Daniel A
Administratör
Kallas saignée och älskas av romantiker.
Saignée är livet!
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Kallas saignée och älskas av romantiker.
Saignée är livet!
Eller exempelvis Marguet som kör både saignee och tillsatt rödpang i sina roséer...Endast rödvin får adderas även om jag haft karamellfärg i. Mer ovanligt men på uppgång är att man gör som med stilla rosé och låter druvskalet ge färgen. Kallas saignée och älskas av romantiker.
Drack 2010-basen härom veckan och den var ju så god alltså, den jag drack hade också legat på jästen 2011-2018 - det är ju lite konstigt med CH att de ligger olika länge. Väldigt komplex men också så drickbar, antagligen den bästa NV från storhus jag druckit.Visa bifogad bild 17338
Charles Heidsieck Brut Réserve
Enormt god doft med bl.a. krut, rostat kaffe, citron och lite friska, salta drag från havet. Exklusiv doft som nästan får en att tänka på prestigeskumpa. Riktigt god!
2008-bas i denna vilket var ett tag sedan jag drack. Säkert ger årgången den en extra skjuts, men de två senaste gångerna har jag druckit med 2010-bas och den är verkligen inte fy skam den heller. Som sagts tidigare gällande champagner innehållande reservvin så blir basårgången inte lika viktig. Så det är väl bara att fortsätta köpa Charles Heidsieck Brut Reserve även framöver, dock inte till bolagets ockerpris.
Små bubblor i gbg slår igen men avslutade i flaggan i topp med att tömma lagren o var snälla o ge ut alla flaskor på glas ink fler tal prestige.
FdP för andra gången. Nog är den godare och intressantare än Palmer i varje fall.
Gifter mig senare i sommar och vi håller festen på ett ställe där man kan köpa in drycken själv, så i helgen har det varit utprovning av bubbel till välkomstdrickat. Valet stod mellan fyra vin i olika prisklasser: Charles Mignon, Alexandre Bonnet och Duménil 2008 samt en icke-champagne i sydafrikanska Pongrácz.
Duménil vann smakmässigt men vi båda upplevde oväntat små skillnader mellan prisklasserna, vilket gjorde att det blev lite svårt att välja. Prisfrågan blir ju en annan när man ska ha ett tjog flaskor.
Har aldrig hunnit få på någon innan flaskan är slutEn fråga om champagne-stopper.
när använder ni era? Säg att ni ska dricka flaskan under ett par timmar en kväll. Sätter ni på en stopper och kyler den mellan påfyllning eller kör ni utan stopper och kyler den?
Jag är mer åt det hållet haha men när man läser folk som dricker flaskor över fem - tio timmar så börjar man fundera.Har aldrig hunnit få på någon innan flaskan är slut
En fråga om champagne-stopper.
när använder ni era? Säg att ni ska dricka flaskan under ett par timmar en kväll. Sätter ni på en stopper och kyler den mellan påfyllning eller kör ni utan stopper och kyler den?
Det där beror helt på vad du vill åstadkomma. Vill du bevara "fräschören" (i brist på ett bättre ord) och/eller om det är en flaska som kan förväntas påverkas negativt av mer luft eller mindre kolsyra och/eller du vill dricka flaskan över flera dagar, då sätter du på stoppern. Dricker du en ung champagne och du vet med dig att flaskan kommer att tömmas samma dag, då skulle jag köra utan stopper. Eller ännu hellre hälla upp på karaff.En fråga om champagne-stopper.
Ajdå! Då ger jag definitivt upp direkt!
Nejdå, det är inget direkt fel på den när den fått lite luft så den kan helt säkert, precis som så mycket annat, vinna en del på lagring.
Jo. Det kan jag också tänka mig. Och om man bortser från de cavor som är maskinkolsyrade så borde man göra det för att få en rättvis jämförelse med de "optimalt hanterade" Champagner man häller i sig. Jag skulle bara önska att jag hittade en något högre nivå att börja från för den flaska (och andra...) jag drack kommer inte att kunna lyfta till några högre höjder tfa tio år i källaren. Även om den absolut kan komma att få någon pinne till.
Tyvärr verkar det inte drälla in tips på vettiga Cavor... Finns det inga? Räds inte tipsa om något ovanligt eller något som är bra men sticker iväg prismässigt! Jag borde kanske lägga detta i annan tråd? Övrigt mousserande - har vi någon sådan? Admin?
Jag håller främst till i syd- sydöstra Spanien och känner ett gäng vinhandlare i byarna. Alla är superduktiga både på lokala och nationella Tinto och Blanco. Men Cavor... Det blir otroligt snabbt plonkvarning... Samma sak på restauranger... Jag har till och med haft konversationen på *-restaurang kring cava och fick ett tips jag inte alls var intresserad av varpå jag frågade vad som skulle kunna vara nästa nivå. Svaret blev att om jag ville "lyxa till det lite" (min spanska översättning är kanske lite vinklad) så hade de Moet Imperial... Som jag skrivit några gånger, jag har inget emot Moet, men om deras bästa Cava låg snäppet under Imperial så känns startsträckan lång...