This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Funderar nästan på att vara med för att sälja på auktion om några år! För dyrt för mig att dricka.
Din tillgivenhet är beundransvärt! Jag skall genast dutta i min hustru att även hon fick nog för lite champagne igår, fast här behövs ingen övertalning, det är bara att plocka fram vinglasen.Visa bifogad bild 18347
Savart l'Ouverture
Min fru tyckte att hon fick för lite champagne igår. Det rättar vi till ikväll.
...
Visa bifogad bild 18337
2002 Comte Audoin de Dampierre
Lite mogen doft med rostade nötter och krut. Smaken är kanske inte superkomplex men här finns god mognad och härlig 2002 frukt med bra syra. @Ekdahl brukar tjata om vikten av mognad och antal år på korken, när vi träffas i vårt lilla champagnesällskap, och jag måste säga att mognad är kanske den parameter som jag nu för tiden sätter främst när det gäller hur pass mycket jag gillar ett vin. Att dricka vinerna i rätt fas är oerhört viktigt för en optimal upplevelse och som samtidigt gör rättvisa åt vinet, men inte alltid så lätt att orka vänta ut. Hur som helst tycker jag att denna förhållandevis enkla och billiga champagne är riktigt bra nu.
Beställde bara 2 flaskor efter att @Ekdahl hade med den på senast träffen. Har nyss beställt 3 flaskor till.
100% Pinot Blanc också eller hur?Igår blev det Rémy Massin 2010. Ett trevligt vin med viss komplexitet, mycket frukt, vinbär. Tyvärr lite för mycket socker, men ändå intressant. Låter en flaska ligga några år.
100% Pinot Blanc också eller hur?
Aha det var bara den 2014 som precis lanserades på Systembolaget som hade 100% PB. Men 60 är också mycket!Nej, 60/40 PB/PN
Kul! Visst skulle 08an vara med där också? Vad tyckte du om den?Fantastisk champagnekväll inkl. middag på Operakällaren. Kvällens höjdpunkter var Vintage 2005 Magnum, Collection de Crayeres 1979 & 1989, samt Blanc des Millennaires 1995 & 2004!
Visa bifogad bild 18364 Visa bifogad bild 18365 Visa bifogad bild 18366
2008an var väldigt bra med härliga dofter, smakmässigt alldeles för ung och för tidig för att drickas. Vinkällarmästaren Cyril kallade den ”Baby Legend” eller något liknande. Mycket god lagringspotential tror jag.Kul! Visst skulle 08an vara med där också? Vad tyckte du om den?
Slår också ett slag för den vanliga Brut Reserven. 42% reservvin, väldigt prisvärd och bra champagne!Jag besökte Charles Heidsieck i förra veckan och fick då prova:
Charles Heidsieck Brut Reserve
Charles Heidsieck BdB
Charles Heidsieck Blanc des Millenaires 2004
Charles Heidsieck 2008
Charles Heidsieck 2000
För mig var Charles Heidsieck 2008 bästa vinet redan nu. Dessutom otrolig potential.
BdM 2004 tyckte jag var lite märklig på näsan och inte särskilt imponerande. Näst bästa vin var faktiskt vanliga Brut Reserve med 2014-bas.