Thomas
Medlem
Gårdagens Champagner.
En genomgång av årgång 1996 stod på menyn. Krug 1988 öppnade upp kvällen och den gjorde så klart ingen besviken. Fortfarande pigg och fräsch, vilken storslagen champagne det är. När det kommer till årgång 1996 så dracks den enligt följande ordning.
Första flighten var Salon, Krug och Comtes. Där Krug och Salon var helt i en egen klass, lite synd att sätta Comtes mot dessa Champagner då den kom bort sig helt, utan att vara dålig på något sätt.
Andra flighten var Cristal, Dompa och Philipponnat Clos des Goisses. Här var vi ganska överens om att Cristal var den bästa, även om Clos des Goisses lyftes fram av några.
Tredje rundan var Belle Epoque, La Grand Annee samt Bollinger RD. Dessa var ganska lika men RD blev vinnare med lite tid i glaset. La Grand Annee var bäst direkt men tappade en del med lite luftning.
Fjärde och sista flighten bestod av Sir Winston, Cuvée des Enchanteleurs och Dom Ruinart. Här var Sir Winston bäst med Cuvée des Enchanteleurs som utmanare.
Topp tre av kvällens Champagner var enligt mig. Salon som etta och Krug som tvåa. Dessa spelade i en helt egen division, klart bästa jag druckit någonsin. Några hade Krug som etta och Salon som två men alla var rörande överens om att dessa två var klart bäst. Som trea hade jag Sir Winston. Har provat den minst sex gånger senaste åren och den leverarar varje gång. Kul var att samtliga flaskor levererade och att ingen var trött eller dålig. Lite surrealistisk att betyger på den "sämsta" Champagnen blev 90 poäng, vilket en vanlig kväll hade varit en vinnare.