Jag tycker bättre champagne är som bäst när den blir ljummen och bubblorna avtar men jag dekanterar aldrig ändå. Ur ett smakperspektiv är väl dekantering egentligen bäst men det känns lite tråkigt ändå. Vill inte att champagne ska kännas som ett vitt vin.Hej på er !
Man upplever ibland att champagnen utvecklas ett bra tag efter man öppnat den. Innebär det att man borde öppna den nån timma eller två innan man dricker den, eller kanske hälla upp i glas i förväg som vi brukar göra med vissa röda viner ? Och är det olika beroende på champage (ny/gammal eller nv/årgång).
Däremot så ha tålamod när du dricker. Häll upp i glaset och låt luft och värme göra sitt. Att svepa en kall nyöppnad Krug 88 borde vara straffbart. Gör man på detta sätt har man även mer kontroll över vinet. Vinner det inte på värme och luft är det bara att ställa flaskan i kylen igen och dricka snabbare.
Huruvida en champagne blir bättre med luft skulle jag säga i första hand har med kvalitet att göra och ålder i andra hand. Finns NV som utvecklar sig bättre än årgångar och unga viner som utvecklar sig bättre än gamla. Tumregeln är ändå att ett bra vin med lite mognad blir bättre med värme och luft. Är det unga bra viner så händer det oftast inte så mycket utan vinerna har en tendens att fortsatt smaka mest citrus och äpplen.