Champagne blev det igår med min drabant
@Christer J.
Visa bifogad bild 17659
Paul Dethune 2008
Bröd, röda äpplen med något sött lurande i bakgrunden. Persika och kanske ett uns honung. Luktade riktigt inbjudande och lovade gott! I munnen blev det fiasko. Först hög syra på grund av nyöppnad flaska sedan platt mitt för att avslutas av en lång intensiv skalbeska.
Blev lite bättre när smakökarna habituerats... Inte supertydlig ek men gissade ändå ekad odlare och på grund av en funkig ton drog jag en rövare och slog till med att gissa på PM. Den tråkiga platta smaken utan syrarygg fick mig att gissa NV och om det var ett år så var det ett kasst år som 2011. Lika fel som vinet var kasst. Dracks inte upp.
Någon som har druckit denna,
@Emanuel?
Henri Giraud Hommage
Öppet mål för mig och min flaska. Var lite osäker på kvalitén då jag köpt den på plats servad av en trevlig donna. Eftersom FdC och Argonne var hutlöst dyra på plats köpte jag några av Hommage som som också har en ekad stil.
Tydlig ek på doften med mörka skogsdofter, mossa och svamp. Rätt endimensionell doft även om den var tilltalande. I munnen mer viral än första vinet men händer inte så mycket här heller dessvärre...
Kom inte ihåg vad det gissades på.
Inte heller denna flaska tömdes och vi satt riktigt besvikna och bestämde oss för att få ett bättre avslut på dagen!
Egly Ouriet Traditon I
Är det inte lite kork? Nja, osäkerheten spred sig i rummet. Är det världsanden som driver med oss rationalister eller vad händer... Samtidigt ville vi att vinet skulle vara bra och gav det en chans. Under tiden hann jag identifiera vinet som ekat, pinotdrivet och troligen från Bouzy/Ambonnay. Efter någon ledtråd gissade jag Egly, alltså lurig smygkork eftersom det fanns annat i bakgrunden.
Vi drack inte upp den här heller.
Christer frågade om han skulle öppna en flaska till och då föreslog jag en till Tradition varpå Christer lurigt sa nej det är väl ingen idé.
Egly Ouriet Traditon II
Här var det något annorlunda, drickbart vin! Friskast av alla den här kvällen och jag tyckte mig helt övertygad om att nu har vi lämnat pinot och ekträsket för att gå i över till chardonnay och ståltank. Inte för att jag noterade citrus, gröna äpplen eller honung utan bara för att jag jämförde med tidigare flaskor. Helfel, grundlurad och mycket märklig upplevelse. Efter någon timma var det helt uppenbart att det inte var en ung ståltanks-BdB. Inom psykologin och beslutsfattande pratar man om ankarvärden och det här var ett praktexempel på när det kan bli helgalet på grund av referensramen man utgår ifrån.
Avslutningsvis kom vi på den geniala idén att halvblindtesta oss själva för att se om det verkligen var en tydlig kork på första Eglyn. Båda två klarade det utan större problem samtidigt som jag fick lite revansch genom att gissa rätt på alla fyra. Även om man precis druckit vinerna är det inte helt självklart blint som alla vet.
Nästa gång blir det att ta fram ett säkert kort och säkra upp med en bonus. Tre miner i rad av tre möjliga var det väldigt länge sedan jag erfor.