chambertin
Medlem
Tack för noterna och trist att inte kunna vara med.Hugotvertikal med alla årgångar från 2006 samt en äldre NV. Allt provades halvblint.
Föråkare:
Delamotte 2008
Över förväntan. Redan en begynnande mognad. Primärt rostade toner. Mer bröd än nötter. Någon forumit skrev Kruglik vilket jag tyckte lät märkligt men kan förstå varför nu. Utöver de härligt rostade tonerna som även kännetecknar Krug finns lite citrus men mer åt det sötare hållet. Mandarin håller jag med om. I bakgrunden underbara kolatoner och lite söt frukt. På smaken är den betydlig yngre såklart men definitivt i drickfönstret redan nu.
Hur bra som helst. Ger Amour 2008 en kamp om bästa BdB-08 i dagsläget. WOTN för mig och några till.
Vilmart CdC 2005
Tog inga anteckningar men fick lite odlarvibbar. Var inne på en BdB med mycket karaktär, kändes ekad men var lite osäker. Gissade därför PP Chetillons 2011. Ett vin som jag ibland felaktigt har gissat ek på. En av de bästa 05or jag druckit.
Visa bifogad bild 22070
Flight 1 - Oekat
Först alla oekade flaskor. Magnumen hälldes över på vanlig flaska för att få det halvblint.
2012
Mycket gröna äpplen och ungt i stilen. Kort smak. Gissade först 12 men ändrade mig till 15.
NV (08)
Lite andra toner. Mer godistoner utöver äpplen och citrus. Det här blev min 12a. Efter avtäckning kändes det mer självklart. Mer smak och sötare mognadstoner än 12 och 15.
2008
Nu börjar det likna något! Mer mognadstoner i form av torkad frukt. Kanske lite choklad i bakgrunden. Balanserat och lång smak. Klart bäst och var övertygad om att det här var 2008 eftersom den var piggare än nästa vin.
2006
Än mer moget och mer åt det nötigare hållet. Doften lovar gott men är ett uns tröttare i smaken än 08an. Var rätt säker på den här flaskan med även om jag minns 06an som ännu tröttare sist jag drack den.
2015
Flightens mest avvikande vin som gjorde att jag gissade NV. Återigen äpple men även lite gummi eller rieslingtoner kunde förnimmas efter att övriga påpekat det.
Total ranking och även min egen. Förövrigt den av mig på förhand förväntade rankingen. Inverterad poäng och antal förstaröster inom parentes:
Flight 2 - Ekat
- 2008 - 13 p (3)
- 2006 - 14 p (2)
- NV - 18 p (2)
- 2012 - 29 p
- 2015 - 31 p
VV 2006
Vinet jag var mest nyfiket på eftersom jag aldrig druckit det och @chambertin har lovordat det.
Moget och mycket äppelmos. Även färgen talar för ålder. Lång och intensiv smak men på gränsen för mig. Det här är en typisk 06a som är på väg utför. Ändå god och min 2a i flighten. Gissade 06 och var 99 % säker, alternativt hade det kunnat vara en 09. Intressant nog väldigt spridda gissningar här.
VV 2015
Bra doft i form av lite tropisk frukt och även blommigt. Smaken var inte lika rolig. Har skrivit blaskig... Valde mellan 12 och 15 men gissade till slut 2012 för att jag aldrig varit imponerad av den tidigare. Bra doft men just tråkig smak.
När vi började prata om vinerna hade @Vingubben plockat upp likheter med den vanliga oekade 2015. Efter det blev jag mer övertygad om att det var 2015 men lagt kort ligger.
VV 2012
Återigen blommigt och fatat i stilen. Bra syra och mognad. Färgen var även den mörkaste tillsammans med första vinet. Mitt favoritvin. Vin 1 och 3 kändes som det mognaste paret och vin 2 och 4 som det yngsta. Har tidigare tyckt VV 09 varit ett av Hugots bästa viner. Allt talade alltså för att det här var en 09a i min bok.
När jag hade gissat rätt på första vinet var jag helt övertygad om att min gissning var rätt. Tror fortfarande flaskan var felmärkt...
VV 2009
Har bara skrivit citrus och ungt här.
Total ranking:
- VV 06 - 11 p (3)
- VV 15 - 12 p (1)
- VV 12 - 15 p (1)
- VV 09 - 19 p (1)
Flest rätt hade vingubben + advokaten med 5 rätt. Övriga låg mellan 2-4 rätt och undertecknad fick 3 av 9 rätt. Alltså oändligt mycket bättre än Leclapartprovningen. Rätt imponerande förbättring i procent.
Min egen slutsats är att 2015 inte känns så rolig. Rankade den sist i båda flighterna. Fast att bedöma nysläppta och nydeggade flakor är alltid vanskligt. Glad att jag har mest av 2008an för det var den bästa av alla vinerna den här kvällen förutom Delamotte. Drick upp 06 i närtid om ni har och njut av 08an om ni har. NV dricks med fördel nu medan era andra årgångar mognar.
Min vurm för VV -06 är ju några år gammal nu i och för sig och senast jag drack den (Augusti 2017) så kom den dessutom från en magnum.
Däremot tycker jag att den vanliga Millésime från -06 fortfarande står sig fint (drack en förra helgen) och utvecklingen verkar ha planat ut sedan säkert 2-3 år tillbaka. Mycket nötter precis som du skriver och en del kolatoner tyckte jag då. Mådde bra av luft och var som bäst sista glaset med mkt lite mousse och nära rumstemp.