Ny vinkväll i lördags med
@feskhandlarn och
@Christer J!
Fotografen har färgmatchat etiketterna så flaskorna är inte i kronologisk ordning. Å andra sidan kommer jag inte ihåg den exakta ordningen...
Visa bifogad bild 18067
De Sousa Rosé Saignée
Medtagen för Christers skull och det var ingen skräll att han tog ett glädjeskutt innan han ens doftat på glaset. Bär, jästa äpplen, köttig, med rotfrukter och kokt blomkål i bakgrunden. Bra längd med lite tranbär i eftersmaken. Bästa saignéen jag druckit.
Pouillon Chemin 2008
Äppelpaj och lite rabarber på doften med inslag av kanel och ingefära. Solklar ekad odlare och jag kände verkligen igen vinet på kryddigheten. Kom först att tänka på en magnum Vilmart som
@Elvis hade med sig i somras men när jag fick bekräftat att det var PN och att jag druckit samma vin tidigare av en annan årgång föll polletten ner. Förstår inte hur jag gissat Selosse på det här vinet blint tidigare men visst är det ek med en udda karaktär.
Gimonnet Oger
Gimonnet är inte mitt förstaval när det kommer till BdB men det här vinet var det som jag tyckte bäst om på plats förra året. Köpte tydligen 3 flaskor och det här var första på hemmaplan. Kom ihåg den som lite floral med ett uns rökighet och fin krämig munkänsla. Tror det gissades BdB. Trevligt friskt vin nyöppnat man faller ihop efter några timmar.
Roederer Rosé 2013
Grym doft som tangerar till prestige. Jordgubbar, lite svagt med choklad och ett uns apelsin i bakgrunden. Bra syra och längd med fin ren frukt. Mycket bra vin och den bästa enklare rosén jag vet är Billes så det var den primära gissningen. Påminde om Hugot med lite ålder men visste att flaskan var inköpt av staten. Således fanns bara en gissning kvar Roederer 2012. Nästan rätt. Drack 2013 på plats förra hösten och var då inte så imponerad. Nydeggade flaskor brukar å andra sidan sällan vara på topp.
Kvällens vin tillsammans med Hugot 06! Hur bra som helst och en påminnelse att det finns bra viner från annat en toppårgångar.
Pierre Paillard
Kom inte ihåg mycket av det här vinet. Adekvat vin men inte mer. Trots ledtråd chardonnay och Bouzy var jag inte i närheten.
Hugot 2006
Oj vilken mognad! Honung och nötter på doften precis som bra BdB blir när den mognar. Lovar gott. I munnen känns den yngre när man vet vad det är för år (gissades 80 och 90-tal). Hade nog själv gissat 96 blint. Inte mycket frukt kvar och kommer nog inte utvecklas till det bättre även om det finns rejält med syra för att klara några år till i källaren. Blir sugen på att smaka av 08an nu...
Skolboksexempel på mogen BdB för den som vill lära sig.
Min ranking och tror alla hade Roederer som etta.
- Roederer 2013
- Hugot 2006
- De Sousa Rosé
- Pouillon Chemin 2008
- Gimonnet Oger (nyöppnad)
- Pierre Paillard
Nu blir det lugnt med champagne i några dagar.