Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Brochet låter instagramkreddit vilket även bakoframsidesetiketten talar för...:ängel:

Håller med dig om 2008. Betydligt charmigare och drickbart ungt än 96 och 02. Är väl bara några prestiger som exempelvis Cristal och Winston som jag tyckt varit helt knutna i början. 08-syran är sällan så intensivt påträngande som 96- och 02-syrorna kunde vara och ibland fortfarande är. Förutom Salon så är ju alla 96or i drickfönstret nu och vissa enklare viner är till och med lite trötta eller har bara syra kvar. 02 är jag fortfarande inte vän med på prestigesidan. Cristal 02 förra året och i år Krug 02, ångrar att jag lyssnade på kritikerna och köpte mer av 02 än 04...

Har hört andra tvivla på 08ans lagringsduglighet men vet inte om kriteriet nödvändigtvis måste vara att vinet ska vara äppelkart första 10 åren. 95 var ju ofta roligare än 96 ung och 95orna håller alltjämt med råge och är i mitt tycke en bättre årgång. Har hört andra säga att även 88 var drickbar ung men det kan jag tyvärr inte uttala mig själv om.

Får hoppas jag har rätt för annars får jag dricka en flaska om dagen i ett drygt år om 08orna snabbmognar som 99 eller 00.:p
Den mest relevanta jämförelsen mellan 2008 och en annan "klassisk" årgång är nog 1988, som jag definitivt inte höll koll på när den var ung. :) 1996 är en mycket "konstigare" årgång än 2008, eftersom den årgången hade ovanligt mycket äppelsyra, d.v.s. en annan balans äppelsyra/vinsyra än normalt. Så de producenter som körde med malolaktisk jäsning (mest NV, men en del vintage är blandade malo/icke-malo) har ibland lyckats viner med lite skumma aromer. 1995 är det ju inget konstigt alls med i profilen, det är helt enkelt en bra årgång med "normal" profil.

Håller med dig om 2004. Jag var jätteförtjust i 2002orna när de var unga, och eftersom de hade "varm profil" (men med tillräcklig syra, som det verkade då) var de mycket roligare och mer tillgängliga än 2004orna när båda årgångarna var unga. På senare år kan 02orna framstå som väl varma och ibland lite knepiga. Jag blev också lite misstänksam mot att skördevolymen var hög 2004 och tänkte att det är en årgång som producenterna helt enkelt gillar av ekonomiska skäl, för det lät verkligen som att en del producenter höll 04 högre än 02. Å andra sidan är 06 inte en så dum årgång heller.

LeChat

Medlem
IMG_6590.jpeg

Krug Grande Cuvée Edition 164eme (deg. 2016)

Dricker inte Krug särskilt ofta och upplevelserna har varit allt mellan ”helt okej” till ”gudars dryck”.
Kvällens GC 164 edition har jag läst mycket gott om men aldrig provat. Ikväll är det dags!

Klassisk Krugparfym infinner sig redan efter ett par swirl. Doften ger både reduktiva och oxidativa drag. De oxidativa dragen påminner om Selosse, men där jag då ofta har tyckt att de varit för framträdande. I Krugen är framtoningen perfekt.
Doften är verkligen något extra och känns något mer utvecklad än smaken.

I munnen är syran påtaglig men utan att vara vass. Bl.a. äpplepaj och rostade hasselnötter tycker jag dominerar smaken.

Superelegant champagne med imponerande längd och med viss mognad i avslutet.
Ung, men levererar stordåd redan och har en enorm potential. Här finns kraft, elegans och balans. Fantastiskt god, och kan bli hur bra som helst! Bästa Krug jag druckit!

Last edited:

Kaptenen

Medlem
Alfred Gratien cuvee paradis 2008.
Av en mystisk slump dricker jag nästa flaska ytterligare 15 månader senare. Rostade fat, citron, grapefrukt. Skyhög syra. Inga tecken på mognad. Ingen brådska med de återstående flaskorna.
Håller helt med.
Jag provade en flaska för några månader sedan och vinet var kort i smaken och väldigt slutet men med en påtaglig syra. Skittråkigt vin. Jag glömde bort resten av flaskan med ett generöst glas kvar ett par dagar i köket. Med ordentligt med luft och på tok för varmt började däremot vinet sjunga ut ordentligt. Jag tror det här vinet behöver minst 10 år till.

IMG_5283.jpeg

Ibland glimrar det till, även en helt vanlig sketen, grå novemberonsdag. Det underlättar förvisso med skumpaprovning…
Denna gång tillsammans med @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn och @Brusnisse på Eriksbergs Vinkällare.

Föråkare:
André Jacquart BdB extra brut 2013
Gissade BdB-odlare, så ganska spot on. Fin och fräsch. Den Jacquart jag druckit har alltid hållit bra nivå.

Louis Dousset BdN GC
Ny bekantskap. Gissade pinot noir eller meunier, så ganska nära. Inga noter.

Henriot 2014
Solklar ung hus-blend, men hade inte gissat Henriot. Kul att prova efter haussen vid prissänkningen häromsistens. Den har framtiden för sig.

Så till själva flighten. Rakt igenom hög nivå vilket visade sig på de supertajta placeringarna (min plats / total plats / poäng). Lägre poäng = bättre.

Bollinger R.D. 2002 (3 / 4 / 11p)
Ljus gul färg. Lätt, lätt reduktiv doft. Fruktig stil, med lätt ton av mandel. Komplex. Gissade 50/50-blend från stort hus. Förvånad att det var Bolly och PN-dominans.

Jean Laurent La Griffe de l’Ource BdN 2008 (2 / 3 / 11p - en 1:a-plats)
Ljusast av alla. Lätt nagellack i doften. Bra syra, fin mousse, fyllig med bra frukt, krämig. Inte heller några typiska PN-röda äpplen i smaken. Klunkvänligt. Mitt vin.

Krug 2003 (1 / 2 / 9p - en 1:a-plats)
Halmgul. Ganska anonym doft. Lätt fatad och riktigt smarrig, bra klunkabilitet – sådär som vin från riktigt bra champagnehus kan vara. Förvånad att det var Krug jag intr riktigt hittade de typiska markörerna. Gott som tusan hur som!

Selosse V.O. deg 2010 (4 / 1 / 9p - två 1:a-platser)
Mörkast i färgen av de fyra. En riktig skumbananfest i näsan. Cola och mer skumbanan i smaken. Detta kan inte vara annat än Selosse. Tyckte det var något som var lite off i smaken, så satte den sist.

Som ni ser, 2p skillnad mellan ettan och fyran. Topplistan hade lika gärna kunnat bli tvärt om utifrån dagsform. Riktigt kul provning – även för en sketen, grå novemberonsdag.

Last edited:

Thirsty

Smygnykterist
Visa bifogad bild 33120

Ibland glimrar det till, även en helt vanlig sketen, grå novemberonsdag. Det underlättar förvisso med skumpaprovning…
Denna gång tillsammans med @Crist(al)ian 77 , @feskhandlarn och @Brusnisse på Eriksbergs Vinkällare.

Föråkare:
André Jacquart BdB extra brut 2013
Gissade BdB-odlare, så ganska spot on. Fin och fräsch. Den Jacquart jag druckit har alltid hållit bra nivå.

Louis Dousset BdN GC
Ny bekantskap. Gissade pinot noir eller meunier, så ganska nära. Inga noter.

Henriot 2014
Solklar ung hus-blend, men hade inte gissat Henriot. Kul att prova efter haussen vid prissänkningen häromsistens. Den har framtiden för sig.

Så till själva flighten. Rakt igenom hög nivå vilket visade sig på de supertajta placeringarna (min plats / total plats / poäng). Lägre poäng = bättre.

Bollinger R.D. 2020 (3 / 4 / 11p)
Ljus gul färg. Lätt, lätt reduktiv doft. Fruktig stil, med lätt ton av mandel. Komplex. Gissade 50/50-blend från stort hus. Förvånad att det var Bolly och 100% PN.

Jean Laurent La Griffe de l’Ource BdN 2008 (2 / 3 / 11p - en 1:a-plats)
Ljusast av alla. Lätt nagellack i doften. Bra syra, fin mousse, fyllig med bra frukt, krämig. Inte heller några typiska PN-röda äpplen i smaken. Klunkvänligt. Mitt vin.

Krug 2003 (1 / 2 / 9p - en 1:a-plats)
Halmgul. Ganska anonym doft. Lätt fatad och riktigt smarrig, bra klunkabilitet – sådär som vin från riktigt bra champagnehus kan vara. Förvånad att det var Krug jag intr riktigt hittade de typiska markörerna. Gott som tusan hur som!

Selosse V.O. deg 2010 (4 / 1 / 9p - två 1:a-platser)
Mörkast i färgen av de fyra. En riktig skumbananfest i näsan. Cola och mer skumbanan i smaken. Detta kan inte vara annat än Selosse. Tyckte det var något som var lite off i smaken, så satte den sist.

Som ni ser, 2p skillnad mellan ettan och fyran. Topplistan hade lika gärna kunnat bli tvärt om utifrån dagsform. Riktigt kul provning – även för en sketen, grå novemberonsdag.
Härlig provning! Om än att RD 2020 ger lite Rudy vibbar..;)

LeChat

Medlem
IMG_6597.jpeg

2002 Gosset Célebris Extra Brut

Första glaset: Ganska klassisk champagne à la Heidsieck i lätt reduktiv stil. Känns dock ganska enkel.

Men redan i andra glaset så har den vaknat till liv! Tydlig elegans, med nytvättade lakan, nöt-crème, smör, grillad citron mm. Gosset brukar stå för lätta och eleganta champagner men här får den en något maffigare kostym vilket jag tror beror på årgångens karaktär.
Och gott är det, Gosset levererar!

Kunde ha avvaktat ett tag till med att öppna, men som det sägs: det är aldrig fel att ta hem en vinst. :cigarr:

Jesper L

Medlem
Pertois-Lebrun Derriére Le Mont Aigu No12

Degorgerad juli 2019 vilket gör att den är tillgänglig och inget att spara på då jag inte tror att den blir bättre enligt mina preferenser. Inga gröna äpplen utan mer åt söta päron, hintar vad tropiska toner och allmänt klunkvänlig deluxe. Mer hann jag inte tänka på då flaskan tog slut fort 😅

1731691265285.jpeg

Toppen