Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LarsW

Medlem
Le Brun-Servenay Exhilarante Vieilles Vignes 2008
Ganska stram från början med efter 2-3 timmar vaknar den till.

Vit stenfukt och citrongodis i näsan. ostron och havsälta. Oxiderad stil och hint av flor. Diskret doft men god!
I munnen är det ganska tropiskt, papaya, citrus, limesat och zest. Trevlig brödighet. Fin mousse och syra som just börjar bli integrerad. Ganska lång eftersmak.

Känner dock att den riktigt inte lyfter ännu även om den har börjat få lite ålderstoner och är mycket trevlig men... Lite konstigt då jag drack denna för ca 2 år sen och upplevde den då som klart mer drickmogen, lite tunnebeteende kanske?
Tänker nog vänta till den lämnar tonåren innan jag öppnar nästa flaska.

92+(+?)p

thumbnail_20240607_152957.jpg

Last edited:
IMG_3502.jpeg

Premiär för Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs Brut. 70 % från 2020, resten från en pérpetual réserve. Deggad i augusti ’23, så man kan lugnt säga att den är mer box fresh än mogen. 6 g/L.

En mycket behaglig kombo av ek och jäst i doften, detta är exakt mitt-i-prick vad jag gillar. Äpplen, lite päron och kanske också ett uns krutighet.

Doftnoterna går igen i smaken. Fina bubblor, krämig, rik, komplex och med en lång eftersmak. Det första som dök upp i mitt huvud var ”Lucien Le Moine Bourgogne Blanc i champagne-version”.

Detta är supergott, vill ha mer! Aspirerar på att vara en av de godaste MV-/instegschampagnerna jag druckit. 92 p.

matage

Medlem
LP Grand Siècle Itération #25
PN 45% CH 55%
10% 2006, 25% 2007, 65% 2008
Gröna äpplen, citrus, grapefrukt, vanilj, vita blommor och jäst.
Balanserad som få och len som en sommarvind.
96p

Visa bifogad bild 32297
Jag saknar absolut inte livet som kontinuerligt resande och mer eller mindre bofast på flyg/hotell men jag kan verkligen sakna Concorde Room på Heathrow med fri tillgång på Grand Siècle.

LeChat

Medlem
IMG_6202.jpeg

2008 Delamotte BdB Millésimé

Ville belöna mig ikväll med ett säkert kort efter dagens ”semesterarbete”.

Har druckit denna årgång två gånger tidigare, och den har verkligen varit en av de 2008or som varit tillgänglig tidigt och dessutom levererat stor njutning.

Synintrycket är mycket elegant med pyttesmå bubblor som knappt är synbara. Även doften väldigt elegant som har samma karaktär som smaken fast mer subtil. För det är i munnen det brakar loss ordentligt. Utvecklad smak med bl.a. grillad citron, honung, gräddkola, hasselnötter(nötcreme).
Lätt reduktiv i stilen och den har en bra tydlig syra utan att vara vass.

Får nog säga att förväntningarna infrias, den här dricker man gärna!

LarsW

Medlem
BYOB med @LeChat och @Ekdahl 30/6 (Champagne-delen).

Start-slatt från dagen innan (@Ekdahl)
Grädde, smör och honung i näsan.
Honung, mogna äpplen, mjuk syra och lagom dosage.
Mycket trevlig och jag gissade en krämig BdB med ålder från Cramant.
Derot-Delugny Cuvée des Fondateurs – 100% Pinot Gris…
Jahapp, bra start här
Trevlig och kul men hade ingen chans mot kommande flaskor så var inte med i röstningen.

20240630_152523.jpg

Apelsingodis och kolafudge i näsan. Ekad vanilj och grillad citron.
I munnen är det perfekt balans. Mjuk, mogen, mustiga äpplen, cirtus med en mycket snygg srya.
Supecharmig från plopp och resten av kvällen och kan nog inte vara i bättre dricksfönster än nu.
Snäll utan att vara det minsta tråkig!
Polerad utan att vara inställsam!
Gissade hus och 2004 – tror jag var inne på Roederer eller så var det Pol Roger som också bruka vara riktiga charmtroll med lite ålder.
Vilmart Grand Cellier d'Or 2004 – ganska nöjd med min gissning.
96-97p och årets hittills bästa skumpa.

Diskret elegans! Tar lite tid på sig att vakna men sen är det hav, ostron, honung och smörig svamp. Växer mest med tiden.
Sval frukt med frisk koncentrerad citrus utan att vara syrlig. Zestig och vit stenfrukt. Börjar få en ton av ålder. Harmonisk!
Gissade att det var min flaska vilket stämde.
Diebolt-Vallois Fleur de Passion 2004
Mycket fin och god redan nu men tror den kommer växa ännu mer med tiden.
95+(+)p

Krut, svamp och välstädad källare i näsan. Klart mest mogen i uppställningen. Marmelad och grädde.
Konserverad citron, smörstekt svamp och vitt godis i munnen. Mognad i kvadrat men en syra som håller koll på allt. Håller ihop väldigt fint och är läcker på alla sätt.
Gissar hus och efter hint om 90-tal nånstans 97/98/99…
Cuvée William Deutz 1999
Bästa champagne från 1999 som jag kan minnas jag druckit.
Helt drickfärdig och tror inte den kommer vinna mer på lagring men håller nog åtskilliga år till.
95p

20240629_151618.jpg

Min rankning var
1: Vilmart
2: Fleur
3: William …men helt enig med @Ekdahl som utbrister ”Jag kan inte fatta att jag sätter denna på tredje plats”!
Var helt enkelt mycket jämn och hög kvalitet rakt igenom och samtliga av dessa flaskor hade stått stadigt i vilken uppställning som helst.

Total rankning
1: Vilmart (4p - 2 första och 1 andra röst)
2: William (7p - 1 första och 2 tredje röster)
3: Fleur (7p - 2 andra och 1 tredje röst)

Ekdahl

Medlem

Jahapp, bra start här
Trevlig och kul men hade ingen chans mot kommande flaskor så var inte med i röstningen.

Visa bifogad bild 32380

I munnen är det perfekt balans. Mjuk, mogen, mustiga äpplen, cirtus med en mycket snygg srya.
Supecharmig från plopp och resten av kvällen och kan nog inte vara i bättre dricksfönster än nu.
Gissade hus och 2004 – tror jag var inne på Roederer eller så var det Pol Roger som också bruka vara riktiga charmtroll med lite ålder.

Diskret elegans! Tar lite tid på sig att vakna men sen är det hav, ostron, honung och smörig svamp. Växer mest med tiden.
Sval frukt med frisk koncentrerad citrus utan att vara syrlig. Zestig och vit stenfrukt. Börjar få en ton av ålder. Harmonisk!
95+(+)p

Krut, svamp och välstädad källare i näsan. Klart mest mogen i uppställningen. Marmelad och grädde.
Konserverad citron, smörstekt svamp och vitt godis i munnen. Mognad i kvadrat men en syra som håller koll på allt. Håller ihop väldigt fint och är läcker på alla sätt.
Cuvée William Deutz 1999
Helt drickfärdig och tror inte den kommer vinna mer på lagring men håller nog åtskilliga år till.
95p

Visa bifogad bild 32381

Min rankning var
3: William …men helt enig med @Ekdahl som utbrister ”Jag kan inte fatta att jag sätter denna på tredje plats”!
Var helt enkelt mycket jämn och hög kvalitet rakt igenom och samtliga av dessa flaskor hade stått stadigt i vilken uppställning som helst.

Total rankning
Kan bara instämma, otroligt jämn flight på hög nivå. Många -04 levererar bra nu tycker jag, uppe på den högre nivån nu i utvecklingen och kommer leverera många år till.

Stefan J

Medlem
Jag gillar 2013 som årgång så dags att syna några av dem. Vinerna vi provade var:

Rare 2013
Philipponnat Clos des Goisses 2013
Diebolt- Vallois Fleaur de Passion 2013
Louis Roederer Blanc de Blanc 2013

Lite oklar på vad jag trodde på förhand då det var första flaskan för mig för samtliga utom LR. Det blev tydligt att ett vin stack ut negativt både på näsan och i munnen och samtliga satte Rare 2013 sist. Känslan från min sida var att det måste varit en defekt flaska då det det ej fanns någon skäl att tro att den skulle vara chanslös i detta sällskap. Innan provningen var jag inne på att utöka mitt innehav men nu blev jag osäker trots allt. Någon som provat ?

Det blev nästan fullpott för CdG. Jag hade FdP som etta men CdG som tvåa. Överlag väldigt trevliga viner med en god framtid för sig. Tror det kommer bli riktigt bra i slutändan och min känsla att jag förederar 2013 före 2012 stärktes efter detta provning då både CdG och FdP 2012 varit svagare för mig. Med risk för att vara tjatig med LR visade återigen hur väldigt väl deras vanliga vintage står sig mot prestiger från andra producenter.

Röstningen utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes.

Philipponnat Clos des Goisses 2013 : 5
Diebolt- Vallois Fleaur de Passion 2013 : 9
Louis Roederer Blanc de Blanc 2013 : 10
Rare 2013 : 16

20240706_001227.jpg

Vingubben

Medlem
IMG_5524.jpeg

Provning med lite forummedlemmar för några veckor sedan. Dhont-Grellet Dans un Premiere Temps dracks som föråkare tillsammans med Roederer Rosé som även var med i flighten, då som blint vin. Har inga anteckningar från D-G men kommer ihåg den som bra och komplex. Ett steg upp från Les Terres Fines som dracks några veckor tidigare.

1. Selosse Rose, deg 2010 (2)
Talk, fat, hög syra, pepprig, karameller och grymt bra balans.
2. Selosse Initial, deg 2016 (3)
Fat, blommor och hyacint. Så skall initial smaka.
3. Selosse Rosé, deg 2012 (5)
Väldigt lik sitt yngre syskon, men saknade spänsten.
4. Vilmart Cour de Cuveé 2005 (1)
Min favorit och jag gissade Selosse Initial. Hyacint, skumbanan och smultronkaramell.
5. Chandon Etoile (4)
Lite sur doft, pissoar på något bra sätt. Blommig, parfym, tillgänglig och charmig. Skrev Krug GC, så helt fel var den inte.
6. Roederer Rosé 2008 (6)
Krämig, lätt rökig, BdB-känsla. Gissade Egly.
7. Vilmart Rubis (7)
Tvättstuga, ek, tobak, mint och rök. Komplex men höll inte ihop. Några år till kanske.

Vinerna dracks blint och Selosse Rosé deg 2010 blev solklar vinnare. Tight mellan platserna 2-4 där Vilmart hade två förstaröster. Chandon, Roederer lite på efterkälke och Rubis klart sist. Selosse är gott.

IMG_4099.jpeg

Regn ute – Paul Gosset inne. Des Jours et Les Muids – 80 % Pinot Noir, 50 % 2020 (deg. 11/9 23) och resten är en blandning från 2004–2019. Ung så det förslår, men kunde inte hålla mig.

Vilken doft! Maffig, fyllig och aromatisk. Torkad aprikos, nötter och mogna gula äpplen. Doftar mycket äldre än det är. Smaken är tydligt pinot-driven, fräsch (även om jag först tyckte det fanns lite burkchampinjoner – som snabbt försvann), krämig och komplex med bra syra och längd. Eken finns där och en lätt, angenäm bitterhet (mandel?) lurar där i bakgrunden. Något tunn på slutet.

Detta är riktigt bra. Nästa blir till mat, om något år eller så. Första Paul Gosset-flarran för min del.

IMG_3408.jpeg

Njutdrack denna på Les Avises i Avize i förrgår. Riktigt fin fas nu. Caudalies utvecklas väldigt fint med tid. Basår 2008, deg 2018, med gamla etiketten. Hela paletten med kola, kaffe, grädde, konditori etc men ändå fin levande om än torkad och kanderad frukt. Perfekt fas tyckte jag. Rund, krämig, storaxlad men precis, komplex och intressant. Lååång eftersmak, fin krämig syra och viss grapefruit i avslutet. Grym flaska på grymt ställe.

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Visa bifogad bild 32379
2008 Delamotte BdB Millésimé

Ville belöna mig ikväll med ett säkert kort efter dagens ”semesterarbete”.

Har druckit denna årgång två gånger tidigare, och den har verkligen varit en av de 2008or som varit tillgänglig tidigt och dessutom levererat stor njutning.

Synintrycket är mycket elegant med pyttesmå bubblor som knappt är synbara. Även doften väldigt elegant som har samma karaktär som smaken fast mer subtil. För det är i munnen det brakar loss ordentligt. Utvecklad smak med bl.a. grillad citron, honung, gräddkola, hasselnötter(nötcreme).
Lätt reduktiv i stilen och den har en bra tydlig syra utan att vara vass.

Får nog säga att förväntningarna infrias, den här dricker man gärna!
Instämmer helt. Jag köpte 12orna av bara farten efter att smakat min första 08a för några år sedan.:)

Jahapp, bra start här

Visa bifogad bild 32380

95+(+)p

Cuvée William Deutz 1999
95p

Visa bifogad bild 32381

Min rankning var

Total rankning
2004!

Även kul med William Deutz, inte ofta jag dricker. Enda felet jag ser med provningen är val av datum...;)
Visa bifogad bild 32427
Njutdrack denna på Les Avises i Avize i förrgår. Riktigt fin fas nu. Caudalies utvecklas väldigt fint med tid. Basår 2008, deg 2018, med gamla etiketten. Hela paletten med kola, kaffe, grädde, konditori etc men ändå fin levande om än torkad och kanderad frukt. Perfekt fas tyckte jag. Rund, krämig, storaxlad men precis, komplex och intressant. Lååång eftersmak, fin krämig syra och viss grapefruit i avslutet. Grym flaska på grymt ställe.
Vad kul! Inte bara gammal etikett utan även flaskformen är den gamla. Har rätt många Caudalies NV i källaren och håller med om att den verkligen lyfter från bra till grym med mognad. Ska själv till både Avisés och De Sousa i höst så ska se till att de lägger undan en flaska! Pris på restaurangen?

LeChat

Medlem
IMG_6244.jpeg

2008 Paul Dethune Grand Cru Brut Cuvée à l'Ancienne (Deg. mars 2016)

Doften skriker odlare och i munnen bjuds man på bl.a. äpplemust, hasselnötter, mandelmassa, gräddkola, äpplepaj med vaniljsås.
Detta är riktigt bra odlarskumpa, ekad och i lätt oxiderad stil.

Initialt upplevs den som kraftfull och lite klumpig. Men de eleganta dragen kommer i takt med att den luftas och blir mer vinös, uttrycket blir då väldigt annorlunda. Känns mer exklusivt och nästan fjäderlätt.
Fullmogen njutning!:cigarr:

Last edited:

KockJohan

Cioccolato Catering
Leverantör
Visa bifogad bild 32429
2008 Paul Dethune Grand Cru Brut Cuvée à l'Ancienne (Deg. mars 2016)

Doften skriker odlare och i munnen bjuds man på bl.a. äpplemust, hasselnötter, mandelmassa, gräddkola, äpplepaj med vaniljsås.
Detta är riktigt bra odlarskumpa, ekad och i lätt oxiderad stil.

Initialt upplevs den som kraftfull och lite klumpig. Men de eleganta dragen kommer i takt med att den luftas och blir mer vinös, uttrycket blir då väldigt annorlunda. Känns mer exklusivt och nästan fjäderlätt.
Fullmogen njutning!:cigarr:
Känns syran också mogen ?
Jag har bara en flaska kvar utav den, vill gärna uppleva den helt öppen frågan är om man ska vänta mer ? Blir väldigt sugen efter ditt omdöme 😍

LeChat

Medlem
Känns syran också mogen ?
Jag har bara en flaska kvar utav den, vill gärna uppleva den helt öppen frågan är om man ska vänta mer ? Blir väldigt sugen efter ditt omdöme 😍
Jag drack min första flaska i april 2021 och var först lite tveksam till att öppna just med tanke på vresiga syor och obalans. Men redan då tyckte jag att den var drickfärdig även om man kunde känna att den säkert skulle utvecklas positivt med mer mogna aromer med ytterligare lagring. Men tycker nog att syran varit behaglig i alla de tre flaskor som jag druckit.

AEEE86BF-2BC4-4803-81E7-8FF547B79EEB.jpeg

Egly är ändå alltid Egly 🥰. Jag gillar både gammalt och ungt generellt, samma är det med Egly’s viner. De är så vinösa, har så bra frukt och generös munkänsla att jag gillar dem i alla åldrar. Ikväll Bisseuil, som är super fräsch utan att vara vass. Mogen gul frukt, krämig textur och bra balans. Man får se upp lite med syran bara som kräver något ätbart som matchar om man inte är Riesling o surgodis fantast. Denna är deg 07/21 men fortsatt superpigg och kommer att utveckla sin mognad under många år till. Gott. Trevlig kväll

Toppen