För lite drygt en vecka sedan så samlades
@Christer J,
@LeChat,
@Ekdahl och jag för en liten BYOB med tema "
Producent vi inte provat (tillsammans) tidigare"... kul!
Jag kom lite senare efter jobb och fick ett glas rosé i handen.
Trött och svettig efter att ha suttit på tåg från Mellerud och sedan cyklat genom stan så kunde nästan vad som helst funkat men hoppsan! Detta var gott! På riktigt!
Ganska lätt både i näsan och munnen. Mogna röda bär. Bra syra som inte dominerar. Frisk, kan inte minnas att det var några mognadstoner men kändes helt drickfärdig! Elegant är ganska beskrivande.
Ingen aning och inte druckit denna tidigare. Det var en
Duval-Leroy Champagne Femme de Champagne Rosé de Saignée 2006.
Slumpen avgjorde ordningen. Egna vinet provades halvblint, resterande helblint.
1: Funky doft. I näsan första gymsockor. Gråsten. Krut och ek med lite oxiderade toner. Med tiden kommer det honung.
I munnen så är det krusbär. Nötter och ek. Banan.
Gissade ganska fort på att detta var mitt vin.
Rätt svar:
Le Brun-Servenay Exhilarante Vieilles Vignes 2008 (mitt vin)
Tyckte själv denna var väldigt god och kul och glad jag har några fler av den.
2: I näsan är det mjölkchoklad och grillad citron. Äpplen och jäst. Blommor med tiden.
I munnen är det en ungdomlig syra. Beska från citrusskal. Mandelmassa och körsbärskärnor.
Gissade 2008. Hade en tanke runt Benoît eftersom jag visste flera av oss köpt denna för inte så länge sedan men sa inget...
Rätt svar:
Benoît Lahaye Millésimé 2008
God! Potential för framtiden men kanske inte på topp just nu.
3: Hoppsan! Nu pratar vi! I näsan är det cykelslang. Nypon. Nougat. Brynt smör. Alla är eniga om att denna borde vara äldst på bordet.
I munnen är det Hallon och äpplen. Overload med BRYNT SMÖR! Sherrytoner som blandas med ek. Mums!
Gissade runt lite utan att vara i närheten av rätt svar.
Rätt svar var:
Régis Fliniaux Cuvée des Signataires
Jävlar vad kul!
@Ekdahl 's flaska och du får rätta mig om jag minns fel men knöttliten odlare som gör mellan 8000-15000 flaskor/år. Denna cuvee är en blandning av två intilliggande årgångar så ges bara ut vartannat år... och produktionen är runt 500 flaskor... vartannat år... och en majoritet av dessa hittar till SB. Finns i beställningssortimentet! Flaskan på provningen har legat på rygg i runt 10 år så årgångarna borde vara nånstans 2002-2007.
4: Först ordentligt knuten. Syntes på glaset att den serverades kallare än de andra och det kan ha påverkat. Honung, blomster och tvål i doften.
I munnen är det först metall, kall sådan. Skalbeska och något bärigt. Med tiden mjuknar den också och blir mer och mer lik vin nummer... i alla fall efter att vi avtäckt flaskorna!
Gissade att detta var ngt exklusivt och lite omoget ännu. Elegans fanns där. Men var inte i närheten av rätt svar!
Rätt svar var:
Benoît Lahaye Millésimé 2008... Jahapp, bara att äta ödmjukhetspaj. Visste ju att flera hade köpt denna men tänkte aldrig på att det var samma som nummer 2... där ser man vad temperaturen kan göra för upplevelsen av ett vin (det var vad vi intalade oss i alla fall...). Det enda som jag i efterhand kan luta mig på var att jag hade nästan omöjligt att besluta mig för i vilken ordning jag skulle sätta vin nummer 2 och nummer 4 mtp vilken jag gillade mest.
Kul som tusan då!
Köpte själv av
Benoît 2008 och hade den i handen o funderade på att ta med... vet inte om jag ska vara glad eller ledsen att jag itne gjorde det.
Bonus skumpa:
Doft med mogna citroner. Krut och honung.
Smak med saltvatten, röda bär och rök. Stram!
Har slutat gissa nu och njuter mest.
Rätt svar var:
Gimonnet Extra Brut Oenophile 2005
God ock klar att dricka. Kul med 2005, inte druckit jättemycket från detta år!
Bonusflaska:
Av någon anledning stod det en nyöppnad flaska
Fratelli Berteletti Ghemme Castello di Lozzolo 1964 när jag kom fram. Glömt varför men mycket trevlig och växte med kvällen. Att säga den var mogen är väl en underdrift men både frukt o syra som gjorde den klart njutbar!
Kvällens uppställning minus bonusskumpa.
Bonusskumpa!