Högintressant fråga!
Har fram tills nyligen alltid tänkt att längre tid på jästen är en fördel för utvecklade aromer och mognad, samt att drickfönstret infinner sig snabbare och är smalare. Allt enligt Julles förenkling.
Har druckit GA 96 mot RD 96 oblint två gånger där senaste gången var i år. Har båda gångerna tyckt RD varit den ungdomligare som har framtiden för sig. Upplever också oftast sendeggade flaskor som yngre än tidigt deggade när båda vinerna är från samma år. Var det inte du som hade en Diebolt 76 som var deggad 2000? Har för mig att samtliga gissade 85-96 på den. En gissning som stämmer betydligt bättre med degdatumet än årgången för druvorna. Är helt övertygad om att vi tyckt vinet varit betydligt äldre om det var deggat på 80-talet.
Efter att
@Ekdahl uppmärksammat mig på att tiden på korken
efter degorgering är en viktig (viktigaste?) faktor för mognaden så har jag ändrat uppfattning i frågan. Om vi tar två viner med allt annat lika kommer vinet som legat 3 år på jästen och 7 år på kork efter degorgering vara mer moget än "samma" vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork.
Sedan gör tiden på jästen att vinet får en annan komplexitet eller åtminstone karaktär. Teoretisk föredrar jag därför att dricka ett vin som legat 9 år på jästen och 1 år på kork före ett vin som legat 3 år på jästen och 1 år på kork.
Är det mognadstoner men vill ha fram så kanske inte sendeggade flaskor är det man ska köpa i första hand. Jag är i alla fall inte särskilt intresserad av att betala dubbelt så mycket för sendeggade flaskor längre med min nya insikt.