Förra veckan var en ganska bra vecka i Champagne-konsumtionens tecken
Måndagen innebar Besök på Champagnebaren Forséen Öberg med Pressentation av Vve Fourny & Fils
Det vi fick möjlighet att prova var,
Brut Reserve, Brut Nature, BdB NV, Brut Rosé, Cuvé "R", Brut 2009
För mig så utmärkte sig Rosén och Brut Nature av dessa. De övriga är i min mening goda viner men inget utöver det "vanliga". Rosén bjöd på en trevlig syra i balans med härlig frukt och bärighet. Nature var som kan misstänkas ordentligt torr, men ändå utan att vara påträngande.
I lördags fick jag äran att anordna min första Champagne-horisontal hemma hos oss.
Vi dammade då av Delamottes tillgängliga på SBs sortiment.
Brut, Rosé, BdB NV, BdB 2007, BdB 2004.
Kort sammanfattat=)
Brut: Bra standardbubbel, tydlig syra och bra fräschör!
Rosé: Intressant Rosé, första rosén jag smakat som är tillverkad på detta sättet med skalen som får jäsa med saften. För mig vart den lite för mycket åt det saftiga hållet med väldigt hög fruktighet och kanske inte den syran jag vill ha.
BdB NV: Nu börjar det likna något, märkte redan här att BdB är vad huset skall vara mest stolta över. Bra syra, brödigt och smörigt, alla tre av mina favoritkomponenter i BdB.
BdB 2007: För mig hade denna någon underliggande miss i bouquen, inte säker om det var så illa att jag vill tro på korkdefekt men det fick mig att rynka lite på näsan i jämförelse med de andra vinerna vi drack.
BdB 2004: Detta var kvällens favorit för mig, mogen mousse, bra syra, utväcklade frukttoner samt ett djup som överträffade de övriga BdBsen.