Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

  • Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

LeChat

Medlem
IMG_6375.jpeg

2012 Henriot Brut Millésimé Rosé
(Deg. 2021)


Fantastisk doft i precis den stil som jag gillar hos riktigt bra roséchampagne. Lätt reduktiv med bl.a. röda bär, apelsin, rostade hasselnötter, kaffe, lite hav.
I munnen tillkommer passionsfrukt och en riktigt god lakrits. Påminner lite om Charles Heidsieck.
Även om den bara hunnit få tre år på korken så känns den helrätt att njuta redan, även om mer mognadstoner säkerligen inte kommer att göra den sämre. Henriot är bra skit!
 

LarsW

Medlem
Bara av färgen kan man ana att det är ett fantastiskt vin i glaset. Efter att läst noterna honung och grädde saliverar jag...

Minns inte att jag druckit GA 90 men kul att den levererade för jag har blandade erfarenheter av årgången i mogen ålder.

Enda kritiken är väl att den öppnas lite tidigt. Hade väl varit i bättre drickfönster den 21 augusti.😅

P.S. Öppnades flaskan hos fältskären?😇
Jo, tror definitivt denna hade passat din smak.
Bolly 1990 på vanlig flaska upplever jag numera som mycket och kanske över mogen. Dracks nog optimalt för ca 10-15 år sen.
Jo 21/8 hade ju såklart varit ett bättre dricksfönster men ägaren av flaskan fyllde 50 den 7/8 så...
P.S. så ser det ut på sommarstugan - kan både tranchera och operera om det skulle behövas! :cigarr:
 

Magikern

Medlem
H. Goutorbe Special club 2008

Doft: honung, persikor, citrus och lite brioche Rätt trevlig men rätt ungdomlig
Attack: grapefrukt,citrus och lite persikor. medelfyllig och medelhög intensitet.
Mellansmak: Här märks ingen beska men lite toner av jordgubbar och bröd blommar upp. Syran är inte så hög som jag önskat men fruktntensiteten är högre än på attacken.
Eftersmak: Lång och präglad av lite sträva grapetoner. Inte så rolig i dagsläget kanske.

Denna champagnen är rätt speciell och troligen lite väl ung idag. 91 poäng idag men den kommer säkert till sin rätt med tiden.

Någon som provat?
 

Foley

Medlem
H. Goutorbe Special club 2008

Doft: honung, persikor, citrus och lite brioche Rätt trevlig men rätt ungdomlig
Attack: grapefrukt,citrus och lite persikor. medelfyllig och medelhög intensitet.
Mellansmak: Här märks ingen beska men lite toner av jordgubbar och bröd blommar upp. Syran är inte så hög som jag önskat men fruktntensiteten är högre än på attacken.
Eftersmak: Lång och präglad av lite sträva grapetoner. Inte så rolig i dagsläget kanske.

Denna champagnen är rätt speciell och troligen lite väl ung idag. 91 poäng idag men den kommer säkert till sin rätt med tiden.

Någon som provat?
Jag har druckit 2008 vid två tillfällen. Först i februari 2023 precis innan vinet släpptes på bolaget. Då tyckte jag vinet var ganska stumt och tråkigt. Jag testade det sen igen 6 månader senare i augusti 2023, och då var det mkt bättre. Bättre kraft och djup i smak och doft. Kan såklart vara flaskvariation.

Jag har även druckit 2005 och baserat på 2005 & 2008 tycker jag att special club från goutorbe har en väldigt fin koncentration och ger en bra upplevelse i förhållande till priset. Är möjligt att man måste ge 2008 lite mer tid, baserat på din smaknot nu. Vanliga goutorbe vintage blev väldigt mkt bättre med 5 år på korken (likt all champagne…)
 

LeChat

Medlem
IMG_6398.jpeg

2015 Damien Hugot Grand Cru Blanc de Blancs Vieilles Vignes
(Deg. januari 2021)


Drygt 3,5 år på korken ger mig modet att äntligen få prova en flaska. Årgången har dessutom tidigare visat på tidig tillgänglighet så här finns gott hopp om njutning.

Elegant med fina ektoner. Tydligt vinös, med tämligen lite bubblor vilket jag ofta uppskattar. Harmonisk och komplex med bl.a nougat, gröna äpplen och lite honung som sticker ut.
Mycket trevlig fredagschampagne!

På tallriken lite senare ikväll blir det hel spätta med brynt smör. Förmodligen korkas det då även upp en flaska 2021 Domaine Weinbach Riesling. Man får väl passa på att njuta när det är fredag och en härlig sommarkväll.
 

Sovereign

Medlem
IMG_6253.jpeg
Kartongens 2019 Chemin de Reims a.k.a ”Fattigmans Selosse”

Krispigt ung & mineralisk. Omogna gröna äpplen, citrus, honung och brioche med ekade noter av sesamolja.
Förjäkla bra. Har två flaskor kvar men måste köpa fler.
95p Carpe Diem 😂

IMG_6256.jpeg

IMG_6252.jpeg
 
Last edited:

FredrikC

Medlem
Jag är säkert väldigt efter men vi köpte en pol roger NV ute på restaurang här om dagen. Riktigt gott som alltid men till vår trevliga överraskning stod deg datum bakpå och länk till en qr kod med lite allmänna info.
Hur länge har det funnits? Det fanns inte på min 6 liters vi köpte i juni men där stod det på kartongen istället.
 
Jag är säkert väldigt efter men vi köpte en pol roger NV ute på restaurang här om dagen. Riktigt gott som alltid men till vår trevliga överraskning stod deg datum bakpå och länk till en qr kod med lite allmänna info.
Hur länge har det funnits? Det fanns inte på min 6 liters vi köpte i juni men där stod det på kartongen istället.
Underbar humble brag för din Methuselah 😍
 
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Treenigheten träffades, dvs den förlorade sonen @Christer J, undertecknad och Champagne.

20240820_213839.jpg20240820_191031.jpg20240820_173755.jpg

André Jacquart Rosé (bas 16 deg 21)
Saignée har jag inte mycket att välja på men givet val eftersom det här är Christers signum.

Rotfrukt, typ rödbetor, mandarin och nougat. Är inte supertorr och känns ändå lite utvecklad. Lite skalbeska och blodgrape i avslutet, kanske lite tanniner eller så är det placebo.

Fortfarande inte min stil men alltid kul när andra uppskattar ett vin. Är ändå ordning och reda för att vara odlare.

Henri Giraud Föt dö Tjen (07)
Wow vilken färg och doft. Blint hade jag nog också hamnat på 90-talet och Bolly vilket Christer gjorde.

Primärt honung och svamp samt med lite marsipan persika och apelsinmarmelad i bakgrunden. Kraftig och ljuvlig närmast fulländad doft! Lovade gott, årets vin..?

Men i munnen är det inte alls som förväntat. Smakar beska äppelkart utan fruktjuice så att man bara har äppeskalssmak, eller som omogen mango och att slicka på en träplanka. Frukten och kroppen är tyvärr borta. Lång smak men tyvärr alls inte lika kul som doften. Medel syra som är skönt integrerad.

Har nog aldrig upplevt så här stor diskrepans mellan doft och smak. Är det så här en champagne blir när den blir gammal precis innan den bara blir mer oxiderat eller var den defekt och i så fall vad för defekt..?

Närmsta jag kommer i upplevelse är enklare stilla viner som legat för länge. De kan ibland ha utvecklad doft men vara helt utan frukt och kropp.

Blir att stämma av resterande flaskor och se om de håller ihop.
 
IMG_4529.jpg


Onsdagsprovning a la BYOB med @LarsW, @Ekdahl och @Crist(al)ian 77

(min placering/total placering/poäng)
Cuvée William Deutz Rozé 1999 (2/2/10p)
Rätt kraftig laxfärg. Röda, mosade äpplen i doften. Jordgubbar och ganska bra med sötma i smaken. Läskande. Smakade ganska ung, men där bedrog jag mig. Mycket bra!

Henriot 2008 (3/5/16p)
Ljus i färgen. Mandelmassa och lite citrus i doften. Grillad citron i munnen. Typiskt fruktig husstil, behaglig. Kan allt ligga till sig ett bra tag till. Gissade att detta var min, vilket stämde.

Palmer & Co Collection 1996 (1/1/8p)
Mer halmfärgad, gyllene. Första doften var lätt sashimi-aktig, fräsch salmalax liksom (troligen min näsa som är lite off efter semestern 😅). Sedan blev den lite vaxigare med ett stänk svamp. Mycket fyllig smak, lätt spritsig munkänsla med långt avslut. Gissade tidigt 00-tal. Kvällens klart bästa!

André Jacquart BdB Experience 2009 (4/4/13p)
Ljus färg. Först ganska snarlik Henrioten i doften men med mer skumbanan allt eftersom temperaturen steg. Också en lätt aceton-/nagellack-/skumbanan-smak. Bra syra. BdB gissningsvis.

Pierre Peters Les Chetillons BdB 2000 (5/3/13p)
Mer gyllene i färgen. Tog dåligt med noter här, men tyckte att den hade en något ”off” ton i smaken som jag inte kunde sätta fingret på riktigt. Inte att den var dålig på något sett, men jag kom inte överens med den och jag satte den därmed sist.
 

LarsW

Medlem
Visa bifogad bild 32633

Onsdagsprovning a la BYOB med @LarsW, @Ekdahl och @Crist(al)ian 77

(min placering/total placering/poäng)
Cuvée William Deutz Rozé 1999 (2/2/10p)
Rätt kraftig laxfärg. Röda, mosade äpplen i doften. Jordgubbar och ganska bra med sötma i smaken. Läskande. Smakade ganska ung, men där bedrog jag mig. Mycket bra!

Henriot 2008 (3/5/16p)
Ljus i färgen. Mandelmassa och lite citrus i doften. Grillad citron i munnen. Typiskt fruktig husstil, behaglig. Kan allt ligga till sig ett bra tag till. Gissade att detta var min, vilket stämde.

Palmer & Co Collection 1996 (1/1/8p)
Mer halmfärgad, gyllene. Första doften var lätt sashimi-aktig, fräsch salmalax liksom (troligen min näsa som är lite off efter semestern 😅). Sedan blev den lite vaxigare med ett stänk svamp. Mycket fyllig smak, lätt spritsig munkänsla med långt avslut. Gissade tidigt 00-tal. Kvällens klart bästa!

André Jacquart BdB Experience 2009 (4/4/13p)
Ljus färg. Först ganska snarlik Henrioten i doften men med mer skumbanan allt eftersom temperaturen steg. Också en lätt aceton-/nagellack-/skumbanan-smak. Bra syra. BdB gissningsvis.

Pierre Peters Les Chetillons BdB 2000 (5/3/13p)
Mer gyllene i färgen. Tog dåligt med noter här, men tyckte att den hade en något ”off” ton i smaken som jag inte kunde sätta fingret på riktigt. Inte att den var dålig på något sett, men jag kom inte överens med den och jag satte den därmed sist.
Trevlig provningen en onsdag, kul noter!

Mina noter från provningen.

1: Cuvée William Deutz Rozé 1999
Doft med grillad citron, äppelmos och körvel. En lätt rökighet och havsälta.
Smaken är mogen men fräsch. Blodgrape (rosé syndromet som gör sig påmint?) Vingummi och en trevlig skalbeska. Mycket balanserad och harmonisk. Lika god från plopp och flera timmar senare.
Fick massa hintar inklusive att det var från Ay men kunde för mitt liv inte sätta den.

2: Henriot 2008
Stålig citrus och vitt godis på näsan. Oston.
Diskret och ung i smaken. Frisk och syrliga citrustoner och lite kartiga äpplen.
Tänkte ung vintage 2013 då den kändes ganska otillgängling just nu...
Har upplevt denna som mer drickvänlig tidigare men tänker den led i sällskapet.

3: Palmer & Co Collection 1996
Det första jag kände i doften var kork... sedan källare. Kändes off. Det mesta vädrades bort med tiden men kunde inte helt släppa det. I övrigt mogen med smörstekt svamp och höstlöv.
Smaken bjöd på mer svamp och smör.
Tycker mig känna en källarton och nagellack som vid en inte helt korrekt flaska men jag var den enda som tyckte det så var nog något annat jag störde mig då då det är mycket osannolikt att de andra inte hade fångat detsamma.

4: André Jacquart BdB Experience 2009
Doft med krusbär, vitpeppar och lite dammig textil. Solklar odlare och den skumpa som skiljer ut sig mest i uppstälningen.
Syrlig karamell och krut har jag visst skrivit som smak... inte riktigt min kopp te (glas vin).

5: Pierre Peters Chetillons 2000
Likör, äpplemos och grillad citron i doften. Grädde och marmelad.
Smaken är mycket mogen, i början nästan överväldigande. Sherrytoner, grädde och honung. Konserverad citron och graventstein.
Här gissade jag på min egen flaska. Var trevligare sist jag drack den så inget att spara länge på.

Min rankning:
1: Rosa William Deutz 1999
2: PP Chetillons 2000
3: Henriot 2008
4. Jacquart med erfarenhet 2009
5: Palmer 1996 (övriga tre hade denna som nummer 1...)

Total rankning (rankning inom parantes).
1: Palmer 1996 (1+1+1+5 = 8)
2: Cuvée William Deutz Rozé 1999 (1+2+3+4 = 10)
3: Pierre Peters Chetillons 2000 (2+2+4+5 = 13)
4: André Jacquart Experience 2009 (2+3+4+4 = 13)
5: Henriot 2008 (3+3+5+5 = 16)

Kul och spännande provning där rankningarna gick åt alla håll!
 

Sonderlese

Medlem
IMG_0237.jpeg

Gott utan att vara storartat.
Inga formella noter, jag har nästäppa. Men detta är ett mycket bra vin med en solid kärna med syra. Fin mousse.
Fortfarande ungt, degorgerat 11/2018, jag väntar 3-5 år innan nästa flaska. Min hustru tyckte det var jättegott, jag försökte spara ett glas att smaka dagen efter, men det ville hon inte veta av.
Det dracks ur Lehmann Synergie, vilket är kanske något för stort, Jamesse Prestige Champagne skulle passat bättre.
 
Last edited:

Foley

Medlem
IMG_5113.jpeg
Jag testade en flaska Clandestin recolte 2021 idag från fredagens släpp. Mest nyfiken på om det är något jag borde köpa mer av medan det finns flaskor kvar. 100% PN. Häftig mörkgul, nästan rose-aktig färg. Fin och djup näsa, med en del röda äpplen. I munnen känner jag mkt mineralitet och en del äpplen. Fint koncentrerat. Jag tycker inte att bristen på dosage stör. Bra djup och kul och god champagne. Ganska lik Savarts NV alster. Helt klart en väldigt bra champagne som går att dricka direkt. Dock tycker jag att systembolagets prislapp är ca 100 kr för hög vs kvalitet för att jag ska köpa mer. Har en flaska kvar och det får nog räcka.
 
Toppen