Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

FredrikC

Medlem
Tog en för laget och stämde av 162eme.
Det är faktiskt en av de mindre bra eme enligt mig.
Den saknar krug-colan och var inte överdrivet fruktig. Härlig och god med bra syra. Goda mörka frukter och krut i doften men lite tunn för att vara grande Cuvée.
Messenger_creation_823CF4BE-AB80-4F19-AD97-40DE3E3D8E38~2.png

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Tog en för laget och stämde av 162eme.
Det är faktiskt en av de mindre bra eme enligt mig.
Den saknar krug-colan och var inte överdrivet fruktig. Härlig och god med bra syra. Goda mörka frukter och krut i doften men lite tunn för att vara grande Cuvée.
Visa bifogad bild 33491
"162ème", alltså bas 2006. Mycket märkligt om den är tunnare än vanligt, jag minns det som en riktigt bra och klassisk release redan något år efter de släpptes (vilket var ca 10 år sedan). Dum fråga men är releasen korrekt identifierad? Borde vara lättare för en 2007-bas att vara lite tunnare än en 2006-bas om man ser till årgångskaraktären. Intressant att Krug alltså brukar smaka cola för dig! Det är ärligt talat ingen association jag brukar få (utan en smaknot jag mer förknippar med "varma" röda viner med inslag av torkad frukt). Edit: kan det vara den tonen som en del kallar kaffebönor eller möjligen kaffe?

Last edited:

LarsW

Medlem
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
37 månader på jästen och deggad 2009 borde innebära bas 2005.
Druckit denna många gånger nu då bade jag och far köpte på oss när vi besökte Egly i 2009.
Detta var en bra flaska!

Konserverad citron och krita i näsan. Jästig brödighet. Noriblad. En mandarinlik sötma som också kan vara honung. Krossade ostronskal och havssälta. Mäktig!

I munnen är det moget men friskt. Komserverad citron kommer tillbaka och dominerar utan att mobbas. Bröd, grädde och honungssötma. Mogen så det räcker men inte på något sätt trött. Lång och fin eftersmak.

Som sagt. Mycket bra flaska av denna champagne och en av de bättre jag druckit.
Detta är den andra skumpan med 100% Pinot Meunier jag druckit på en vecka som imponerar något så grymt! Kul!
93p

thumbnail_20241231_213518.jpg
thumbnail_20241231_213526.jpg

Last edited:

FredrikC

Medlem
"162ème", alltså bas 2006. Mycket märkligt om den är tunnare än vanligt, jag minns det som en riktigt bra och klassisk release redan något år efter de släpptes (vilket var ca 10 år sedan). Dum fråga men är releasen korrekt identifierad? Borde vara lättare för en 2007-bas att vara lite tunnare än en 2006-bas om man ser till årgångskaraktären. Intressant att Krug alltså brukar smaka cola för dig! Det är ärligt talat ingen association jag brukar få (utan en smaknot jag mer förknippar med "varma" röda viner med inslag av torkad frukt). Edit: kan det vara den tonen som en del kallar kaffebönor eller möjligen kaffe?
Det är en 162 med 2006 som bas och äldsta vin från 90.
Inte cola som Coca cola utan mer smörkola. Drack en vit etikett gc ikväll där det fanns och även en 164eme med det.

Foley

Medlem
Egly-Ouriet Les Vignes de Vrigny
37 månader på jästen och deggad 2009 borde innebära bas 2005.
Druckit denna många gånger nu då bade jag och far köpte på oss när vi besökte Egly i 2009.
Detta var en bra flaska!

Konserverad citron och krita i näsan. Jästig brödighet. Noriblad. En mandarinlik sötma som också kan vara honung. Krossade ostronskal och havssälta. Mäktig!

I munnen är det moget men friskt. Komserverad citron kommer tillbaka och dominerar utan att mobbas. Bröd, grädde och honungssötma. Mogen så det räcker men inte på något sätt trött. Lång och fin eftersmak.

Som sagt. Mycket bra flaska av denna champagne och en av de bättre jag druckit.
Detta är den andra skumpan med 100% Pinot Meunier jag druckit på en vecka som imponerar något så grymt! Kul!
93p

Visa bifogad bild 33504
Måste varit kul att testa den med så många år korken! Bra att veta att de kan ligga så länge om man får tag på dem. Själv har jag bara druckit denna variant från Egly-Ouriet på restaurang vid två tillfällen, när de sannolikt varit nydegorgerad. Det var en ögonöppnare att en ren meunier kan vara så bra. Jag minns när systembolaget för ett antal år sedan släppte den på TS för strax över 400 kr, innan jag hade hunnit prova den. 400 kr för en meunier tyckte jag då lät dyrt och skippade att köpa. Det har jag ångrat många gånger sen dess.

LarsW

Medlem
Måste varit kul att testa den med så många år korken! Bra att veta att de kan ligga så länge om man får tag på dem. Själv har jag bara druckit denna variant från Egly-Ouriet på restaurang vid två tillfällen, när de sannolikt varit nydegorgerad. Det var en ögonöppnare att en ren meunier kan vara så bra. Jag minns när systembolaget för ett antal år sedan släppte den på TS för strax över 400 kr, innan jag hade hunnit prova den. 400 kr för en meunier tyckte jag då lät dyrt och skippade att köpa. Det har jag ångrat många gånger sen dess.
Det har vart lite flaskvarition de sista åren men alltid varit god. Gårdagens flaska var som sagt mycket god.
Egly i allmänhet tål lagring är min erfarenhet.

Foley

Medlem
IMG_5790.jpeg

Blev bjuden på ett par glas De Saint-Gall Orpale 2012 på nyårsdagen. Var ett väldigt trevligt sätt att inleda det nya året på. Jag har inte druckit Orpale tidigare men jag tycker detta var otroligt bra. Krämigt och snyggt, med mycket brioche, citrustoner och mineraler. Klart njutbar redan idag. Kommer sannolikt hamna högt upp på listan över bästa champagner 2025.

LarsW

Medlem
Varit dålig på att skriva men här kommer noter från en julprovning med manfall värdigt en kioskdeckare men eftersom både jag och @LarsW hade ärenden i vinkällaren så beslöt vi oss för att öppna lite vin i alla fall. Lars tog med sig fyra stoppers men det visade sig att stopper endast funkade för en flaska...:ängel:

Visa bifogad bild 33467

Hugot M18
Jag har fått det här vinet två gånger blint innan och tokgillat, så höga förväntningar minst sagt. I början kände jag lite blommor och persika med smak av röda äpplen och lite godis. Ungt men ändå rätt utvecklat. Bra men inte superbra fast efter vi gjorde ett återbesök några timmar senare så small det till! Mer bananblommig och parfym, nästan fulländat på doften och väger man in pris och lagringstid så är det här nog det bästa vinet jag provat. 96 Buteljenpoäng kan jag dra till med nu när jag köpt på mig.:D

Slutsats: öppnar ni och inte fattar storheten så vänta några timmar.

De Venoge Princes NV BdB
Citrus, äpplen och lite vanilj. Smakar mest citrus och med en besvärande skalbeska i avslutet. Typiskt ren ung stängd supertrist BdB i husstil. Detta var enda flaskan som åkte med hem igen. Jag gissade hus BdB och De Venoge men det senare var för att jag visste att flaskan inte gick ner i presentkartongerna som vi använde för att blinda flaskorna.

Hade lagrats i minst tre år men det märktes inte. Om 5-10 år kanske det händer något men lockar verkligen inte till köp. Går ju inte att stapla flaskorna ändå...:vägg:

Philipponnat Klåss dö Gåsses 1995
Wow vilken skillnad! Klart moget med honung, svamp och välstädad källare. "Välstädad" snor jag från Lars för att beskriva den där lilla källartonen som inte stör och inte är tokkork. Efter avtäckning kom jag på att jag ofta känner den tonen i korklagrade viner men det tänkte jag inte på blint. Lång smak av farinsocker, mosade äpplen samt lite karamell och brynt smör. Rejäl marekerad syra gjorde att jag gissade på min egen 96a.

Kraftigt maxat vin till skillnad från sista vinet. Min favorit i början.

Billecart Salmon GC 1996
Även här moget med honung, mandel och lite blommigt. I bakgrunden kommer kaffe och choklad. Mer balanserat än vinet tidigare så jag gissade 95 här... Mycket bra men det här vinet är mer elegant och för kontemplatören. Billen har även mer glasutvekling än Phillen och kommer tåla 5-10 år till utan problem. Å andra sidan var min näst sista flaska inte så här pigg utan mer som Phillen.

I slutet av kvällen är det här min favorit. Magiskt.

Tyvärr sista flaskan men har några magnum. Hade väl inte varit något problem om vinet fortfarande gjordes men sista årgången som tillverkades är 98.:neej:

Slutsats: Grande Cuvée är supergott oavsett producent.:cool:

Nu blir det att ladda batterierna för nyår.
Mina noter från dagen. Kändes som vi var väldigt överens om vad som var bra och vad som var dåligt. :D

1:
Fruktig och fräsch på ett lite exotiskt sätt blandat med en bra kropp gjorde att jag först funderade mot storhus av en bättre årgång men inte så gammal. Efter en stund dök det upp krusbär ibåde näsa och gom och den enda gång jag hittat just det tidigare var i M18 på en provning hos @Vingubben 2023. Gissade då på Hugot M18 och blev väldigt nöjd då jag prickade rätt.
Mycket bra overall och fantastiskt prisvärd om man ska ta med det i beräkningen.
Växte fint med ngr timmar luft så tänker att min låda ska jag återkomma till en gång om året fram till 2030.

2:
Stel, stram och syrlig. Bdb när den är som tråkigast. Gissade genast på att det var min flaska då den var likadan som för 2 år sen. De Venoge Princes NV BdB
Köpt på auktion för 3 år sen så har ändå fått sin tid på rygg efter degorgering men hjälpte föga. Totalt akterseglad i sällskapet. Vi provade ett glas av ren nyfikenhet sådär 5-6 timmar efter att den öppnades men fortfarande lika tråkig. 4/5 delar av flaskan följde med mig hem. Marginellt bättre dagen efter men ingen höjdare.
Sista flaskan får vänta till 2030+ så kanske det hänt ngt.

3:
Mogen med härliga sherrytoner. Svamp och mogna mustiga äpplen. Välstädad källare. Flamberad karamell. Härlig doft!
Smaken är mogen i kvadrat utan att bli övermogen. Smörig svamp och äpplepaj med vaniljsås. Muskulös och vinös.
Gissade att denna var min flaska också även om det var länge sen sist jag drack Philipponnat Clos de Goisses 1995
Mycket, mycket bra men inte riktigt lika bra som...

4:
Floral. Jäst och brioche och honung. Fläder som inte är som riesling. Ostronskal och skaldjur - tänk kokt hummer.... Perfekt kombo av fräsh och mogen.
I munnen så är det också perfekt. Elegant. Blommig. Skaldjur. Hav. Fräsch och lååååång fin eftersmak.
Min vinnare både från start och ju längre tiden gick. Efter en del gissning så fick blommigheten mig att gå mot Billecart men hittade aldrig helt rätt även med årgången avslöjad.
Billecart Salmon GC 1996
Fantastiskt vin.

Sammantaget en mycket trevlig dag och gjorde inte ont någonstans att ha två så fina flaskor som Philipponaten och Billecarten att dela på bara två personer...:cigarr:

thumbnail_20241226_164153.jpg

Stefan J

Medlem
Den provning som var tänkt att avsluta 2024 fick istället inleda 2025 då den fick skjutas framåt pga av sjukdom. Temat var/blev "NV BdN odlare" och det blev en bra början på 2025.

Uppställningen var :

Egly-Ouriet BdN 2009/2008 (deg maj 2016)
Gaspard Brochet Cochon Tome I.II.
Selosse Le Cote Faron deg jan 2015 (2008 bas)
Ulysse Colin Les Maillons (2016 bas)

Jag har ofta varit besviken på min förmåga att identifiera vinerna i glasen men denna gång var det ej någon tvekan. Det blir såklart ett problem när man skall rösta men försökte luta mig tillbaka och fundera på vilket vin jag skulle vilja ta en sip till av.

EO bara växte med tid och temperatur och denna deg är ett väldigt bra vin och efter lite funderande blev det min nummer ett. Selosse LCF började starkt men tappade kanske något över tid men kändes i slutändan som den naturliga 2:an. Har väldigt liten erfarenhet av UC men Les Maillons stretade på riktigt bra även om den inte nådde den nivån som EO och Selosse visade denna dag. Cochon Tome I.II var ett mycket bra vin som jag önskar att jag haft en låda av och kunnat öppna om 5-10 år men det är såklart ej fallet. Mycket bra vin men ett nummer för litet den här gången för mig.

Röstningen (halvblint för mig och sambon) utföll så här med 1-2-3-4 poäng där 1 = bästa vin. Antal första röster inom parentes. (fem personer)

Egly-Ouriet : 8 (3)
Selosse Le Cote Faron : 8 (2)
Ulysse Colin Les Maillons : 17 (2 sista röster)
Gaspard Brochet Cochon Tome I.II. : 17 ( 3 sista röster)

En tydlig skiktning i röstningen där de yngre vinerna tog stryk. Få provningar som jag haft där 4:an varit så bra men uppe mot tuffa pojkar den här gången.

20250111_001504.jpg

Last edited:

Sovereign

Medlem
IMG_8478.jpeg

Beaumont des Crayères Grande Réserve brut
Kvällens första flaska. Inget man skriver hem om men ganska prisvärd. Har druckit betydligt sämre i samma prisklass. 15% PN, 60% PM, 25% CH. För hög dosage dock.
74p

IMG_8483.jpeg

PH Essentiel BdN Extra brut
Kvällens andra. Bäst i PH Essentiel serien. 80% PN, 20% Meunier. För ung men funkar ändå. Äntligen en Extra brut. Okej tryck, hyfsad längd och ytterst prisvärd.
84p

Last edited:
Toppen