1. Krug Clos du Mesnil 2002.Jag skulle vilja prova mer chanpgne från 02. Vilka e de bästa 02or ni druckit?
2. Selosse 2002.
3. Krug 2002.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
1. Krug Clos du Mesnil 2002.Jag skulle vilja prova mer chanpgne från 02. Vilka e de bästa 02or ni druckit?
Drack Paul Bara Comtesse MdF -02 för en vecka sen och den var väldigt bra nu även om den säkert inte peakat änJag skulle vilja prova mer chanpgne från 02. Vilka e de bästa 02or ni druckit?
Jag skulle vilja prova mer chanpgne från 02. Vilka e de bästa 02or ni druckit?
Ett klassiskt folkhemsproblem, att råka poppa en Selosse rosé av misstag.@feskhandlarn ordnade mat och Leclapartvertikal med Apotre 2008,09 & 10. Vinerna provades halvblint och tillsammans som grupp lyckades vi kamma ihop 1 av 9 rätt... Klart tydlig odlarprofil på alla vinerna och inte helt lätt att hitta skillnader. Vad ska man gå på, syra, balans, mognad eller doft? Tror jag funderade på alla årgångarna på alla tre vinerna. Som vanligt föll polletten ner efter avtäckning men inte säker på att jag lyckats om jag fick ett nytt försök.
Visa bifogad bild 21979
Apotre 2008
Som förväntat, funkig odlardoft med filt, kofta och lite dova skitiga toner. Jag ser framför mig handplockade, handsläpade och handpressade druvor vars druvjuice tappas över i några fat i ett skitigt garage. Torr som förväntad och högst syra av alla vinerna. Hade gissat 08 här om jag inte bestämde mig för 08 på andra vinet. Gissade 2010.
Apotre 2009
Mer av samma dofter men även lite torkad frukt och aprikos. Mer balanserad och kändes mognast av alla vinerna. Fick lite varm årgångskänsla ala 2003. Även färgen ger stöd för mognad då vinet är det mörkaste. Min favorit!
Gissade till slut 2008 för mognaden och kvalitén. Ytterligare en 2009 som dricks bra nu. Känns som att de flesta som gjort 2009 lyckats rätt bra ändå.
Apotre 2010
En blekare kopia av vin nummer 1, d.v.s. 2008an. Inte lika bra syra och längd vilket i efterhand borde ha lett till slutsatsen att det här var en 2010 och inte 2009 som jag gissade.
Kul och udda viner men jag är fortfarande väldigt kluven till Leclapart. Har man tröttnat på att drick standard-BdB-champagne och vill utmana sinnena så är Leclapart ett bra val men inget jag köper mer av i första taget.
Efter provningen lyckades jag öppna fel folierad flaska i mörkret och ut kom rosa bubblor istället för vita. Lite snopet men finns värre fel att göra.
Selosse Rosé (deg 17)
Svårt att inte gilla det här, klassisk oxiderad Selosse med fat, blommor, äppelskrutt och lite röda bär i avslutet. Smaken sitter i länge och det är bara att njuta. Gissningarna av övriga var betydligt bättre även om det var helblint. Egly, De Sousa och Eric Rodez nämndes samt att det även konstaterades att det inte kunde vara Selosse. Ett påstående som väsentligt oftare än slumpen innebär att man har fel.
Jag skulle vilja prova mer chanpgne från 02. Vilka e de bästa 02or ni druckit?
Visa bifogad bild 22015
Ja jisses vad trevlig denna basårgång är!
Visa bifogad bild 22016
Färska räkor och löjromspizza.
Det var ett tag sedan jag drack 2012 men minns den som lite ung med kvalitet. Är redan bra men kommer bli bättre.Bara att hålla med, vi hade nog dryga 30 flaskor från början. Försökte hitta en flarra förra helgen och insåg att det bara fanns basår 2012 kvar. Hoppas den är bra med.
Delamotte 2008 Mycket citrus, där citron är tydligast, men även lite mandarin och kanske grapefrukt. Citronen övergår till citronskal och handsprit i eftersmaken. 87+
Flaskan är köpt i Sverige och deggad 2018 Q2. Man får ha tålamod med resten av flaskorna.
Låter som flaskvariation. Jag ville känna begynnande ålder, men den fanns inte där.Drack samma vin i onsdags, helt annan uppfattning.
Kanske madarin och grape men åt det sötare. Apelsin. Underbar kola i bakgrunden, ett riktigt bra vin. Håller du med @Crist(al)ian 77 ?
Jag hade också mycket citrus som citron när jag drack det I julas. Väldigt syrligt och någon kola eller känslan av riktigt bra vin hittade jag tyvärr inte.Drack samma vin i onsdags, helt annan uppfattning.
Kanske madarin och grape men åt det sötare. Apelsin. Underbar kola i bakgrunden, ett riktigt bra vin. Håller du med @Crist(al)ian 77 ?
Har druckit denna vid fyra tillfällen, inklusive i onsdags, och tycker den har varit fantastisk alla gånger. Top tre 2008 icke prestige som jag provat.Drack samma vin i onsdags, helt annan uppfattning.
Vilka två andra har du i toppen?Har druckit denna vid fyra tillfällen, inklusive i onsdags, och tycker den har varit fantastisk alla gånger. Top tre 2008 icke prestige som jag provat.
Pol Roger och Marguet, men det är rätt många kvar som jag inte provat ännu.Vilka två andra har du i toppen?
Absolut! Hur bra som helst även om den såklart fortfarande är ung. Typ 94+ p och gissningsvis bättre än Salon 2008...Drack samma vin i onsdags, helt annan uppfattning.
Har druckit denna vid fyra tillfällen, inklusive i onsdags, och tycker den har varit fantastisk alla gånger. Top tre 2008 icke prestige som jag provat.
För mig är Delamotte och Pol Roger Vintage 2008 topp 5 oavsett pris.Pol Roger och Marguet, men det är rätt många kvar som jag inte provat ännu.