Jag använde mig av a, b, d, e, f, g, h, i, k, l, n, p, r, s, t, u, v, ä & ö. Lycka till med att beskriva vinet utan dessa bokstäver.
Efter att Christer dissat ytterligare en flaska så sökte jag på nätet och då kom din blogg upp överst i listan. Blir då något förbryllad.
Du skriver om doften:
"Vi möts av en läcker av gula
äpplen, gula plommon, rostat
bröd, aprikoser och
persika, någon jordgubbe, massor av granit och stendamm samt någon liten diskret ton av kaprifol. Inbjudande! Läckert! Precis så vi vill ha det."
och om smaken:
"Vi kan känna en fin äppelsyrablandning av både gula och
röda äpplen, där friskheten finns, men också elegans. I lager på lager upptäcker vi röd citrus av typen
mandariner, nötter, brioche, saftiga päron, smultron, mineraler av skolkrita och grus, gula stenfrukter av typen
persika och aprikoser. Lång eftersmak, där lite ekfat tonar fram av vanilj och kanel. Små, små delikata nyanser. Det hela avslutas med en liten
bitterhet från blodgrape.
Trots den stora friskheten känns den här champagnen både krämig och mjuk. Ja, frukten är nästan lite smeksam.
Sagolikt gott. En Champagne av yppersta klass. En ny favorit-champagne har Vintankar fått!!"
Fetmarkerat är gemensamma beskrivningar. Mandarin glömde jag skriva men kom på att det kände jag med.
Utifrån det är känns det som samma vin om man nu inte är professor i boolesk algebra. Jag identifierade det söta som möjligtvis honung medan du identifierar det med jordgubbar. Slutsatsen om kvalitén skiljer säg åt rejält men det är en annan fråga...
Väntar nyfiket på när du öppnar nästa flaska.
Enskilda omdömen är en sak men aggregerade betyg vid blindprovningar är en annan! Vilka var motståndarna?
Sammanfattningsvis står det 3-3 i matchen mellan Dethune 08 och Belackarna. Blir intressant att följa fortsättningen och jag hoppas fler omdömen kommer och att jag får en ny flaska blint i framtiden.