibland lite knepiga. Jag blev också lite misstänksam mot att skördevolymen var hög 2004 och tänkte att det är en årgång som producenterna helt enkelt gillar av ekonomiska skäl, för det lät verkligen som att en del producenter höll 04 högre än 02. Å andra sidan är 06 inte en så dum årgång heller.