Sörplade hos
@Sörplarn igen i helgen.
Visa bifogad bild 17240
Monte Rossa Flamingo Rosé
Meningen var att den här skulle provas blint på den stora
roséprovningen helgen innan men den försvann i kommersen så att säga. Dracks nu oblint vilket medför vissa metodologiska problem.
På näsan känns det som en PN-skumpa. Bröd, röda äpplen och bär. Lovar rätt mycket, i munnen smakar den som en enkel NV med lite spretig syra. Sörplarn med fru tyckte den var sur. Hade själv tagit denna som en enklare NV blint med alla sannolikhet. Det enda som skulle skvallra var en örtig smak av timjan som inte brukar härledas till champagne i min värld. Drickbart men inget jag slösar tid eller pengar på vilket även gäller många champagner...
GH Martel 2008
Öppnades som referens till De Sousa och blev en klockren matchning stilmässigt. Gissade ekad odlare, chardonnaydriven 09 eller 10a. Vissa gemensamma drag med Sousan som vanilj och fat. Mer än godkänd. Vin som har sådana här kitschiga etiketter måste nästan vara bra! Aldrig hört talas om producenten och fanns inga uppgifter heller om druvblandning.
De Sousa Caudalies 2008
Första gången jag dricker Sousas värsting. Tydlig ek som vanligt och lite vanilj. I smaken lite pepprig ingefära och citrus. Bra längd grym balans och en riktig höjdare. Gillar man ekade champagner är det magi på hög nivå.
GH Martel 2009
Varför inte en till? Här var det mera av krut och power. Jag tyckte denna var bättre än 08an. Kuriosa är att Martel tydligen byter etiketter för varje årgång och jag gissar att han saknar marknadsavdelning.
Efter det lite rödtjut i form av
SQN Syrah 2016. Som vanligt bombad med frukt och bär med dominans av björnbär. Direkt efter öppning fanns det även lite strävhet som försvann i karaffen efter någon timma. Kände även lite tobak/choklad i bakgrunden. Purungt och kändes inte på samma nivå som 2015 men fortfarande det bästa röda i år för mig... Behöver något år i källaren. Efter det hann vi med ett sött förstärkt vin från Sydafrika om jag minns rätt. Gissade Amarone vilket inte togs emot väl men det är inget fel på bra Amarone!
Tillbaks till verkligheten och allvaret igen,
Krug GC (09-bas).
Fick den blint och dessutom sent, gissade snabbt på Dompa eller Henriot. Riktigt bra med fint härlig krutig stil med kraft och svamp. När de första gissningarna var fel hamnade jag rätt men gissade 11-bas. En riktig raritet som bara släppts i ett begränsat antal och aldrig till Sverige mig veterligen.
Som vanligt visar Krug klass blint eller inte och De Sousa är en odlare som klättrat riktigt högt på min ranking senaste åren! Blir nog även ett besök hos GH Martel i Epernay i höst.