Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
Tog en för laget och stämde av 162eme.
Det är faktiskt en av de mindre bra eme enligt mig.
Den saknar krug-colan och var inte överdrivet fruktig. Härlig och god med bra syra. Goda mörka frukter och krut i doften men lite tunn för att vara grande Cuvée.
Messenger_creation_823CF4BE-AB80-4F19-AD97-40DE3E3D8E38~2.png

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tog en för laget och stämde av 162eme.
Det är faktiskt en av de mindre bra eme enligt mig.
Den saknar krug-colan och var inte överdrivet fruktig. Härlig och god med bra syra. Goda mörka frukter och krut i doften men lite tunn för att vara grande Cuvée.
Visa bifogad bild 33491
"162ème", alltså bas 2006. Mycket märkligt om den är tunnare än vanligt, jag minns det som en riktigt bra och klassisk release redan något år efter de släpptes (vilket var ca 10 år sedan). Dum fråga men är releasen korrekt identifierad? Borde vara lättare för en 2007-bas att vara lite tunnare än en 2006-bas om man ser till årgångskaraktären. Intressant att Krug alltså brukar smaka cola för dig! Det är ärligt talat ingen association jag brukar få (utan en smaknot jag mer förknippar med "varma" röda viner med inslag av torkad frukt). Edit: kan det vara den tonen som en del kallar kaffebönor eller möjligen kaffe?

Last edited:

LarsW

Medlem
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
37 månader på jästen och deggad 2009 borde innebära bas 2005.
Druckit denna många gånger nu då bade jag och far köpte på oss när vi besökte Egly i 2009.
Detta var en bra flaska!

Konserverad citron och krita i näsan. Jästig brödighet. Noriblad. En mandarinlik sötma som också kan vara honung. Krossade ostronskal och havssälta. Mäktig!

I munnen är det moget men friskt. Komserverad citron kommer tillbaka och dominerar utan att mobbas. Bröd, grädde och honungssötma. Mogen så det räcker men inte på något sätt trött. Lång och fin eftersmak.

Som sagt. Mycket bra flaska av denna champagne och en av de bättre jag druckit.
Detta är den andra skumpan med 100% Pinot Meunier jag druckit på en vecka som imponerar något så grymt! Kul!
93p

thumbnail_20241231_213518.jpg
thumbnail_20241231_213526.jpg

Last edited:

FredrikC

Medlem
"162ème", alltså bas 2006. Mycket märkligt om den är tunnare än vanligt, jag minns det som en riktigt bra och klassisk release redan något år efter de släpptes (vilket var ca 10 år sedan). Dum fråga men är releasen korrekt identifierad? Borde vara lättare för en 2007-bas att vara lite tunnare än en 2006-bas om man ser till årgångskaraktären. Intressant att Krug alltså brukar smaka cola för dig! Det är ärligt talat ingen association jag brukar få (utan en smaknot jag mer förknippar med "varma" röda viner med inslag av torkad frukt). Edit: kan det vara den tonen som en del kallar kaffebönor eller möjligen kaffe?
Det är en 162 med 2006 som bas och äldsta vin från 90.
Inte cola som Coca cola utan mer smörkola. Drack en vit etikett gc ikväll där det fanns och även en 164eme med det.

Foley

Medlem
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
37 månader på jästen och deggad 2009 borde innebära bas 2005.
Druckit denna många gånger nu då bade jag och far köpte på oss när vi besökte Egly i 2009.
Detta var en bra flaska!

Konserverad citron och krita i näsan. Jästig brödighet. Noriblad. En mandarinlik sötma som också kan vara honung. Krossade ostronskal och havssälta. Mäktig!

I munnen är det moget men friskt. Komserverad citron kommer tillbaka och dominerar utan att mobbas. Bröd, grädde och honungssötma. Mogen så det räcker men inte på något sätt trött. Lång och fin eftersmak.

Som sagt. Mycket bra flaska av denna champagne och en av de bättre jag druckit.
Detta är den andra skumpan med 100% Pinot Meunier jag druckit på en vecka som imponerar något så grymt! Kul!
93p

Visa bifogad bild 33504
Måste varit kul att testa den med så många år korken! Bra att veta att de kan ligga så länge om man får tag på dem. Själv har jag bara druckit denna variant från Egly-Ouriet på restaurang vid två tillfällen, när de sannolikt varit nydegorgerad. Det var en ögonöppnare att en ren meunier kan vara så bra. Jag minns när systembolaget för ett antal år sedan släppte den på TS för strax över 400 kr, innan jag hade hunnit prova den. 400 kr för en meunier tyckte jag då lät dyrt och skippade att köpa. Det har jag ångrat många gånger sen dess.

LarsW

Medlem
Måste varit kul att testa den med så många år korken! Bra att veta att de kan ligga så länge om man får tag på dem. Själv har jag bara druckit denna variant från Egly-Ouriet på restaurang vid två tillfällen, när de sannolikt varit nydegorgerad. Det var en ögonöppnare att en ren meunier kan vara så bra. Jag minns när systembolaget för ett antal år sedan släppte den på TS för strax över 400 kr, innan jag hade hunnit prova den. 400 kr för en meunier tyckte jag då lät dyrt och skippade att köpa. Det har jag ångrat många gånger sen dess.
Det har vart lite flaskvarition de sista åren men alltid varit god. Gårdagens flaska var som sagt mycket god.
Egly i allmänhet tål lagring är min erfarenhet.

Foley

Medlem
IMG_5790.jpeg

Blev bjuden på ett par glas De Saint-Gall Orpale 2012 på nyårsdagen. Var ett väldigt trevligt sätt att inleda det nya året på. Jag har inte druckit Orpale tidigare men jag tycker detta var otroligt bra. Krämigt och snyggt, med mycket brioche, citrustoner och mineraler. Klart njutbar redan idag. Kommer sannolikt hamna högt upp på listan över bästa champagner 2025.

Toppen