Jag är som vanligt dålig på att skriva, men har i alla fall som ambition att bättra mig! I somras gjorde jag en liten djupdykning i mitt Vilmartförråd och det kan ju vara värt några rader!
2011 Grand Cellier Rubis (deg april 2016): Mycket, mycket bra och väldigt charmig! Det är knappast någon nyhet längre att Vilmart briljerar i allmänt svaga årgångar. Utvecklad, bärig och något kryddig doft med inslag av körsbär, spritpenna, röda äpplen, lakrits, vitpeppar och jordgubbar. Smaken är bärig, frisk och något utvecklad. Den bjuder på hallon, blodapelsin, körsbär och jordgubbar. Fin kittlande syra! Mycket charmig idag, men har absolut sina bästa dagar framför sig. (88 p)
2013 Grand Cellier d’Or (deg juni 2017): Mycket lovande, men känns förhållandevis ung och oförlöst idag. Ung och något fruktig doft. Efter hand lite gräddiga toner. Inslag av citronskal, sten, gröna äpplen, ljust bröd och tropisk frukt. Något fruktig och torr smak med fin koncentration. Viss inledande bitterhet. Lime, grapefrukt och gröna äpplen. Hög syra! (86+ p)
2011 Grand Cellier d’Or (deg okt 2015): Ytterligare en härlig och väldigt charmig 2011:a! Men faktum är att jag upplevde den här som ännu bättre för två år sedan – då den var helt fantastisk – så det är troligt att den är inne i en ”mindre fantastisk” fas för tillfället. Flaskan dricks över två dagar. Stor, utvecklad, komplex, kryddig och något bärig doft. Inslag av citrus, jäst, smör, vitpeppar, röda vinbär, jordgubbar och kardemumma. Dagen efter även ananas, lite honung och lakrits. Smaken är frisk, fruktig, torr och något utvecklad. Fin koncentration. Röda äpplen, röda vinbär, jordgubbar, smör och citron. Hög syra. (89+ p)
2009 Blanc de Blancs Les Blanches Voies (deg mars 2017): En underbar nyhet! Det här är en på pappret mer ambitiös champagne än Cœur de Cuvée. Faktum är att den är gjord på druvor från samma vingård som CdC, men den får ett års längre lagring på jästfällningen och lägre dosage (4 g/l). 2900 flaskor producerades och detta är nr 1293. Den är fortfarande ung, men redan otroligt bra! Den är både kraftull, elegant och väldigt charmig och ger mig dessutom lite Selosse-vibbar. Blommig, parfymerad, kryddig och något oxiderad doft med inslag av persika, tvål, citrus, äpplen, peppar, gräddkola, mjölkchoklad och ek. Efter en tid uppstår härligt rostade toner. Smaken är frisk, fruktig och mycket torr; elegant och kraftfull med en härlig koncentration. Jag hittar persika, apelsin (inkl lite skal) och gula äpplen. (90 p)
Och slutligen denna fina trio:
2008 Cœur de Cuvée (deg mars 2015): Löjligt efterlängtad, men samtidigt en champagne som man drar sig för att öppna eftersom man är rädd att den ska vara plågsamt ung, samtidigt som man vet att en öppnad flaska idag innebär en mindre i framtiden… Men trots att den känns klart oförlöst är den fantastisk redan idag! Fruktig, komplex och något utvecklad doft med inslag av krita, gula äpplen, persika, lime, mandlar, nougat och lite honung. Fruktig, frisk, koncentrerad och något utvecklad smak av citron, söt grapefrukt, kiwi, gröna äpplen och krita. (90+ p)
2004 Cœur de Cuvée (deg maj 2012): En fantastisk champagne som börjar närma sig sitt optimala drickfönster! Utvecklad och komplex doft med något rostade toner. Inslag av vit persika, citron, rostat bröd, röda äpplen, hasselnötter, lite smör, kamomill, honung och lakrits. Utvecklad, frisk, fruktig och torr smak med fin koncentration. Citron, persika, gula äpplen och apelsin. Påtaglig syra. (91 p)
1996 Cœur de Cuvée: Den har inte särskilt mycket bubblor kvar, men den är fortfarande väldigt pigg och presterar otroligt bra! Mogen, jordig och något kryddig doft med viss sälta och toner av tequila. Inslag av örter, citron, ingefära, ek, gammal vind, honung och hasselnötter. Smaken är mogen, koncentrerad, fruktig och syrlig. Röda äpplen, citron och en aning ingefära. Påtaglig årgångstypisk syra! (93 p)