Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

pinoten

Medlem
IMG_5138.jpeg

Marc Hebrart Extra Brut Rosé
Trevlig bekantskap, inköpt på Le 520 i Epernay för två år sedan. Jordgubbe, hallon, körsbär, brioche och en ganska krämig mousse men ganska kortlivade och få bubblor. 88-90p.
 

FredrikC

Medlem
Alltid lika trevligt med 96or på magnum.
Henriot var pigg och fräsch med bra bubblor. Ljusa frukter och en härlig smak.
Delamotte 08 börjar visa sin bättre sida med lite mer sötma än senast. Kommer bli väldigt bra. Kände i stort sett bara ljusa frukter likt mogen ananas.
20240719_080808.jpg
 

chambertin

Medlem
2002 Pierre Moncuit Blanc de Blancs (magnum)
Föråkare på en middag nyligen till två amuser (Min flaska).
Djup gul färg som gav mig lite oro men lyckligtvis ingen fara.
Initialt mycket plommon och Granny Smith-äpplen.
Med mer tid i glasen kommer mer mogen smörig och lite nötig Chardonnay och en hel del grusvägsmineral. Doften är riktigt härlig och komplex.
Munkänslan är mogen frukt men inte helt moget vin om ni förstår vad jag menar.
Tydlig markerad syra och mognad på en nivå som jag gillar men hade inte blivit ledsen av att få det här om 5-6 år heller då jag bedömmer att det nog klarar sig från oxidativa toner ett tag till. Inte jordens mest komplexa smak men stort och rikt är det i alla fall för att vara en BdB.

IMG_5039.jpeg
 

Sonderlese

Medlem
Bollinger Special Cuvée degorgering 2020.
Först nu fyra år efter degraderingen börjar den visa lite karaktär! Funkar förvånansvärt bra till… sushi! (Jag brukar föredra en BdB till sushi.) ju längre vinet var i glaset och steg i gradtal, desto mer rödäppel-fruktigt blev det. Gott!
 

matage

Medlem
Alltid lika trevligt med 96or på magnum.
Henriot var pigg och fräsch med bra bubblor. Ljusa frukter och en härlig smak.
Delamotte 08 börjar visa sin bättre sida med lite mer sötma än senast. Kommer bli väldigt bra. Kände i stort sett bara ljusa frukter likt mogen ananas.
Visa bifogad bild 32443
En halvmagnum Henriot -96 var det som fick mig att förstå hur gott champagne med lite mognad verkligen kan vara för sisådär 10-15 år sen.
 

LarsW

Medlem
Krug Grande Cuvée 166

Bas 2010. Deg 2017. Reservviner tillbaka till 1998.

Första dagen på semestern och på besök hos ett vän-par som fick sitt första barn för lite drygt 2 månader sedan, hade lovat att gräva lite djupare i källaren den här gången.

Till att börja med försiktig i doften men efter 2-3 timmar så börjar det hända saker. Vinner mycket på att komma upp lite i temperatur och där runt 14-15 grader sjunger vinet.

I näsan är det hav, tropiska frukter och umani. Känns väldigt Krug-typisk. Ju mer man letar desto mer kommer fram. Grädde, ostron och en jästig/nybakad ton. En doft att drömma sig bort i.

Smaken tar lite längre tid på sig att öppnas ordentligt. Noriblad, anannas, honungsmelon, grädde, och solsken. Bräckt vatten och en hint av fläder. En stadig syra som just börjat rundas av om jag minns mina 166or rätt. Lång eftersmak.

Känns som dricksfönstret börjar öppna sig på riktigt här även om det kommer hålla läääänge till. Här blir det personliga preferenser och jag kommer nog vänta 5 år med nästa flaska för att runda av syran och få fram mer av de där krämiga och mustiga tonerna.

94+(+)p

thumbnail_20240728_201641.jpg
 

BallyJ

Medlem
Krug Grande Cuvée 166

Bas 2010. Deg 2017. Reservviner tillbaka till 1998.

Första dagen på semestern och på besök hos ett vän-par som fick sitt första barn för lite drygt 2 månader sedan, hade lovat att gräva lite djupare i källaren den här gången.

Till att börja med försiktig i doften men efter 2-3 timmar så börjar det hända saker. Vinner mycket på att komma upp lite i temperatur och där runt 14-15 grader sjunger vinet.

I näsan är det hav, tropiska frukter och umani. Känns väldigt Krug-typisk. Ju mer man letar desto mer kommer fram. Grädde, ostron och en jästig/nybakad ton. En doft att drömma sig bort i.

Smaken tar lite längre tid på sig att öppnas ordentligt. Noriblad, anannas, honungsmelon, grädde, och solsken. Bräckt vatten och en hint av fläder. En stadig syra som just börjat rundas av om jag minns mina 166or rätt. Lång eftersmak.

Känns som dricksfönstret börjar öppna sig på riktigt här även om det kommer hålla läääänge till. Här blir det personliga preferenser och jag kommer nog vänta 5 år med nästa flaska för att runda av syran och få fram mer av de där krämiga och mustiga tonerna.

94+(+)p

Visa bifogad bild 32516
Härligt vin, tror jag har hyfsad koll på vad + betyder men vad betyder (+)? Är det potentiellt en poäng till eller potentiellt 94++?
 

LarsW

Medlem
Härligt vin, tror jag har hyfsad koll på vad + betyder men vad betyder (+)? Är det potentiellt en poäng till eller potentiellt 94++?
Jag är säker på att det kommer bli minst 95 poäng med lagring, därav + utan ().
Jag tror det kommer bli 96ish poäng, därav (+).

Med förbehåll att det är mina egna poängintervall... som ofta favoriserar konservativ hus-champagne! ;)
 

BallyJ

Medlem
Jag är säker på att det kommer bli minst 95 poäng med lagring, därav + utan ().
Jag tror det kommer bli 96ish poäng, därav (+).

Med förbehåll att det är mina egna poängintervall... som ofta favoriserar konservativ hus-champagne! ;)
Toppen, tackar :)
 

Foley

Medlem
Öppnade min första av två flaskor Pierre Gimonnet & fils Cuvee Fleuron 2008 på magnum igår då jag fyllde jämt. Inköpta på bolaget i början på 2017. En 1:er cru bdbs. Frisk och fräsch men inte för ung ännu med fin och mjuk mousse , även om mognadstoner är många år bort. Mkt citrus men även en del brioche och mineralitet, enligt min gom. Väldigt bra champagne och kul att flaskan levererade redan nu. Gillar man sin champagne lite yngre, så tycker jag man absolut kan öppna en flaska nu. Vill man ha mognadstoner behöver man nog vänta minst 10 år till. Jag ska försöka spara nästa flaska 5-10 år, för att se om mognadstoner uppstår, men det var väldigt gott så kan bli svårt att hålla sig.
 

Attachments

  • IMG_4971.jpeg
    IMG_4971.jpeg
    46,8 KB · Visningar: 15
32DD3D9E-4A6B-430A-87C2-CC052C2B37CC.jpeg


Jean Laurent La Griffe de l’Ource Blanc de Noirs Brut 2008

Stötte på Jean Laurent för första gången på en provning i våras och blev förbluffad. Det var en BdN Millésimé 2003 som jag blint rankade 1:a i konkurrens med bl.a. Selosse Initial och Gosset Celebris 2008. Den kom även 1:a i totala sammanställningen. Var superimpad, så det blev till att beställa hem några flarror Griffin BdN 2008.

Så var det dags att prova. Trodde kanske att den skulle vara lite ung fortfarande men visade sig vara i riktigt bra form. Mjuk mousse. Fina toner av cola, mogen söt nektarin och gula mogna äpplen. En härlig ekton och välintegrerade syra, lätt oxiderad. Krämig, rik och opulent! Den kanske har någon/ett par år till absolut topp men är redan väldigt, väldigt god vad mig anbelangar. Kan dricka detta precis när som helst. Och japp, den är strået vassare än 03:an från provningen.
 
IMG_3577.jpeg

5 forummedlemmar träffades i torsdags för lite skärgårdshäng och lite vin. Efter angöringspilsner och en Damien Hugot -19 Rose för kalibrering så körde vi traditionell blindprovning på huvudflighten ”Gammalt och gott” inomhus.

Man kan konstatera ett par saker från övningen:
- ’vanliga människor’ som familj o grannar tycker inte att det är speciellt normalt att sitta inne och analysera viner 3-4h en solig sommardag. Inte heller att dricka flighter >10ksek anses rimligt
- det är skönt att umgås med likasinnade, då känner man sig normal
- Prestiger behöver ofta 20-25 år från skörd för att börja få fram de riktigt fina djupa tertiära tonerna
- alla viner var ditsläpade av forummedlemmar, vilket säkert var en bidragande orsak till att alla viner levererade. en del kallar det tur.
- gammalt bubbel är jäkligt gott
- blindprovning är svårt, det var många gissningar och mycket guidning på vissa viner för att landa rätt
- Selosse gick hem bra, alla hade den som första röst.
- det finns orimligt mycket statistik, data och noter från övningen

Därefter övergick kvällen mot mer normala förhållanden, dvs vi pratade med varandra, åt mat (inkl Jos egenfångade insjökräftor) och drack fler goda viner

Hur gick det i huvudflighten?
1. Selosse Initial deg 16
2. Krug GC 163
3. Bolly LGA 02 & PR SwC 02 & PR SwC 08

(därefter tabberas med jäkligt bra mat o viner, men det får bli annat inlägg). Finns så mkt noter så får se om någon orkar komplettera med det. Det var ju eg tänkt som avslappnad sommarprovning)

Riktigt bra viner, grym leverans och oerhört
trevligt! Tack för besöket, ni är välkomna igen :)
 

Johan L

Medlem
Tassin Successseurs Brut
80/20 PN/Ch
Via halvt avlägsen släkt i Frankrike letade sig två flaskor till oss i vintras. Den första dracks i julas, den andra häromveckan. Hade tankarna på mycket annat i julas som värd för julfirandet men den andra flaskan intogs under mer stilla former. Väldigt trevligt vin som är balanserat och kanske ganska enkelt (för en champagne) samtidigt som reservvinernas mognadstoner kommer fram. Hade gissat på en mer jämnt fördelad druvblandning då jag inte märkte av särskilt mycket PN-markörer, exempelvis ingen tydlig äppelton. Förstår varför den avlägsne släktingen köper in stora mängder av detta.
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 32540

Jean Laurent La Griffe de l’Ource Blanc de Noirs Brut 2008

Stötte på Jean Laurent för första gången på en provning i våras och blev förbluffad. Det var en BdN Millésimé 2003 som jag blint rankade 1:a i konkurrens med bl.a. Selosse Initial och Gosset Celebris 2008. Den kom även 1:a i totala sammanställningen. Var superimpad, så det blev till att beställa hem några flarror Griffin BdN 2008.

Så var det dags att prova. Trodde kanske att den skulle vara lite ung fortfarande men visade sig vara i riktigt bra form. Mjuk mousse. Fina toner av cola, mogen söt nektarin och gula mogna äpplen. En härlig ekton och välintegrerade syra, lätt oxiderad. Krämig, rik och opulent! Den kanske har någon/ett par år till absolut topp men är redan väldigt, väldigt god vad mig anbelangar. Kan dricka detta precis när som helst. Och japp, den är strået vassare än 03:an från provningen.
Jag föll också för 03an så kul att 08an levererade! Framförallt för att man är skyldig till att forumet tömde närbutikerna på 08an.:ängel: Låter som jag skulle gilla 08an med utifrån din beskrivning och är den bättre än 03an behöver jag inte köpa så mycket annat!:cigarr:

Hade gärna svängt förbi i höst men Aube är inte tillräckligt hett ännu för att locka...
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 32539
5 forummedlemmar träffades i torsdags för lite skärgårdshäng och lite vin. Efter angöringspilsner och en Damien Hugot -19 Rose för kalibrering så körde vi traditionell blindprovning på huvudflighten ”Gammalt och gott” inomhus.

Man kan konstatera ett par saker från övningen:
- ’vanliga människor’ som familj o grannar tycker inte att det är speciellt normalt att sitta inne och analysera viner 3-4h en solig sommardag. Inte heller att dricka flighter >10ksek anses rimligt
- det är skönt att umgås med likasinnade, då känner man sig normal
- Prestiger behöver ofta 20-25 år från skörd för att börja få fram de riktigt fina djupa tertiära tonerna
- alla viner var ditsläpade av forummedlemmar, vilket säkert var en bidragande orsak till att alla viner levererade. en del kallar det tur.
- gammalt bubbel är jäkligt gott
- blindprovning är svårt, det var många gissningar och mycket guidning på vissa viner för att landa rätt
- Selosse gick hem bra, alla hade den som första röst.
- det finns orimligt mycket statistik, data och noter från övningen

Därefter övergick kvällen mot mer normala förhållanden, dvs vi pratade med varandra, åt mat (inkl Jos egenfångade insjökräftor) och drack fler goda viner

Hur gick det i huvudflighten?
1. Selosse Initial deg 16
2. Krug GC 163
3. Bolly LGA 02 & PR SwC 02 & PR SwC 08

(därefter tabberas med jäkligt bra mat o viner, men det får bli annat inlägg). Finns så mkt noter så får se om någon orkar komplettera med det. Det var ju eg tänkt som avslappnad sommarprovning)

Riktigt bra viner, grym leverans och oerhört
trevligt! Tack för besöket, ni är välkomna igen :)
Tack för inbjudan och räkna med mig nästa år även om det inte är ofta som jag ingått muntligt sekretessavtal innan provningen.:cool:

Damien Hugot Rosé (bas 19)
Precis så bra och charmig som Hugot Rosé nästan alltid är. Bärig och fruktig rosé i husstil som påminner väldigt mycket om Roederer eller Henriot. Bästa NV-rosén under tusenlappen utan tvekan och slår långt tyngre motstånd! Gissade Hugot med viss tvekan för jag förknippar Hugot mest med Göteborg.:D

Togs utomhus i solen innan vi gick in för att analysera och ranka huvudflajten.

Krug GC (07-bas)
Tydligt rostad stil med kaffe, nötter och bröd som jag älskar tillsammans med klassisk krugbuljong. Börjar få viss utveckling och har lite nötigt avslut. Lång eftersmak och rejält integrerad syra som skvallrar om icke malo. Rätt säker på att det här var mitt vin redan vid första sniffen.

Bolly GA 02
Klart mognast i flajten med svamp, honung och nektar i doften samt viss källarton som jag långt i efterhand kopplar till att den korklagrats. Tycker mig känna detta ibland... Klart mognast även i smaken och grym balans så pass att jag utesluter 02 och gissar GA 99 eller 00. Hade det inte varit för källartonen hade den här hamnat några snäpp upp. Fjärde plats för mig men ändå ett väldigt gott vin. En av de bästa 02orna i nuläget!

Pol Roger Winston 2008
Svarta fåret och fick inget grepp om denna alls. Lite godis och grape med ung frisk citrusdriven smak. Godiset fick mig att överväga att det kunde vara PM i... Kändes klart enklast i munnen och lutade åt en charmig 12a. Första gissningen var dock CdG 2008 som jag drack några dagar tidigare och som var lika trist och svårplacerad samt med liknande godistoner.

Magplask för mig återigen. Ung Winston med undantag för 00 är sällan min grej.

Pol Roger Winston 2002
Tillbaka på banan igen! Rostat, krut med citrusdriven smak. Klart husig stil och jag var osäker på om detta var ek. Tyckte den påminde om första glaset men med mer ungdomlig stil så gissade Krug 04 för Krug 02 tänkte jag inte skulle vara så här bra. Tror någon tyckte den var mer stilmässigt lik Winston 08 vilket borde vara det korrekta.

Lite för ungt för mig fortfarande men hästlängdlängder bättre än Winston 08. Ergo, får väl ligga minst 6 år till innan jag poppar en egen 08a.

Selosse Initial (deg 16)
Tokekad bananblommig samt med lite skön persika och bokna äpplen som ett raster över allt. Kan bara vara Selosse men frågan är som vanligt vilken... Kändes att den hade ålder och den var så maffig att jag tänkte PN-gård eller Substance deggad runt 2012.

Inte första gången det visar sig vara en "vanlig" Initial! Jag gick tidigt efter egen erfarenhet snarare än vinrecensenter men Intital ratade jag länge och köpte övriga Selosseviner, undrar om det inte var för att Initial var den billigaste. 580 kr i Nordstan vid första tillfället... Nu tycker jag istället tvärtom att det är Initial man ska köpa eftersom de inte går att skilja åt i alla fall...:ängel:

Älskar den här stilen så omöjligt att inte ranka etta även om man kan ifrågasätta om bedömningen verkligen är blind när man är så säker på sin sak.

Min ranking:
  1. Selosse Initial (deg 16)
  2. Krug GC (07-bas)
  3. Winston 02
  4. Bollinger GA 02
  5. Winston 08
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Selosse Initial - 6 p (4)
  2. GC - 11 p (1)
  3. Winston 02 - 17 p (en andraröst)
  4. GA 02 - 17 p
  5. Winston 08 - 22 p
Efter det gick vi ut i solen och drack upp flaskorna samt hämtade lite mer...

Två vita.

Lanson Extra Age magnum (bas 00-04? deg 13)
Egen flaska. Härlig rostad stil med beggynande mognad. Ville visa hur bra Lanson blir med ålder och det lyckades. Hade inte kommit sist i huvudflajten.

Två instagramskumpor som jag inte har några anteckningar ifrån och som inte lämnade något avtryck i någon riktning. Den sista flaskan, en Bereche NV var det halva kvar av dagen efter men det berodde mer på tidigare intag under kvällen...:ängel:
 

Thirsty

Smygnykterist
Tack för inbjudan och räkna med mig nästa år även om det inte är ofta som jag ingått muntligt sekretessavtal innan provningen.:cool:

Damien Hugot Rosé (bas 19)
Precis så bra och charmig som Hugot Rosé nästan alltid är. Bärig och fruktig rosé i husstil som påminner väldigt mycket om Roederer eller Henriot. Bästa NV-rosén under tusenlappen utan tvekan och slår långt tyngre motstånd! Gissade Hugot med viss tvekan för jag förknippar Hugot mest med Göteborg.:D

Togs utomhus i solen innan vi gick in för att analysera och ranka huvudflajten.

Krug GC (07-bas)
Tydligt rostad stil med kaffe, nötter och bröd som jag älskar tillsammans med klassisk krugbuljong. Börjar få viss utveckling och har lite nötigt avslut. Lång eftersmak och rejält integrerad syra som skvallrar om icke malo. Rätt säker på att det här var mitt vin redan vid första sniffen.

Bolly GA 02
Klart mognast i flajten med svamp, honung och nektar i doften samt viss källarton som jag långt i efterhand kopplar till att den korklagrats. Tycker mig känna detta ibland... Klart mognast även i smaken och grym balans så pass att jag utesluter 02 och gissar GA 99 eller 00. Hade det inte varit för källartonen hade den här hamnat några snäpp upp. Fjärde plats för mig men ändå ett väldigt gott vin. En av de bästa 02orna i nuläget!

Pol Roger Winston 2008
Svarta fåret och fick inget grepp om denna alls. Lite godis och grape med ung frisk citrusdriven smak. Godiset fick mig att överväga att det kunde vara PM i... Kändes klart enklast i munnen och lutade åt en charmig 12a. Första gissningen var dock CdG 2008 som jag drack några dagar tidigare och som var lika trist och svårplacerad samt med liknande godistoner.

Magplask för mig återigen. Ung Winston med undantag för 00 är sällan min grej.

Pol Roger Winston 2002
Tillbaka på banan igen! Rostat, krut med citrusdriven smak. Klart husig stil och jag var osäker på om detta var ek. Tyckte den påminde om första glaset men med mer ungdomlig stil så gissade Krug 04 för Krug 02 tänkte jag inte skulle vara så här bra. Tror någon tyckte den var mer stilmässigt lik Winston 08 vilket borde vara det korrekta.

Lite för ungt för mig fortfarande men hästlängdlängder bättre än Winston 08. Ergo, får väl ligga minst 6 år till innan jag poppar en egen 08a.

Selosse Initial (deg 16)
Tokekad bananblommig samt med lite skön persika och bokna äpplen som ett raster över allt. Kan bara vara Selosse men frågan är som vanligt vilken... Kändes att den hade ålder och den var så maffig att jag tänkte PN-gård eller Substance deggad runt 2012.

Inte första gången det visar sig vara en "vanlig" Initial! Jag gick tidigt efter egen erfarenhet snarare än vinrecensenter men Intital ratade jag länge och köpte övriga Selosseviner, undrar om det inte var för att Initial var den billigaste. 580 kr i Nordstan vid första tillfället... Nu tycker jag istället tvärtom att det är Initial man ska köpa eftersom de inte går att skilja åt i alla fall...:ängel:

Älskar den här stilen så omöjligt att inte ranka etta även om man kan ifrågasätta om bedömningen verkligen är blind när man är så säker på sin sak.

Min ranking:
  1. Selosse Initial (deg 16)
  2. Krug GC (07-bas)
  3. Winston 02
  4. Bollinger GA 02
  5. Winston 08
Total ranking med inverterad poäng (antal förstaröster):
  1. Selosse Initial - 6 p (4)
  2. GC - 11 p (1)
  3. Winston 02 - 17 p (en andraröst)
  4. GA 02 - 17 p
  5. Winston 08 - 22 p
Efter det gick vi ut i solen och drack upp flaskorna samt hämtade lite mer...

Två vita.

Lanson Extra Age magnum (bas 00-04? deg 13)
Egen flaska. Härlig rostad stil med beggynande mognad. Ville visa hur bra Lanson blir med ålder och det lyckades. Hade inte kommit sist i huvudflajten.

Två instagramskumpor som jag inte har några anteckningar ifrån och som inte lämnade något avtryck i någon riktning. Den sista flaskan, en Bereche NV var det halva kvar av dagen efter men det berodde mer på tidigare intag under kvällen...:ängel:
Instagram skumpa a la Gaspard Brochet 333.A
Brut natur så väntat utfall. 😂
IMG_7350.jpeg
 

LarsW

Medlem
Bollinger 1990 Magnum
67% GC, 33% PC
69% PN, 31% Chard

Druckit många 1990 bolly genom åren men första gången på magnum. Helt annan upplevelse!

Inköpt i Epernay 2000 hos madame Salvatori.

Lätt att vara partisk här men det var en fantastisk flaska!

Kokos, papaya, grillad citron, honung, marmelad, grädde, nybakat bröd, hav och så vidare. Doften tar inte slut! Välstädad källare, äppelmos och smörig svamp som ålderstoner men frisk som få! Drömmar-doft!

I munnen är det förvånansvärt friskt! Bra syra som är helt integrerad. Klädsamma sherrytoner blandat med tropisk frukt, grädde och honung. Sötma utan att vara söt, Vaniljfudge och citrongodis! Ostronskal och havssälta.
En eftersmak som varar en halv evighet.

4 timmar efter plopp lika god och fortfarande fizzy.

Briljant flaska!
Briljant vin!
Perfekt nu! Kan inte tänka mig det blir bättre.

Bästa champagnen i år. Bästa på många år.
Champagne när det är som bäst!

98p

thumbnail_20240807_214405.jpg

thumbnail_20240807_182815.jpg

thumbnail_20240807_214112.jpg
 
Last edited:

Bastardo

Medlem
Bollinger 1990 Magnum
67% GC, 33% PC
69% PN, 31% Chard

Druckit många 1990 bolly genom åren men första gången på magnum. Helt annan upplevelse!

Inköpt i Epernay 2000 hos madame Salvatori.

Lätt att vara partisk här men det var en fantastisk flaska!

Kokos, papaya, grillad citron, honung, marmelad, grädde, nybakat bröd, hav och så vidare. Doften tar inte slut! Välstädad källare, äppelmos och smörig svamp som ålderstoner men frisk som få! Drömmar-doft!

I munnen är det förvånansvärt friskt! Bra syra som är helt integrerad. Klädsamma sherrytoner blandat med tropisk frukt, grädde och honung. Sötma utan att vara söt, Vaniljfudge och citrongodis! Ostronskal och havssälta.
En eftersmak som varar en halv evighet.

4 timmar efter plopp lika god och fortfarande fizzy.

Briljant flaska!
Briljant vin!
Perfekt nu! Kan inte tänka mig det blir bättre.

Bästa champagnen i år. Bästa på många år.
Champagne när det är som bäst!

98p

Visa bifogad bild 32558
Visa bifogad bild 32559
Visa bifogad bild 32560
JR ger vinet 19p, vilket är i stort sett exakt samma betyg som du gav. Congratulations for a great moment with magnificent champagne! 😍
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Bollinger 1990 Magnum
67% GC, 33% PC
69% PN, 31% Chard

Druckit många 1990 bolly genom åren men första gången på magnum. Helt annan upplevelse!

Inköpt i Epernay 2000 hos madame Salvatori.

Lätt att vara partisk här men det var en fantastisk flaska!

Kokos, papaya, grillad citron, honung, marmelad, grädde, nybakat bröd, hav och så vidare. Doften tar inte slut! Välstädad källare, äppelmos och smörig svamp som ålderstoner men frisk som få! Drömmar-doft!

I munnen är det förvånansvärt friskt! Bra syra som är helt integrerad. Klädsamma sherrytoner blandat med tropisk frukt, grädde och honung. Sötma utan att vara söt, Vaniljfudge och citrongodis! Ostronskal och havssälta.
En eftersmak som varar en halv evighet.

4 timmar efter plopp lika god och fortfarande fizzy.

Briljant flaska!
Briljant vin!
Perfekt nu! Kan inte tänka mig det blir bättre.

Bästa champagnen i år. Bästa på många år.
Champagne när det är som bäst!

98p

Visa bifogad bild 32558
Visa bifogad bild 32559
Visa bifogad bild 32560
Bara av färgen kan man ana att det är ett fantastiskt vin i glaset. Efter att läst noterna honung och grädde saliverar jag...

Minns inte att jag druckit GA 90 men kul att den levererade för jag har blandade erfarenheter av årgången i mogen ålder.

Enda kritiken är väl att den öppnas lite tidigt. Hade väl varit i bättre drickfönster den 21 augusti.😅

P.S. Öppnades flaskan hos fältskären?😇
 
Toppen