Jag gillade också 79an! Generisk är inget värdeomdöme utan bara ett konstaterande att viner som är mer än 40 år får en liknande eller allmän/generisk smakprofil. Svårt eller snarare omöjligt att känna markörer för producent, år, stil m.m. på så gamla viner.
Det var ju en på pappret enklare
Alfred Rothchild 79 med i samma flight som fick fick flest förstaröster. Själv tyckte jag den var sämre men jag visste å andra sidan vad jag hade med själv. Hade samma viner provats unga antar jag att resultatet hade varit annorlunda. Kanske helt felaktigt för jag har inte koll på Alfred Rothchild ska erkännas.
Inser att generisk kanske uppfattas som något som skulle vara sämre, framförallt idag med alla limiterade utgåvor, vingårdsviner m.m. Är rätt säker på att "Lenny Kravitz" inte är bättre än generisk Dompa exempelvis...
För info så är Krug Vintage och GC på helflaska nästan alltid billigast i Sverige även om priserna börjar komma ikapp även här.
Snart finns det ingen anledning att gå till SB alls... positiva med det är att man får sina viner levererade hem istället.