Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Sovereign

Medlem
IMG_9202.jpeg

Lanson Le Black Création 258 Magnum
Äppeldriven och lättdrucket. Mild, len och publikvänlig. Aningen för hög dosage (8%). Helt okej överlag och helt klart värd sina 670kr.
81p

Sovereign

Medlem
IMG_9211.jpeg
Lanson-lördagen fortsätter med en magnum till:

Lanson Le Black Réserve Magnum
Magnum. Äppel- och citrusdriven med undertoner av surdeg och jäst. Stort och grandiost men samtidigt öppen och tillgänglig. Balanserad men även här med lite för hög dosage. Snäppet vassare än 258.

82p

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Visa bifogad bild 34044
Lanson Le Black Création 258 Magnum
Äppeldriven och lättdrucket. Mild, len och publikvänlig. Aningen för hög dosage (8%). Helt okej överlag och helt klart värd sina 670kr.
81p
Jag gissar att dosagen var 0,8% snarare än 8%? :) 8% är 80 g/l vilket är rejält upp i doux-nivån, vilket väldigt få producerar. (Tror inte det finns någon över demi-sec i SB-sortimentet idag.) De flesta i världen använder gram per liter för att ange dosage i bubbel eller restsötma i andra viner, men Systembolaget har på senare tid fått för sig att använda gram per 100 ml när de anger uppgiften, vilket alltså är ungefär procentsiffran. Gränsen för brut är max 12 g/l, alltså 1,2 g/100 ml på systembolagsspråk (≈ 1,2%), extra brut max 6 g/l (≈0,6%).

Sovereign

Medlem
Jag gissar att dosagen var 0,8% snarare än 8%? :) 8% är 80 g/l vilket är rejält upp i doux-nivån, vilket väldigt få producerar. (Tror inte det finns någon över demi-sec i SB-sortimentet idag.) De flesta i världen använder gram per liter för att ange dosage i bubbel eller restsötma i andra viner, men Systembolaget har på senare tid fått för sig att använda gram per 100 ml när de anger uppgiften, vilket alltså är ungefär procentsiffran. Gränsen för brut är max 12 g/l, alltså 1,2 g/100 ml på systembolagsspråk (≈ 1,2%), extra brut max 6 g/l (≈0,6%).
Precis så. Skyller på intaget. :cool:

1743175582394.png

Måndagen bjöd på provning på PK-huset: Champagne Premium (2000 kr)

Referensvin
Krug GC 172 ème
På näsan godis, tuggummi, lite mandlar.
Långt avslut, liten mousse, rund och elegant.
Oväntat öppen för ung GC. 91 p.

Flight 1
Pierre Gimonnet Chouilly Grand Cru 2016 (Special Club)
Skog, bär, nötter.
Ganska fyllig, lite mineralig och aning stram.
Upplyft för Special Club som annars brukar vara trist. 90 p.

Pascal Agrapart Vénus BdB Brut Nature
Vingummi, reduktiv, smörig.
Rund, fin syra, lite gräddig.
Stor och elegant premium-odlare. Tankarna gick åt Comtes 2013. 92 p.

Flight 2
Philipponnat Clos de Goisses 2014
Vitblommig, lite skog och halm.
Mindre mousse, intensiv och fyllig, men lite kort.
Utmärkte sig inte något särskilt. 90 p.

Clos Cazals 2013 BdB
Blåfruktig, brynt smör, viol.
Lite flyktig. Varmskördad?
Tappade formen ganska snabbt. 88 p.

Pol Roger SWC 2008
Påtagligt oxiderad, plommonkärnor.
Ganska juicig och platt.
Jag kommer aldrig överens med Churchill 08. 86 p.

Pol Roger SWC 1998 (Vinothèque)
Bomb. Komplex, elegant, vital. Vill dofta i timmar på denna.
Otroligt elegant, fin mousse, riktigt långt avslut.
En av de bästa jag någonsin provat. 97+ p.

Sammanfattningsvis bra upplyft av provningarna på PK-huset!

(Något med omskalningen/uppladdningen av bilden gjorde den mörkare och dimmigare än den var innan. Hoppas det går att urskilja ändå.)

FredrikC

Medlem
Visa bifogad bild 34067

Måndagen bjöd på provning på PK-huset: Champagne Premium (2000 kr)

Referensvin
Krug GC 172 ème
På näsan godis, tuggummi, lite mandlar.
Långt avslut, liten mousse, rund och elegant.
Oväntat öppen för ung GC. 91 p.

Flight 1
Pierre Gimonnet Chouilly Grand Cru 2016 (Special Club)
Skog, bär, nötter.
Ganska fyllig, lite mineralig och aning stram.
Upplyft för Special Club som annars brukar vara trist. 90 p.

Pascal Agrapart Vénus BdB Brut Nature
Vingummi, reduktiv, smörig.
Rund, fin syra, lite gräddig.
Stor och elegant premium-odlare. Tankarna gick åt Comtes 2013. 92 p.

Flight 2
Philipponnat Clos de Goisses 2014
Vitblommig, lite skog och halm.
Mindre mousse, intensiv och fyllig, men lite kort.
Utmärkte sig inte något särskilt. 90 p.

Clos Cazals 2013 BdB
Blåfruktig, brynt smör, viol.
Lite flyktig. Varmskördad?
Tappade formen ganska snabbt. 88 p.

Pol Roger SWC 2008
Påtagligt oxiderad, plommonkärnor.
Ganska juicig och platt.
Jag kommer aldrig överens med Churchill 08. 86 p.

Pol Roger SWC 1998 (Vinothèque)
Bomb. Komplex, elegant, vital. Vill dofta i timmar på denna.
Otroligt elegant, fin mousse, riktigt långt avslut.
En av de bästa jag någonsin provat. 97+ p.

Sammanfattningsvis bra upplyft av provningarna på PK-huset!

(Något med omskalningen/uppladdningen av bilden gjorde den mörkare och dimmigare än den var innan. Hoppas det går att urskilja ändå.)
Kul med Winston 98an 👌

tempImagexIwkTG.jpg

Vinprovningsplanering med @Vingubben och @Crist(al)ian 77 på Eriksberg innebär såklart föråkare och vinprovning. Det är ju onsdag trots allt!

Första föråkaren kom i form av en rosé med tydligt ekad odlar-stil. Var inne och snuddade på Selosse, men tänkte dels att den kanske var aningens mer ”elegant” än vad Selosse typiskt är, dels att det kanske är lite over-the-top att köra Selosse-rosé som föråkare mitt i veckan. Det snuddades också vid Villmart Emotion osv, men landade egentligen inte i någon mer konkret gissning. Men som vi alla vet, over-the-top är aldrig fel och det visade sig vara just en Selosse rosé (deg 19-09-11). Svingod!

Sedan halades en ”kul” flarra vitt fram. Super-mega-ekad i stilen med riktigt krallig alkohol. Var spontant inne på tung USA-chardo innan dofterna och ffa smakerna började dra tydligt åt Rhône-hållet med sin feta, syra-fattiga karaktär. En bra gissning, men inte Rhône, så då drog jag till med SQN utifrån alkoholen och den intala USA-vibben. BULLS EYE! Visade sig vara en SQN Distenta III med 15,5% alkohol… Helt klart också over-the-top, på sitt sätt. 😁

Så till den lilla blindprovningen om tre glas.
(Min placering / Totalt placering / Poäng)

Pertois-Moriset Special Club 2015 (2/2/6p)
Ljusgul färg. Frisk doft av grönt äpple. Går igen i den ganska rika smaken. Hög syra, ganska ung i stilen. Lätt vaxig känsla. Gissar BdB och att det är mitt vin. Korrekt.

Pol Roger 2012 (1/1/5p)
Också ljusgul i färgen. Viss jäst i doften och kanske lite krutighet. Smakmässigt drar den lite åt Krug-hållet, men tycker att den är lite för fruktig i stilen, så troligen inte. Brioche och Malo. Hade inte gissat på Polle!

Krug 1996 (3/3/7p)
Gyllengul mogen färg. Lätt skumbanan- och nagellacksdoft, även i smaken. Alltså åt Selosse-hållet, men inte tillräckligt fyllig för att vara det enligt min mening. Frukten är lite tunn och syran är riktigt hög. Blev lätt förvånad när flaskan täcktes av. Diskussionen gick åt att den gått över, frukten delvis försvunnen men ’96-syran kvar. Over-the-top, på sitt sätt.

Tajt rejs mellan flarrorna, men Pol Roger kom ut på topp och Krug 1996 blev trea (sic!).

Toppen