This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
"162ème", alltså bas 2006. Mycket märkligt om den är tunnare än vanligt, jag minns det som en riktigt bra och klassisk release redan något år efter de släpptes (vilket var ca 10 år sedan). Dum fråga men är releasen korrekt identifierad? Borde vara lättare för en 2007-bas att vara lite tunnare än en 2006-bas om man ser till årgångskaraktären. Intressant att Krug alltså brukar smaka cola för dig! Det är ärligt talat ingen association jag brukar få (utan en smaknot jag mer förknippar med "varma" röda viner med inslag av torkad frukt). Edit: kan det vara den tonen som en del kallar kaffebönor eller möjligen kaffe?Tog en för laget och stämde av 162eme.
Det är faktiskt en av de mindre bra eme enligt mig.
Den saknar krug-colan och var inte överdrivet fruktig. Härlig och god med bra syra. Goda mörka frukter och krut i doften men lite tunn för att vara grande Cuvée.
Visa bifogad bild 33491
Det är en 162 med 2006 som bas och äldsta vin från 90."162ème", alltså bas 2006. Mycket märkligt om den är tunnare än vanligt, jag minns det som en riktigt bra och klassisk release redan något år efter de släpptes (vilket var ca 10 år sedan). Dum fråga men är releasen korrekt identifierad? Borde vara lättare för en 2007-bas att vara lite tunnare än en 2006-bas om man ser till årgångskaraktären. Intressant att Krug alltså brukar smaka cola för dig! Det är ärligt talat ingen association jag brukar få (utan en smaknot jag mer förknippar med "varma" röda viner med inslag av torkad frukt). Edit: kan det vara den tonen som en del kallar kaffebönor eller möjligen kaffe?
Måste varit kul att testa den med så många år korken! Bra att veta att de kan ligga så länge om man får tag på dem. Själv har jag bara druckit denna variant från Egly-Ouriet på restaurang vid två tillfällen, när de sannolikt varit nydegorgerad. Det var en ögonöppnare att en ren meunier kan vara så bra. Jag minns när systembolaget för ett antal år sedan släppte den på TS för strax över 400 kr, innan jag hade hunnit prova den. 400 kr för en meunier tyckte jag då lät dyrt och skippade att köpa. Det har jag ångrat många gånger sen dess.Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
37 månader på jästen och deggad 2009 borde innebära bas 2005.
Druckit denna många gånger nu då bade jag och far köpte på oss när vi besökte Egly i 2009.
Detta var en bra flaska!
Konserverad citron och krita i näsan. Jästig brödighet. Noriblad. En mandarinlik sötma som också kan vara honung. Krossade ostronskal och havssälta. Mäktig!
I munnen är det moget men friskt. Komserverad citron kommer tillbaka och dominerar utan att mobbas. Bröd, grädde och honungssötma. Mogen så det räcker men inte på något sätt trött. Lång och fin eftersmak.
Som sagt. Mycket bra flaska av denna champagne och en av de bättre jag druckit.
Detta är den andra skumpan med 100% Pinot Meunier jag druckit på en vecka som imponerar något så grymt! Kul!
93p
Visa bifogad bild 33504
Det har vart lite flaskvarition de sista åren men alltid varit god. Gårdagens flaska var som sagt mycket god.Måste varit kul att testa den med så många år korken! Bra att veta att de kan ligga så länge om man får tag på dem. Själv har jag bara druckit denna variant från Egly-Ouriet på restaurang vid två tillfällen, när de sannolikt varit nydegorgerad. Det var en ögonöppnare att en ren meunier kan vara så bra. Jag minns när systembolaget för ett antal år sedan släppte den på TS för strax över 400 kr, innan jag hade hunnit prova den. 400 kr för en meunier tyckte jag då lät dyrt och skippade att köpa. Det har jag ångrat många gånger sen dess.
Mina noter från dagen. Kändes som vi var väldigt överens om vad som var bra och vad som var dåligt.Varit dålig på att skriva men här kommer noter från en julprovning med manfall värdigt en kioskdeckare men eftersom både jag och @LarsW hade ärenden i vinkällaren så beslöt vi oss för att öppna lite vin i alla fall. Lars tog med sig fyra stoppers men det visade sig att stopper endast funkade för en flaska...
Visa bifogad bild 33467
Hugot M18
Jag har fått det här vinet två gånger blint innan och tokgillat, så höga förväntningar minst sagt. I början kände jag lite blommor och persika med smak av röda äpplen och lite godis. Ungt men ändå rätt utvecklat. Bra men inte superbra fast efter vi gjorde ett återbesök några timmar senare så small det till! Mer bananblommig och parfym, nästan fulländat på doften och väger man in pris och lagringstid så är det här nog det bästa vinet jag provat. 96 Buteljenpoäng kan jag dra till med nu när jag köpt på mig.
Slutsats: öppnar ni och inte fattar storheten så vänta några timmar.
De Venoge Princes NV BdB
Citrus, äpplen och lite vanilj. Smakar mest citrus och med en besvärande skalbeska i avslutet. Typiskt ren ung stängd supertrist BdB i husstil. Detta var enda flaskan som åkte med hem igen. Jag gissade hus BdB och De Venoge men det senare var för att jag visste att flaskan inte gick ner i presentkartongerna som vi använde för att blinda flaskorna.
Hade lagrats i minst tre år men det märktes inte. Om 5-10 år kanske det händer något men lockar verkligen inte till köp. Går ju inte att stapla flaskorna ändå...
Philipponnat Klåss dö Gåsses 1995
Wow vilken skillnad! Klart moget med honung, svamp och välstädad källare. "Välstädad" snor jag från Lars för att beskriva den där lilla källartonen som inte stör och inte är tokkork. Efter avtäckning kom jag på att jag ofta känner den tonen i korklagrade viner men det tänkte jag inte på blint. Lång smak av farinsocker, mosade äpplen samt lite karamell och brynt smör. Rejäl marekerad syra gjorde att jag gissade på min egen 96a.
Kraftigt maxat vin till skillnad från sista vinet. Min favorit i början.
Billecart Salmon GC 1996
Även här moget med honung, mandel och lite blommigt. I bakgrunden kommer kaffe och choklad. Mer balanserat än vinet tidigare så jag gissade 95 här... Mycket bra men det här vinet är mer elegant och för kontemplatören. Billen har även mer glasutvekling än Phillen och kommer tåla 5-10 år till utan problem. Å andra sidan var min näst sista flaska inte så här pigg utan mer som Phillen.
I slutet av kvällen är det här min favorit. Magiskt.
Tyvärr sista flaskan men har några magnum. Hade väl inte varit något problem om vinet fortfarande gjordes men sista årgången som tillverkades är 98.
Slutsats: Grande Cuvée är supergott oavsett producent.
Nu blir det att ladda batterierna för nyår.