Så ska även jag fylla på med lite tankar från den väldigt trevliga Grappe-kvällen med
@Jos ,
@Elvis och ytterligare en. Fokus på champagnerna såklart även om jag blev lurad av ett österrikiskt bubbel som var ok och vi även provade ett rödvin i form av Pommard 1970 (?).
Vi provade blint men visste vilka våra egna flaskor var när vi hällde upp. Jag hade med Charles Heidsieck BdM 04 och Savart L'accomplie, två viner som jag dock aldrig hade druckit tidigare.
Det var väldigt hög nivå under kvällen men min favorit var Salon, strax före BdM.
Salon 1999
Honung i doften till en början. Kola. Jag tycker också att det finns en viss rökighet och lite bränt på ett fint nedtonat sätt.
I början: Fyllig, lite tyngd, ålder, koncentrerat men med balans, låg syra och äpple.
Efter en timme: Kolan kommer fram mer i smaken, knäckig, godis och fortfarande tar syran ingen plats. Ju mer tiden går desto fylligare blir det. Väldigt gott och bra!
Jag gissade på Pinot vilket ju var helt fel. Blev väldigt förvånad när det visade sig att det var Salon. Första gången som jag provar Salon och allt jag har läst och hört har varit om den skyhöga syran och hur extremt mycket tid den behöver innan den blir bra. Den här flaskan var inte alls så. Låg syra och väldigt bra att dricka nu!
Stort tack igen,
@Jos , för att du delade med dig av denna flaska och öppnade den med oss!
Charles Heidsieck Blanc de Millénaires 2004
Intensiv och rejäl doft direkt. Hittar ingen mögelost men lite kola och rostat. Jag tycker att den är väldigt härlig!
Smaken är inte så kraftig som doften. Det här är väldigt elegant och finstämt med en viss kolaton även här. Det verkligen smälter i munnen. Vinet växer och mot slutet finns en härlig krämighet. Väldigt bra!
@Elvis var nästan direkt inne på att det här kunde vara Charles Heidsieck och just BdM, snyggt!
Clos Cazals 2002
Lätt i doften till en början med päron. Går sen mot lite rökigt och smörigt. Efter en längre tid är den som allra bäst med rostade toner.
Äpplen, låg syra, fyllig, ok balans. Med tiden dämpar den sig lite och allt gifter sig bättre. Ytterligare ett bra vin men inte riktigt i nivå med de två första flaskorna.
Sir Winston Churchill 2006
Dämpad doft, svårt att hitta något i början. Växer lite och jag upplever den som lite lätt parfymerad. En uns av kaffe kommer fram mot slutet.
Smaken är precis som doften rätt dämpad och anonym i början. Det känns ungt. Visst öppnar det upp sig lite efter ett tag och citrus kommer fram, så även lite fruktighet och syran växer. Precis som i doften ett uns av kaffe och rostat. Flaskan är inte dålig men slät. Behöver nog mycket mer tid.
Jag gissade på 06 och med ett par ledtrådar även på Winston, lite kul att jag kan pricka rätt någon gång med.
Savart L'accomplie (basår 2012, deggad 2014)
Tvål i doften först för att sedan gå mot det parfymerade hållet.
Hög syra, fräsch, frisk, ingen tyngd, gröna äpplen, ett rejält bett i gommen och ungdomlig.
Det här var något helt annat än de andra flaskorna vi drack och det stack således ut väldigt mycket. Helt ok men i sällskapet räckte den inte alls till tycker jag. Öppnade en flaska L'Ouverture i somras som också var deggad 2014 och den tilltalade mig mer.
Belle Epoque 2012
En tydlig blommighet växer fram i den annars rätt lätta och dämpade doften.
Blommorna finns där i smaken med, så även päron. Det är elegant, fräscht och trevligt. Låg syra. Smälter i munnen och en liten sötma. Efter ett tag kommer det hintar av beska i eftersmaken.
Jag gillar det här vinet och tycker att det dricks bra redan nu. Trodde att det var en BdB men så var det ju inte. I jämförelse med t.ex. BdM så saknar det här djup och är enklare, men fortfarande gott.