Senaste nytt
finewines.se

This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!

• Som flera kanske har märkt är sig finewines.se inte sig likt rent utseendemässigt! En uppgradering av forumets mjukvara har genomförts och temat kommer successivt att uppdateras för att bättre matcha vår tidigare färgprofil! Eventuella buggar eller feedback tas tacksamt emot i den här forumtråden!

[Champagne] Idag dricker vi... som vanligt skumpa!

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Källarträff igen. Började med lite föråkare och mitt eget bidrag var en GC efter att @FredrikC klagat på att det är för lite Krug på forumet. Vi började med att diskutera den ibland hårfina skillnaden mellan krutiga och rostade dofter. Eftersom krut oftast är en indikation på hus och ståltank för mig så är det lätt att hamna fel i gissningarna om man misstar krut för rostat.

20201202_220057.jpg

Krug GC (07)

Direkt njutning på flaska! Massa rostade toner av hasselnöt, valnöt och bröd. I slutet lite skogstoner, typ murklor och däremellan något som liknar reducerad oxbuljong med kraftig och nästan söt doft. @buteljen det är det här jag skulle säga är Krugparfymen som nämndes i ett annat inlägg utan att beskrivas. Smaken är inte sämre och här kan man även känna lite äpplen. Fantastiskt vin och skulle jag bara välja ett vin att dricka resten av livet hade jag nog valt GC eller möjligtvis Selosse Rosé.

Gemensamt var att samtliga älskade det här vinet blint. @feskhandlarn gissade rätt efter lite guidning.

Deutz BdB 2010
Fick direkt BdB-känsla både vad gäller doft och smak. Tänkte kåt dö blang. Enda som gjorde mig tveksam var lite päron och piggelintoner. Gissade Roederer BdB 2010 innan jag hamnade rätt. Adekvat vin men lider av att vara ung BdB fortfarande.

GA Rosé 2004
Tillbaks på den kraftiga vägen igen! Mycket doft åt det lite rökiga hållet med choklad och apelsin. Tror jag lurades lite av färgen och flaskägaren här. Var inne på Roederer 08 eller 10 innan jag hamnade rätt med hjälp av lite ledtrådar. Bjöd på samma vin själv för några veckor sedan. Inte samma upplevelse blint men visst är det bra!

Huvudflighten bestod av 6 blinda viner.

Paul Bara 2004
Skrev bara blommigt, rent, hus BdB... Inte många rätt. Ingen favorit, inga direkt fel men rätt trist. Bara fortsätter att leverera såväl högt som lågt.

GA Rosé 2007
Skrev choklad, apelsin, hus, ungt och fat. Med den analysen och med tanke på vad jag tänkte om 04an tidigare så borde jag hamnat rätt. Kom inte ihåg riktigt vad jag hade som förstagissning men tror jag var inne på 08 och något annat hus.

André Jacquart 08
Noterade att vinet gjorde bra ifrån sig i Stockholm och blev nyfiken även om jag hade tänkt vänta några år till med tanke på hur jag upplevde vinet första året. Lite mognad och typiska funkiga odlartoner av filt. Skrev även mocka (inte ko). Jacquart hade det svårt i flighten. Syran har blivit mer integrerad och visst är det drickbart men dricker hellre Jacquarts andra årgångar för tillfället.

Pierre Peters Chetillons 2013
BdB 2012 är allt jag skrivit. Initialt väldigt anonymt men öppnar upp sig med tiden. När 12 var fel gissade jag Chetillons 13. Kommer bli magiskt bra känns det som. Gäller väl å andra sidan alla årgångar av Chetillons om de får ligga.

RD 2002
Nu var det, det här med krut eller rostat. Tänkte först krut och var då inne på Henriot 2002 (andra gissade DP) men efter att fått det falsifierat hittade jag istället rostade nötter och bröd. Underbar om än lite diskret doft. Bra längd och typisk 02-syra. Krug 02 som ny gissning och RD 02 som sista. @Sörplarn s favoritvin och det är lätt att förstå varför. RD 02 fortsätter att leverera på en skyhög nivå.

Moët 2008 magnum

Väldigt kraftiga dofter av kaffe, krut och svamp. Hög syra och lång intensiv smak. DP på steroider och ett kvantumhopp från vanliga NV:n. Gissade först DP 08 innan jag fattade att det var magnum. Inget för finsmakaren och är lite kluven till kraften men visst går det på knock! Tror största problemet är att komma över det faktum att det står Moët på flaskan... Ett vin för @Mattias Schyberg och alla krut/choklad/kaffe-älskare.

Min ranking (gjordes ingen omröstning men gissar att GC hade vunnit överlägset):
  1. GC (07)
  2. RD 02
  3. GA Rosé 04
  4. Moët 2008 mg
  5. GA Rosé 07
  6. Chetillons 13
  7. André Jacquart 08
  8. Deutz 10
  9. Bara 04

FredrikC

Medlem
Källarträff igen. Började med lite föråkare och mitt eget bidrag var en GC efter att @FredrikC klagat på att det är för lite Krug på forumet. Vi började med att diskutera den ibland hårfina skillnaden mellan krutiga och rostade dofter. Eftersom krut oftast är en indikation på hus och ståltank för mig så är det lätt att hamna fel i gissningarna om man misstar krut för rostat.

Visa bifogad bild 21521

Krug GC (07)

Direkt njutning på flaska! Massa rostade toner av hasselnöt, valnöt och bröd. I slutet lite skogstoner, typ murklor och däremellan något som liknar reducerad oxbuljong med kraftig och nästan söt doft. @buteljen det är det här jag skulle säga är Krugparfymen som nämndes i ett annat inlägg utan att beskrivas. Smaken är inte sämre och här kan man även känna lite äpplen. Fantastiskt vin och skulle jag bara välja ett vin att dricka resten av livet hade jag nog valt GC eller möjligtvis Selosse Rosé.

Gemensamt var att samtliga älskade det här vinet blint. @feskhandlarn gissade rätt efter lite guidning.

Deutz BdB 2010
Fick direkt BdB-känsla både vad gäller doft och smak. Tänkte kåt dö blang. Enda som gjorde mig tveksam var lite päron och piggelintoner. Gissade Roederer BdB 2010 innan jag hamnade rätt. Adekvat vin men lider av att vara ung BdB fortfarande.

GA Rosé 2004
Tillbaks på den kraftiga vägen igen! Mycket doft åt det lite rökiga hållet med choklad och apelsin. Tror jag lurades lite av färgen och flaskägaren här. Var inne på Roederer 08 eller 10 innan jag hamnade rätt med hjälp av lite ledtrådar. Bjöd på samma vin själv för några veckor sedan. Inte samma upplevelse blint men visst är det bra!

Huvudflighten bestod av 6 blinda viner.

Paul Bara 2004
Skrev bara blommigt, rent, hus BdB... Inte många rätt. Ingen favorit, inga direkt fel men rätt trist. Bara fortsätter att leverera såväl högt som lågt.

GA Rosé 2007
Skrev choklad, apelsin, hus, ungt och fat. Med den analysen och med tanke på vad jag tänkte om 04an tidigare så borde jag hamnat rätt. Kom inte ihåg riktigt vad jag hade som förstagissning men tror jag var inne på 08 och något annat hus.

André Jacquart 08
Noterade att vinet gjorde bra ifrån sig i Stockholm och blev nyfiken även om jag hade tänkt vänta några år till med tanke på hur jag upplevde vinet första året. Lite mognad och typiska funkiga odlartoner av filt. Skrev även mocka (inte ko). Jacquart hade det svårt i flighten. Syran har blivit mer integrerad och visst är det drickbart men dricker hellre Jacquarts andra årgångar för tillfället.

Pierre Peters Chetillons 2013
BdB 2012 är allt jag skrivit. Initialt väldigt anonymt men öppnar upp sig med tiden. När 12 var fel gissade jag Chetillons 13. Kommer bli magiskt bra känns det som. Gäller väl å andra sidan alla årgångar av Chetillons om de får ligga.

RD 2002
Nu var det, det här med krut eller rostat. Tänkte först krut och var då inne på Henriot 2002 (andra gissade DP) men efter att fått det falsifierat hittade jag istället rostade nötter och bröd. Underbar om än lite diskret doft. Bra längd och typisk 02-syra. Krug 02 som ny gissning och RD 02 som sista. @Sörplarn s favoritvin och det är lätt att förstå varför. RD 02 fortsätter att leverera på en skyhög nivå.

Moët 2008 magnum

Väldigt kraftiga dofter av kaffe, krut och svamp. Hög syra och lång intensiv smak. DP på steroider och ett kvantumhopp från vanliga NV:n. Gissade först DP 08 innan jag fattade att det var magnum. Inget för finsmakaren och är lite kluven till kraften men visst går det på knock! Tror största problemet är att komma över det faktum att det står Moët på flaskan... Ett vin för @Mattias Schyberg och alla krut/choklad/kaffe-älskare.

Min ranking (gjordes ingen omröstning men gissar att GC hade vunnit överlägset):
  1. GC (07)
  2. RD 02
  3. GA Rosé 04
  4. Moët 2008 mg
  5. GA Rosé 07
  6. Chetillons 13
  7. André Jacquart 08
  8. Deutz 10
  9. Bara 04
En 163eme går aldrig av för hackor. Bra att du för upp krug på forumet igen ;)

MarkusJ

Medlem
RD 2002
Tycker alltid det är kul att läsa om dessa provningar! Behöver hitta fler champagne-kompisar. Försöker indoktrinera mina vänner, men går långsamt...
Men, har du (eller någon annan) någon uppfattning om hur RD 2004 som finns på SB står sig mot 2002?

Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Tycker alltid det är kul att läsa om dessa provningar! Behöver hitta fler champagne-kompisar. Försöker indoktrinera mina vänner, men går långsamt...
Men, har du (eller någon annan) någon uppfattning om hur RD 2004 som finns på SB står sig mot 2002?
RD 04 har ingen chans mot 02 i dagsläget. Har i och för sig bara druckit RD 04 en gång för några år sedan:
https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-180#post-143405

Normalt håller jag dock årgången 04 högre än 02. RD 02 utmärker sig också eftersom den var tillgänglig redan vid släpp. Normalt behöver RD mer tid än GA.

Skulle säga att det är ett köp för framtiden. Vill du dricka nu så köp DP 08 eller möjligtvis Krug GC (har ej provat senaste utgåvan) som ligger i samma prisklass.

När det gäller vinprovningar kan jag garantera att du inte är ensam i båten. Mitt tips är att ta saken i egna händer! Styr upp en provning och bjud in via forumet. Själv känner jag majoriteten av alla vinnördar via forumet på ett eller annat sätt.

MarkusJ

Medlem
RD 04 har ingen chans mot 02 i dagsläget. Har i och för sig bara druckit RD 04 en gång för några år sedan:
https://www.finewines.se/threads/ch...-som-vanligt-skumpa.3673/page-180#post-143405

Normalt håller jag dock årgången 04 högre än 02. RD 02 utmärker sig också eftersom den var tillgänglig redan vid släpp. Normalt behöver RD mer tid än GA.

Skulle säga att det är ett köp för framtiden. Vill du dricka nu så köp DP 08 eller möjligtvis Krug GC (har ej provat senaste utgåvan) som ligger i samma prisklass.

När det gäller vinprovningar kan jag garantera att du inte är ensam i båten. Mitt tips är att ta saken i egna händer! Styr upp en provning och bjud in via forumet. Själv känner jag majoriteten av alla vinnördar via forumet på ett eller annat sätt.
Ah, tack för svar! "Viss fatkänsla som fick vissa att gå på odlarespåret och till och med Selosse" lät ju ändå som right up my alley, så kanske får köpa nån flaska och gömma.
Sitter faktiskt precis med en halvflaska Krug i handen som jag köpte i somras (168eme) innan jag hade fått chansen att prova Krug i andra sammanhang, och funderade på vad jag ska göra med den.
Har börjat fundera på vad man ska dricka på nyårsafton och tänkte dra upp en nyåstråd; kul att höra vad folk har för planer. Men då försvinner RD 04 får min lista iaf :)

Thomas

Medlem
DSC_1113.JPG
DSC_1114.JPG

Efter att ha tappat både smak och doftsinne i Covid 19 för någon månad sedan, så var det dags att prova lite Champagne igen nu när allt börjar komma tillbaka. Förra helgen öppnades en ny bekantskap i form av Pertois Lebrun. Precis som förväntat var den ung och vresig. Citron så långt ögat kan nå. Lägg längst in i källaren och glöm bort i minst fem år. Igår öppnade jag en Mailly 08, denna har jag druckit fem gånger tidigare. Så jag vet hur den har smakat, frågan är hur den verkligen smakade? Mycket röda äpplen men med en syra som balanserade upp det hela. Tyckte den var jättebra vid släpp men har gradvis blivit sämre för varje flaska som öppnats. Tror att smak och doftsinne har en bit kvar tills det är som innan, så jag väntar med dyrgriparna ett tag till. Lägger in en brasklapp för att smaklökarna inte är på topp ännu.

Thomas

Medlem
Normalt håller jag dock årgången 04 högre än 02.
Charmen med att smak och doft är olika från person till person. Har själv endast druckit en riktigt bra champagne från 2004 och det var en David Leclapart, L'Apotre. Annars har jag tyckt att årgången varit lite tunn och intetsägande, i jämförelse med 02.Kanske druckit fel champagner?

Last edited:
Trådskapare
Crist(al)ian 77

Crist(al)ian 77

50 Shades of Grape
Administratör
Charmen med att smak och doft är olika från person till person. Har själv endast druckit en riktigt bra champagne från 2004 och det var en David Leclapart, L'Apotre. Annars har jag tyckt att årgången varit lite tunn och intetsägande, i jämförelse med 02.Kanske druckit fel champagner?
Ja.;)

Visst är det till stor del en stilfråga. Fast gillar man Salon 96 ligger det i tangentens riktning att föredra 2002. För mig är 02 generellt hårdare och kantigare i stilen. Upplever vinerna från 02 mindre balanserade och harmoniska än 04. Kanske det du upplever som "tunt och intetsägande". Balans och harmoni i ett vin är en av de mest subjektiva faktorerna så inte konstigt om det dras olika slutsatser.

Kommer bara på två champagner som jag druckit blint där 02 har slagit 04. Nämnda RD och Paul Bara MdF & Vintage. Finns säkert någon till jag missat.

Thomas

Medlem
Ja, helt klart att du druckit fel flaskor!
Flaskvariation på alla 04 kanske? Har väl druckit i princip samma champagner från båda årgångarna, man har ju sina producenter man gillar. Lite som när man plockar ihop en kasse gott och blandat påse pilsner på bolaget. Kan lägga till Bollinger 04 till kategorin riktigt bra champagner.

FredrikC

Medlem

Håller med om rd 04, drack den förra sommaren och det var verkligen inte en champagne för mig. Väldig sträv och inte så mycket smaker.
Ta dompa 08 alla dagar i veckan då krug 168eme som är på bolaget just nu är bra men för stängd för att jämföras med dompa 08. 168an kommer dock bli ruggigt bra med lagring!

FredrikC

Medlem
H
Håller med dig, både rd 04 och krug 04 har varit väldigt tunna och alldeles för lite smaker för mig.

Stefan J

Medlem
Hmmm, lite förbryllad att ni tycker att RD04 skulle vara så svag. Jag har gillat den varje gång jag provat den och uppfattar den inte alls som tunn och smakmässigt begränsad. Har funderat på att köpa några då jag ej har några (sitter på några RD02).

FredrikC

Medlem
V
Hmmm, lite förbryllad att ni tycker att RD04 skulle vara så svag. Jag har gillat den varje gång jag provat den och uppfattar den inte alls som tunn och smakmässigt begränsad. Har funderat på att köpa några då jag ej har några (sitter på några RD02).
Värt att tillägga att jag endast druckit en flaska. Den kan ju absolut vara dåligt lagrad osv men hade bra tryck och bubblor. Men smaken är som baken :)

vintomas

Numera lågaktiv bloggare
Gör sig RD02 eller RD04 sig rättvisa att dricka redan? :confused:
Gnällde på att RD96 borde få vila ett tag till.. :rolleyes:
Var det en original-release RD, d.v.s. deg någon gång 2006 eller 2007 som fortfarande behövde mer tid? :eek: Det finns RD-flaskor, särskilt av större format, med olika degorgeringsår, så det är mer variation i ålder på Bolly RD än Bolly LGA.
Inte ens i en högsyraårgång som 96 ska man väl behöva komma upp till >15 år efter degorgering för att Bolly ska vara njutbar? Bolly RD ska nog inte behöva lagras längre än en Salon av samma årgång.

Bolly själv anser nog att RD är drickfärdig redan när den släpps, men det säger väl alla champagneproducenter om sina prestiegchampagner eftersom de vill sälja dem. ;)

Toppen