Visa bifogad bild 32633
Onsdagsprovning a la BYOB med
@LarsW,
@Ekdahl och
@Crist(al)ian 77
(min placering/total placering/poäng)
Cuvée William Deutz Rozé 1999 (2/2/10p)
Rätt kraftig laxfärg. Röda, mosade äpplen i doften. Jordgubbar och ganska bra med sötma i smaken. Läskande. Smakade ganska ung, men där bedrog jag mig. Mycket bra!
Henriot 2008 (3/5/16p)
Ljus i färgen. Mandelmassa och lite citrus i doften. Grillad citron i munnen. Typiskt fruktig husstil, behaglig. Kan allt ligga till sig ett bra tag till. Gissade att detta var min, vilket stämde.
Palmer & Co Collection 1996 (1/1/8p)
Mer halmfärgad, gyllene. Första doften var lätt sashimi-aktig, fräsch salmalax liksom (troligen min näsa som är lite off efter semestern
). Sedan blev den lite vaxigare med ett stänk svamp. Mycket fyllig smak, lätt spritsig munkänsla med långt avslut. Gissade tidigt 00-tal. Kvällens klart bästa!
André Jacquart BdB Experience 2009 (4/4/13p)
Ljus färg. Först ganska snarlik Henrioten i doften men med mer skumbanan allt eftersom temperaturen steg. Också en lätt aceton-/nagellack-/skumbanan-smak. Bra syra. BdB gissningsvis.
Pierre Peters Les Chetillons BdB 2000 (5/3/13p)
Mer gyllene i färgen. Tog dåligt med noter här, men tyckte att den hade en något ”off” ton i smaken som jag inte kunde sätta fingret på riktigt. Inte att den var dålig på något sett, men jag kom inte överens med den och jag satte den därmed sist.
Trevlig provningen en onsdag, kul noter!
Mina noter från provningen.
1: Cuvée William Deutz Rozé 1999
Doft med grillad citron, äppelmos och körvel. En lätt rökighet och havsälta.
Smaken är mogen men fräsch. Blodgrape (rosé syndromet som gör sig påmint?) Vingummi och en trevlig skalbeska. Mycket balanserad och harmonisk. Lika god från plopp och flera timmar senare.
Fick massa hintar inklusive att det var från Ay men kunde för mitt liv inte sätta den.
2: Henriot 2008
Stålig citrus och vitt godis på näsan. Oston.
Diskret och ung i smaken. Frisk och syrliga citrustoner och lite kartiga äpplen.
Tänkte ung vintage 2013 då den kändes ganska otillgängling just nu...
Har upplevt denna som mer drickvänlig tidigare men tänker den led i sällskapet.
3: Palmer & Co Collection 1996
Det första jag kände i doften var kork... sedan källare. Kändes off. Det mesta vädrades bort med tiden men kunde inte helt släppa det. I övrigt mogen med smörstekt svamp och höstlöv.
Smaken bjöd på mer svamp och smör.
Tycker mig känna en källarton och nagellack som vid en inte helt korrekt flaska men jag var den enda som tyckte det så var nog något annat jag störde mig då då det är mycket osannolikt att de andra inte hade fångat detsamma.
4: André Jacquart BdB Experience 2009
Doft med krusbär, vitpeppar och lite dammig textil. Solklar odlare och den skumpa som skiljer ut sig mest i uppstälningen.
Syrlig karamell och krut har jag visst skrivit som smak... inte riktigt min kopp te (glas vin).
5: Pierre Peters Chetillons 2000
Likör, äpplemos och grillad citron i doften. Grädde och marmelad.
Smaken är mycket mogen, i början nästan överväldigande. Sherrytoner, grädde och honung. Konserverad citron och graventstein.
Här gissade jag på min egen flaska. Var trevligare sist jag drack den så inget att spara länge på.
Min rankning:
1: Rosa William Deutz 1999
2: PP Chetillons 2000
3: Henriot 2008
4. Jacquart med erfarenhet 2009
5: Palmer 1996 (övriga tre hade denna som nummer 1...)
Total rankning (rankning inom parantes).
1: Palmer 1996 (1+1+1+5 = 8)
2: Cuvée William Deutz Rozé 1999 (1+2+3+4 = 10)
3: Pierre Peters Chetillons 2000 (2+2+4+5 = 13)
4: André Jacquart Experience 2009 (2+3+4+4 = 13)
5: Henriot 2008 (3+3+5+5 = 16)
Kul och spännande provning där rankningarna gick åt alla håll!