Alla vet att det är för tidigt, men ändå gör man det: öppnar champagne från 2008!
De förnuftiga av er väntar givetvis, men är man nyfiken så är man…
Den senaste tiden har jag roat mig med att dricka ett gäng blandade flaskor från årgången och här kommer mina noter (med försiktiga poäng inom parentes):
2008 Palmer & Co Millésimé: Intensiv, utvecklad, komplex och brödig doft med efter hand rostade toner. Inslag av mineral, gummiband, grillad citron, gula och gröna äpplen, hasselnötter, kex, rostat bröd och tobak. Smaken är frisk, fruktig, något utvecklad och något eldig med toner av clementin, citron samt gula och gröna äpplen. Den här har inte utvecklats på det sätt jag hade förväntat mig. Det kan möjligen bero på flaskvariation eller att den är inne i en tråkig fas för tillfället. Förstå mig rätt; det är helt klart en mycket bra champagne, men den kändes mer intressant för fyra år sedan! (88 p)
2008 Benoit Beaufort Prestige Millésime: Det här är en trevlig och lovande skapelse, men fortfarande ung. Gräddig doft med tydligt laktiska toner och inslag av salmiak, röda äpplen, ljust bröd och hasselnötter. Ung, frisk, torr, något fruktig och aningen eldig smak av äpplen, citron och hasselnötter. (84+ p)
2008 H Goutorbe Millésime: Den här är mycket bra redan idag och har fin potential att fortsätta utvecklas! Fruktig och något kryddig doft med begynnande komplexitet. Inslag av våta stenar, klor (simhall), något bokna gula äpplen, lakrits, honung och lite halm. Frisk och fruktig smak som bjuder på gula äpplen, grapefrukt, lakrits och persika. Hygglig längd och påtaglig syra. (87+ p)
2008 Diebolt-Vallois Millésime: Diebolts ”vanliga” årgångschampagne brukar vara hyfsat tillgänglig redan som ung, men den här känns klart ung och outvecklad idag. Den är mycket bra, men jag upplever den inte som en uppenbar 2008:a – blint hade jag gissat på en annan (yngre) årgång! Parfymerad, gräddig och komplex doft med viss sälta. Inslag av kräftor, krita, jäst, ek, gröna äpplen och gräddkola. Frisk, fruktig, torr och relativt endimensionell smak av gröna äpplen, persika och citrus. Hög syra. (86+ p)
2008 Fleur de Passion: Supertight och oerhört elegant – och lovande! Det här kan bli hur bra som helst om man bara har tålamod att vänta – förslagsvis till 2024 eller senare! Ett oerhört vackert vin. Koncentrerad, något fruktig, något kryddig och mycket komplex doft. Först: kycklinggryta och såpa (!). Därefter: mogen citrus, koncentrerad äppelmust, hasselnötter, smör som stått framme länge, gräddkola och grädde. Smaken är ung, ren, aningen fruktig och mycket torr. Äpplen (först gröna, sedan gula), lime och nötter. Ett
helt annat vin än systervinet! (90++)
2008 Alfred Gratien Cuvée Paradis: En underbar champagne med jättebra intensitet och fantastisk längd! Fruktig, nötig och komplex doft med inslag av jäst, gula äpplen, kex, smör, nougat och lite tång. Fruktig, frisk, koncentrerad och något eldig smak av gula äpplen, persika, söt grapefrukt och äppelskal. Mycket hög årgångstypisk syra som balanseras väl av den fantastiska frukten! (90 p)
2008 Ulysse Collin Les Pierrières: En fantastisk champagne, men fortfarande ung. Det blir lätt lite deja vu-känsla över den kommentaren när man dricker champagne från 2008, men ibland passar den faktiskt extra bra! Den här flaskan blev degorgerad i oktober 2012 och har därmed fått klart längst tid på korken av champagnerna i den här sammanställningen. Doften är förvisso utvecklad och något fruktig med viss sälta. Inslag av krita, citron, gula äpplen, mandlar, honung och lakrits. Smaken är frisk, fruktig, mycket torr och något utvecklad med fin koncentration. Den består främst av citron och lime samt gröna och gula äpplen. Summa summarum: Fantastisk intensitet, härlig längd och en mycket hög årgångstypisk syra. (90 p)
2008 Paul Déthune Cuvée à l’Ancienne:
Ahhh! Fantastisk, kraftfull, komplex och kryddig doft med tydlig fatkaraktär och lite calvadostoner. Inslag av bokna äpplen, honung, krut, nougat, lakrits och bränt trä. Frisk, torr och koncentrerad smak av mogna gula äpplen, citron med viss skalbeska och nougat. En riktigt härlig champagne! (91 p)
2008 Sapience: En fantastisk champagne som är förvånansvärt tillgänglig redan idag! Men fortfarande ung så klart och med tydlig potential. Komplex, fruktig och något kryddig doft med viss sälta. Inslag av grön banan, mineral, lime, gröna äpplen, omogna hasselnötter, salmiak och plommon. Smaken är mycket frisk, oerhört ren, något fruktig, relativt koncentrerad och mycket torr. Här hittar jag gröna och gula äpplen samt citrus och limeskal. (91+ p)