I söndags blev det en liten BYOB med
@MartinE,
@Trydebull,
@Skaggs och undertecknad. Tanken var att ta med två flaskor champagne som hade någon koppling till varandra. Här kommer lite kortfattade noter från mig.
Välkomstbubbel
NV Emmanuel Brochet Champagne Le Mont Benoit Extra Brut
Äpple, lite purjolök, omogna päron, kärnor, smör. Avrundad och halvsnäll, medium syra. Smak av mycket bra päron.
88+p.
Flight 1
1978 Moët & Chandon Champagne Cuvée Dom Pérignon
Mörk, mörk i färgen. Kexchoklad, nougat, ljusrostat kaffe, mörkrostat kaffe, kex, torkad frukt, katrinplommon, kakdeg, hasselnötter, nötter generellt. Magisk doft! Smakar smörkola, bokna äpplen, nötter och lite grapefrukt. Liv kvar i allra högsta grad. Superpolerad.
93p.
2012 Jérôme Prévost Champagne La Closerie Extra Brut Les Beguines
Märklig men mycket expressiv doft! Godis, vit choklad, vicks blå, ananasspad, växthus, blommig, anis, blåbär. På tungan är det “mineral”drivet, smakar kalk/ostronskal, äpple, halstabletter, citron, mint och något grönt (men inte 2011-grönt). Stram och kärv som attan, men riktigt bra. Mycket intressant vin! Växte mycket under kvällen.
91+p.
Mitt vin.
Flight 2
2012 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque
Citron och citronvatten, gummi, lite smör, lakrits/anis. Inledningsvis mycket oförlöst, men öppnar upp så småningom. Rabarber, brustablett, omogna päron. Lite tunn, något söt. Mycket av samma på tungan, med tillägg av krusbär. Mycket hög syra, riktigt vass champagne. Småkladdig eftersmak tyvärr. Uppenbar kvalité, men ofärdig.
90+p.
1982 Grongnet Champagne Special Club
Grillad citron, kräftspad, bokna äpplen, sälta, svamp, grönsaksbuljong, svampavkok, farin, kål. Svårbeskriven smak. Mycket liv kvar. Hög syra, men lite tunn för att lyfta den till riktiga höjder.
90p.
Flight 3
2002 Perrier-Jouët Champagne Belle Epoque
Laktiska toner, yoghurt, vuxengodis (oklart vad jag menar), rostat kaffe, nötter, lite smör, grillad citron. Allt går igen i smaken, med bittra äpplen som tillägg. Något utvecklad. Klassisk och snygg champagne, tokfokuserad.
91+p.
1990 Leclerc Briant Champagne Rosé de Saignée Collection
Oxblodsfärgad. Svartpeppar, bloody mary, järn/jord, tomatjuice, sågspån, körsbär, bittermandel, rök, blodapelsin. Vilken sjuk jävla skapelse! Påminner om en Chinon med 30-40 år på nacken,.Smakar järn, peppar, rök, skrumpna körsbär och selleri. Mycket torr och angenäm besk eftersmak. Tanniner är något närvarande. Champagne? Det tänjer på gränserna! Gott? Som fan!
93p.
Flight 4
NV Jacques Selosse Substance
Vansinnigt knytnävslag av skumbanan! Här har vi omogen skumbanan, brun skumbanan, färsk skumbanan, alla skumbananer! Full frontal banana! Ett växthus av hyacinter och andra blommor. Extremt expressivt! Bananer och blommor matchar varandra perfekt, i doft som smak. Skyhög syra. Skrev tyvärr inte så mycket mer än såhär.
93+p.
Mitt vin. Deg. mars 2016. En av de mer extrema Substancerna jag druckit. Sällskapet prickade producenten omedelbar, och tackade. Det spekulerades lite kort om jag hade tagit fram de stora kanonerna och korkat upp två vingårdslägen från Selosse (fanns Selosse-tankar på Prevost-flaskan).
NV Jacques Selosse Initial
Gummistövel (försvinner), grön skumbanan, gul skumbanan, ballong, mycket tropisk frukt, fat, grillad citron. Mer av samma i smaken. Mycket hög syra även här. Selossigheten blev tydligare ju längre dagen gick. Uppenbar brist på koncentration från min sida här, då noterna uteblev.
92p.
Sjukt bra champagner! Kan inte gå fel med fem decennier på plats, och två Selosse på toppen av det!