Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

chambertin

Medlem
Visa bifogad bild 32657
Gott utan att vara storartat.
Inga formella noter, jag har nästäppa. Men detta är ett mycket bra vin med en solid kärna med syra. Fin mousse.
Fortfarande ungt, degorgerat 11/2018, jag väntar 3-5 år innan nästa flaska. Min hustru tyckte det var jättegott, jag försökte spara ett glas att smaka dagen efter, men det ville hon inte veta av.
Det dracks ur Lehmann Synergie, vilket är kanske något för stort, Jamesse Prestige Champagne skulle passat bättre.
Drack den för ca två år sedan och var också positiv.

2012 Veuve Cliquot

”Flygprovning” i ganska små mediokra glas men gillar det här vinet mkt.
Bra intensitet på doften med varm brioche, citrus, nötighet och fudge (väldigt komplex). Tappar inte heller med värme utan tvärtom. Mogen smak med medium syra och fint långt avslut. Anar en diskret fatton i eftersmaken men väldigt lågmäld.

2013 Grand Vintage, Moët & Chandon
Tycker mig kunna hitta lite drag från deras BSA vilket inte blir ngt stort + i kanten hos mig. Har dock många av de svala krispiga kvaliteterna som man hittar hos bl.a en del BdB -13 med mycket citrus, litchie m.m. Ganska blyg dock just nu och för reduktiv för mig att njutas rätt av i dagsläget. Hög syra och fjällbäcksren känsla med musselskalsmineral då temperaturen kommer upp. Lagring anbefalles.
 

FredrikC

Medlem
Blev en trevlig kväll i veckan.
G tribaut 2012 är alltid trevlig. Pigg, fräsch och ljusa frukter.
Henriot 2008 blir bara bättre och bättre. Gillar den skarpt. Den är redan fruktig och pigg men man börjar ana lite mer ljusa frukter typ ananas.
Henriot 1988 var kanon. Liite få bubblor, men tydlig rökighet, plommon och russin.
20240830_162721.jpg
 

LeChat

Medlem
IMG_6430.jpeg

André Jacquart Experience Extra Brut BdB Vertus

Seriös champagne med tilltalande prislapp är en bristvara. Men denna NV från André Jacquart prickar in båda.

Extra brut (dosage om 3g/l) men upplevs redan som väldigt tillgänglig och inbjudande med lite karaktäristiska odlartoner. Denna tillsammans med Damien Hugots variant av samma brut/ extra brut har man gärna ett gäng flaskor av. Kanske inte superkomplex, men supergod, med drag av tropisk frukt och snyggt ekad.

Så det fick bli köp av ytterligare några flaskor på catawiki ikväll. 325:- per flaska. Kan inte klaga.
IMG_6432.jpeg
 

buteljen

Medlem
IMG_7835.jpeg


2014 Marc Hébrart Champagne Premier Cru Special Club 92-93p
Elegant och harmonisk. Citrusfrukt, kalk och lite jäst. Fin balans. Hyfsad finish. Utvecklades mycket i glaset efterhand.

2011 David Leclapart Champagne Premier Cru L'Apôtre Blanc de Blancs Extra Brut 90p
Gröna äpplen, citrus, hyacint/floral, örter, kavring. Lite beska i finishen. Väldigt torrt och cideraktigt avslut. Lite halvudda aromatik. Blev inte riktigt klok på detta vin.

2009 Graham Beck Extra Brut 157 94-95p
Är det Heidsieck eller Dompa? Så gick diskussionerna. Fantastiskt bubbel med vackert gyllene färg. Stor komplex doft av rök och krut (någon nämnde tomtebloss, någon nämnde slipers), mörk choklad och lite torkad aprikos bakom allt. Fräsch syra, fin balans, lång komplex finish.

Väldigt roligt vin att ha med i en blindprovning. Levererar långt över sin prisnivå. 13 år på jästen.

2006 Bollinger Champagne Brut Rosé (Special Edition) LIMITED STEEL EDITION 92p
Fin doft av apelsin, mogna jordgubbar, riven hasselnöt, choklad. Bra balans, hyfsad finish. Tappar lite fräschör efterhand i glaset.
The fruit comes from 84% grand cru vineyards and 16% premiers cru vineyards. The wine was barrel fermented before spending over 10 years maturing in the bottle.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 32712

2014 Marc Hébrart Champagne Premier Cru Special Club 92-93p
Elegant och harmonisk. Citrusfrukt, kalk och lite jäst. Fin balans. Hyfsad finish. Utvecklades mycket i glaset efterhand.

2011 David Leclapart Champagne Premier Cru L'Apôtre Blanc de Blancs Extra Brut 90p
Gröna äpplen, citrus, hyacint/floral, örter, kavring. Lite beska i finishen. Väldigt torrt och cideraktigt avslut. Lite halvudda aromatik. Blev inte riktigt klok på detta vin.

2009 Graham Beck Extra Brut 157 94-95p
Är det Heidsieck eller Dompa? Så gick diskussionerna. Fantastiskt bubbel med vackert gyllene färg. Stor komplex doft av rök och krut (någon nämnde tomtebloss, någon nämnde slipers), mörk choklad och lite torkad aprikos bakom allt. Fräsch syra, fin balans, lång komplex finish.

Väldigt roligt vin att ha med i en blindprovning. Levererar långt över sin prisnivå. 13 år på jästen.

2006 Bollinger Champagne Brut Rosé (Special Edition) LIMITED STEEL EDITION 92p
Fin doft av apelsin, mogna jordgubbar, riven hasselnöt, choklad. Bra balans, hyfsad finish. Tappar lite fräschör efterhand i glaset.
The fruit comes from 84% grand cru vineyards and 16% premiers cru vineyards. The wine was barrel fermented before spending over 10 years maturing in the bottle.
Ha, ha vad roligt med @Mattias Schyberg s gamla självförtroendedräpande slamkrypare!

Jag har själv rankat denna etta både hel och halvblint.😅

Känner igen beskrivningen och tror diskussionerna varit desamma även om jag själv även varit inne på Krug. Tror också att jag gissade Egly första gången men det är ju en urusel gissning med tanke på vinstilen...
 

Wintermute

Medlem
Två och ett halvt år senare. Påtagligt kralligare idag. Mycket olika citrus, medellång smak. Toner av Pommac och ek. Idag sätter jag 89p.Visa bifogad bild 29550
Tretton månader senare går min sista Vouette et Sorbée Fidele R17. Fortfarande hög syra och markerad beska. Längd och komplexitet gör att jag ändå ger den 89 p. Grön äpplen, citron, fat i bakgrunden.
 

LeChat

Medlem
IMG_6444.jpeg

Damien Hugot Rose Extra Brut

Strålande väder och strålande champagne, vackert kopparfärgad.

Lättsam men verkligen ingen ointressant mingelskumpa för det. Har ju hissat denna många gånger tidigare i diverse årgångar och kvaliteten är väldigt jämn. Det räcker med ett par år på korken sen är den kanon i mitt tycke. Finns det egentligen någon annan roséchampagne med liknande kvalitet per krona?
IMG_6446.jpeg


Noterar att jag tydligen har lådor i årgång 2018 av både brut och extra brut. Brut är degorgerad i april 2021 och extra brut i maj 2022. Vet att hans BdB nv görs i både brut och extra brut men visste inte att det även gällde rosén.
 

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 32747
Damien Hugot Rose Extra Brut

Strålande väder och strålande champagne, vackert kopparfärgad.

Lättsam men verkligen ingen ointressant mingelskumpa för det. Har ju hissat denna många gånger tidigare i diverse årgångar och kvaliteten är väldigt jämn. Det räcker med ett par år på korken sen är den kanon i mitt tycke. Finns det egentligen någon annan roséchampagne med liknande kvalitet per krona?
Visa bifogad bild 32748

Noterar att jag tydligen har lådor i årgång 2018 av både brut och extra brut. Brut är degorgerad i april 2021 och extra brut i maj 2022. Vet att hans BdB nv görs i både brut och extra brut men visste inte att det även gällde rosén.
jag har druckit nu två olika årgångar/utgåvor utav Damien Hugots rosé emot Huré Fréres rosé och tycker båda gg att Huré är ändå strået vassare, det är ju nästan exakt samma peng på dem :)
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
jag har druckit nu två olika årgångar/utgåvor utav Damien Hugots rosé emot Huré Fréres rosé och tycker båda gg att Huré är ändå strået vassare, det är ju nästan exakt samma peng på dem :)
Minns inte om jag provat den. Var hittar jag den för 400 kr?

Billigaste jag får fram är 50 € + frakt...🤗
 

Per Stade

Lege artis
250:- flaskan. Det var länge sedan det fanns så billig champagne.
Måste bara prova B
ergeronneau-Marion Reserve.
Lite spännande också att den är gjord på stora delar Pinot Meunier.
Och resten Pinot Noir.
Jag har inget minne av att jag druckit någon sådan förut.
VARNING!
När jag lossar grimman skjuter korken upp i taket med kraftig smäll.
Jag har aldrig varit med om något liknande.
Så var försiktig om du tänker prova den här champagnen.
Färgen är i mina ögon guldgul men jag har defekt färgseende.
Hustrun tycker att den är svagt rosa.
Mycket kraftig mousse.
Doftar citrus men har en ton av rostade nötter, smaken är röda äpplen och lite kaffe?
Frisk syra, dosagen är precis på gränsen till att bli för mycket.
Hustrun tycker att den här champagnen påminner om hennes favorit
Michel Arnould Mémoire de Vignes. Ett gott betyg.


IMG_0117.jpeg
 
Last edited:

Jonas Sand

Medlem
250:- flaskan. Det var länge sedan det fanns så billig champagne.
Måste bara prova B
ergeronneau-Marion Reserve.
Lite spännande också att den är gjord på stora delar Pinot Meunier.
Och resten Pinot Noir.
Jag har inget minne av att jag druckit någon sådan förut.
VARNING!
När jag lossar grimman skjuter korken upp i taket med kraftig smäll.
Jag har aldrig varit med om något liknande.
Så var försiktig om du tänker prova den här champagnen.
Färgen är i mina ögon guldgul men jag har defekt färgseende.
Hustrun tycker att den är svagt rosa.
Mycket kraftig mousse.
Doftar citrus men har en ton av rostade nötter, smaken är röda äpplen och lite kaffe?
Frisk syra, dosagen är precis på gränsen till att bli för mycket.
Hustrun tycker att den här champagnen påminner om hennes favorit
Michel Arnould Mémoire de Vignes. Ett gott betyg.


Visa bifogad bild 32760
Bra beskrivning, och tack för varningen.
Jag tycker personligen att dosagen känns lite påkletat sockrig. Jag är ingen dosagemotståndare men den höga delen PM kombinerat med hög dosage är ingen höjdare i min bok. Jag har druckit den två gånger och inte riktigt varit nöjd. Dock, 250 spänn för vad som troligt är en publikfriande flarra. Ändå lite fyndvarning?
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Lite reksallad och bubbel med @feskhandlarn.

20240907_205856.jpg


Egly-Ouriet Rosé (bas 10 deg 15)
Färgen säger 90-talare men den doftar tydligt ekad med allt vad det innebär vilket talar för att vinet är yngre. Mosade äpplen och jordgubbar med lång eftersmak och medel syra. Tänkte direkt på Egly och runt 2010. Övervägde även en del annat, framförallt för att vi hade 3 st Egly Rosé förra gången vi drack vin... Bra vin som alltid men blir nog inte bättre med mer ålder enligt min smak.

Selosse Båt dö Klå (deg 18)

Min egen flaska och arketypen av ekad powerodlare. Visst är det i en oxiderad stil och den här hade inte det bananblommiga som Selosse ibland har. Längst eftersmak men låg syra fast det är inget som stör mig. Gott som vanligt men det här är ändå en av de "tråkigare" Selossevinerna framförallt om man väger in priset.

Roederer 2008

Kändes direkt att detta var ren fruktig husstil och diametralt motsatt tidigare viner. Vinteräpplen, bröd och rejäl syra i smaken med intensivt avslut som nästan gör den obalanserad. Allt talade för 2008 och icke malo samt mycket för att det var Roederer. Ungdomligheten ledde mig in på BdB och då kändes Cristal som en bra gissning eftersom jag ibland tar den som BdB blint.

Druckit den här flera gånger och i den här flajten kändes den förvånansvärt outvecklad även om det var det äldsta vinet ikväll. Ska försöka vänta minst 5 år innnan jag öppnar en egen flaska av denna. Det är alltjämt rosén som är i bäst drickfönster av Roederers 08-viner!
 
Last edited:

Johpe

Medlem
Visa bifogad bild 32712

2014 Marc Hébrart Champagne Premier Cru Special Club 92-93p
Elegant och harmonisk. Citrusfrukt, kalk och lite jäst. Fin balans. Hyfsad finish. Utvecklades mycket i glaset efterhand.

2011 David Leclapart Champagne Premier Cru L'Apôtre Blanc de Blancs Extra Brut 90p
Gröna äpplen, citrus, hyacint/floral, örter, kavring. Lite beska i finishen. Väldigt torrt och cideraktigt avslut. Lite halvudda aromatik. Blev inte riktigt klok på detta vin.

2009 Graham Beck Extra Brut 157 94-95p
Är det Heidsieck eller Dompa? Så gick diskussionerna. Fantastiskt bubbel med vackert gyllene färg. Stor komplex doft av rök och krut (någon nämnde tomtebloss, någon nämnde slipers), mörk choklad och lite torkad aprikos bakom allt. Fräsch syra, fin balans, lång komplex finish.

Väldigt roligt vin att ha med i en blindprovning. Levererar långt över sin prisnivå. 13 år på jästen.

2006 Bollinger Champagne Brut Rosé (Special Edition) LIMITED STEEL EDITION 92p
Fin doft av apelsin, mogna jordgubbar, riven hasselnöt, choklad. Bra balans, hyfsad finish. Tappar lite fräschör efterhand i glaset.
The fruit comes from 84% grand cru vineyards and 16% premiers cru vineyards. The wine was barrel fermented before spending over 10 years maturing in the bottle.

Ha, ha vad roligt med @Mattias Schyberg s gamla självförtroendedräpande slamkrypare!

Jag har själv rankat denna etta både hel och halvblint.😅

Känner igen beskrivningen och tror diskussionerna varit desamma även om jag själv även varit inne på Krug. Tror också att jag gissade Egly första gången men det är ju en urusel gissning med tanke på vinstilen...

Visa bifogad bild 32750
Kan bara hålla med @buteljen om denna. Grymt god och påminner mig om Heidsieck blanc des millenaires. Största wow upplevelsen i år efter Savart 08 som var helt sinnessjukt bra. Synd man bara har två flaskor kvar...

Efter alla dessa finfina ord om 2009 Graham Beck Extra Brut 157 så gjorde jag en nätt liten roadtrip idag (på ca 3h) och skaffade mig 4 flaskor, första ska provas imorgon, blir väldigt spännande.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Onsdagsprovning med räksallad, dvs allt man behöver.:cool:

Föråkare var:

Eric Rodez Empriente Noir 2007 (deg 18)
Öppnades upp för att kolla om det var värt att besöka Rodez i oktober. Klart rödäpplig och mustig i odlarstil med doft av cider, svamp och torkad frukt. Lång eftersmak och syra ala 08. Hur bra som helst och en riktig fullträff. Synd med tanke på att det är Rodez dyraste vin. Eric Rodez är den producenten som jag har minst flaskor av i förhållande till hur bra jag tycker hans viner är!

Nu blir det kanske ett besök i alla fall...

Leclerc-Briant Rosé NV

Enklare rosé i enklare husstil med kort eftersmak. Primärt är det väl lite smultron och äpplen men inte mycket mer. Kunde bara gissa hus och ung NV, Moët? Ger inte mersmak men ändå kul med Leclerc-Briant som vi har bokat besök hos.

20240911_204354.jpg


Till huvudflajten.

Henriot Enjantalör 00
Klart moget med honung och röda äpplen med viss syra och även äppelskal i avslutet. Hamnade först i pinotträsket och Bouzy eller Ambonnay. Gissade Paul Bara 2004.... Mycket smak men inte riktig helt harmonisk. Ska inte lagras mer om man inte är likdrickare.

Diebolt FdP 2008

Egen flaska. Grillad citron och ser ut som jag skrivit nougat. I yngsta laget men riktigt fin limesour i smaken. Typisk BdB i stilen. Visst går det att känna kvalitén redan nu men fortfarande lite BdB-"trist" för mina smkalökar. Tre förstaröster vilket jag har lite svårt att förstå, var det för att alla visste vems viner det var i glasen..?:ängel:

Philipponnat BdN 2008

Klart kraftig matig stil. Äpple, bröd och lite honung. Bra syra som tar en till 2008. Gissar PN-stil, hus och typ GD, CdG eller möjligtvis GA. Fick ledtråden att det var hus och ren PN men kunde inte komma på några sådana viner som inte kostar en förmögenhet. Lite udda stil men jag gillade komplexiteten i det här vinet. Kul för när det var ungt så avfärdade jag den här helt. Bara jag som uppskattade denna dock.

Drack för övrigt CdG 2008 blint nyligen och den ratade jag men den kanske kan ta sig även om CdG är ett svårt vin att gilla enligt mig.

Deutz Amour 2011

Yikes! Solklart 11-grönt med grön sparris i doften tillsammans med låg syra och kort smak. Var säker på att detta var en 11a redan på doften. För mig är detta en defekt som tyvärr väldigt många 11or lider av. Därför köper jag aldrig 11or utan att ha smakat innan. Kändes som BdB och gissade Amour eftersom jag druckit Deutz med samma doft innan.

Veuve GD 2006
Wow vilken doft! Klart mest komplex och härligt djup. Marmelad, nougat, choklad, kola och med en svag krutton i bakgrunden som skvallarar om hus. Fin syra och lång eftersmak. Lite för balanserat och moget för att vara 08 så gissar 04 men säkrar hela vägen till 08 och anteckningarna säger faktiskt hus 06. Minns inte vilket vin jag gissade på, var det Cristal kanske.

Kul med GD som levererar eftersom jag historiskt oförtjänt ratat den men @LarsW har lärt mig att det ska man inte göra.:cool:

Min ranking:
  1. GD 2006
  2. Philipponnat BdN 2008
  3. FdP 2008
  4. Entjantalör 2000
  5. Amour 2011 (defekt)
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. FdP 2008 - 10 p (3)
  2. GD 2006 - 10 p (2)
  3. Amour 2011 - 15 p
  4. Entjantalör - 19 p
  5. Philipponnat BdN 2008 - 21 p

Ruinart 2006

Sist och utom tävlan intogs denna juvel. Klassiskt krutig i Dompastil. Flera var inne på BdB inklusive jag själv. Gissade Ruinart 07. Som jag påpekat tidigare är Ruinart extremt underskattat!

Sedan anmärktes det på att jag skulle omvärdera årgången 2006 men det tänker jag inte göra eftersom det alltid kommer uppvevelser som avviker med några standardavvikelser positivt från väntevärdet. Ge mig några 04or och 08or att jämföra med så får vi se vilken årgång som hamnar i topp.:cigarr:
 
Last edited:
Toppen