Efter lite vinexperiment blev det dags för bubbel. Allt serverades hel eller halvbint men vi fick tyvärr reda på att en flaska var en bastard i flighten. Omröstning skedde innan avtäckning.
Visa bifogad bild 20487
Bernard Hatte SC 2004
Tydlig mognad med karamell, knäck och honung. Svagt oxiderad men inte så att det stör. Mycket äpplen i smaken och bra balans och längd. Är i perfekt fas för min smak i alla fall. Ett bevis på hur bra enklare vintage kan bli och en av de bästa klubbflaskorna jag druckit.
Jansz 2014
Klart krutig på näsan men finns också rostade hasselnötter och lite gula vingummin. Krutet talade för Comtes och hasellnötterna för Krug. I munnen kändes att syran var låg och smaken kort. Typiskt tråkig 06a var därmed min primära tanke.
Hasselnötterna talade mot Comtes 06 så jag halvgarderade med en GC bas 11a. När jag förstod att det här var det svarta fåret gissade jag Taittinger made in USA. Blev rätt förvånad vid avtäckning även om den bleka smaken får en förklaring. Doftmässigt betydligt bättre och mer intressant än smakmässigt.
Kul vin och hoppas på fler blinda recensioner av Jansz.
Pol Roger 2008
Inspirerad av
@Elvis 00a tog jag med en 08a. Röda äpplen och lite nötter. Begynnande mognad som var mer än jag trott. Väldigt bra vin redan nu med härlig smak och fin balans. Solklar etta för mig och 3 av 4 hade den som etta. Synd att man missade den här på magnum. En av de bästa 08orna jag druckit hittills!
När jag fick 00an blint gissade jag ekad odlare och märkligt nog gissades det odlare av en del här också.
Charles Heidsieck 2008
Knuten så det räcker och blir över. Har bara skrivit citron med enkel kort smak. Får verkligen anstränga sig för att hitta något även om
@Mattias Schyberg hittade betydligt mer. Så svag att jag trodde det här var svarta fåret även om den hade mer syra än Jansz. Tredje gången jag dricker och andra gången blint. Är konsistent i mitt omdöme. Lägg undan och glöm eller sälj.
Min ranking:
- Pol Roger 08
- Bernard Hatte SC 04
- Jansz 2014
- Charles Heidseick 08
Totalt (4 röster med inverterad poäng och antal första röster inom parentes):
- Pol Roger 08 - 7 p (3)
- Bernard Hatte 04 - 8 p (1)
- Charles Heidsieck 08 - 11 p
- Jansz 14 - 14 p
Efter den här flighten gick det utför...