Martinski
Medlem
Har du 150-200' över e de bara å köpa dem själv å ha en egen provning ;D
Ja som sagt, behöver vinna på lotteri
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Har du 150-200' över e de bara å köpa dem själv å ha en egen provning ;D
Visa bifogad bild 21151 Visa bifogad bild 21152 Visa bifogad bild 21153 Visa bifogad bild 21154
En fullkomligt galen provning i Lördags.
Hur upplevde du 85:an kontra 86 och 88? Jag var verkligen förundrad över hur mycket yngre och mindre utvecklad 85:an var. 86 och 88 var enligt mig på topp här och nu, medans 85:an kommer ha sin topp om tio år. Mycket möjligt den är bäst av dom alla då.Underbart! Så många årgångar av Krug CdM har jag inte provat men jag har provat 79, 85, 86, 88, 96, 98 och 03. Den bästa champagnen jag har provat är Krug CdM 1985 tätt följd av ”vanliga” Krug Vintage 1988 på magnum. Jag har gett båda 100 poäng på CT och det har inget annat vin fått.
Visa bifogad bild 21151 Visa bifogad bild 21152 Visa bifogad bild 21153 Visa bifogad bild 21154
En fullkomligt galen provning i Lördags.
Henriot Cuvee Des Enchanteleurs 1964 Vinotheque, degorgerad 2014 fick öppna upp tillställningen. Helt sanslöst att dricka en champagne som är över 50 år gammal, men ändå pigg och fräsch och med en tydlig men väl integrerad syra bland all denna frukt. Otroligt bra!!
Huvudattraktionen var 10 stycken årgångar av Krug Clos du Mesnil. Nämligen årgångarna 81,82,83,85,86,88,89,90,92 och 1995.
86:an blev framröstad till kvällens vinnare tätt följt av 88:an och 85:an. Dessa var verkligen helt sanslöst bra. 85:an kändes dock minst 15 år yngre, riktigt ungdomlig jämfört med 88 och 86. Saknade lite mognad tyckte jag. Likadant var det faktiskt med 83:an, väldigt ung och båda dessa kunde lätt lagras 10-15 år till. 82 var den som inte kom upp i nivå med de andra. Kanske en mindre bra lagrad flaska. Den legendariska trippeln i form av årgång 88-90 serverades blint. Mer som ett roligt inslag för att försöka få till ett så objektiv omdöme som möjligt. Tydligt att 88:an är den starkaste årgången av dessa tre.
Efter att ha genomlidit tio årgångar Clos du Mesnil kände vi oss nödgade att inta en aperitif i form av Krugs vanliga årgångs champagne. Valet föll på 1988 och 1996. Dessa gjorde så klart ingen besviken, men kunde inte mäta sig med topp fem för kvällen. Men jäklar vad bra dom var.
En helt oförglömlig kväll var till ända och glädjen att få uppleva detta med sina champagnevänner var påtaglig hos oss alla. Men även vemodet att veta att man antagligen aldrig kommer att få uppleva något liknande igen.
Hur många flaskor kom du upp i innan du gav dig? Jag har 96 och 02 kvar i källaren. Tyckte det var lite tidigt att öppna dom nu.Jag hade själv en plan på att samla ihop till en komplett CdM-vertikal men gav upp det när priserna började skena och jag dessutom har åtminstone fyra andra liknande projekt på gång som binder kapital. Droppen var när Jan Banan nämnde att han hade mer än en komplett vertikal i källaren. Ska försöka komma med på hans provning istället.
Tror faktiskt detta är min enda champagne jag provat av årgång 86. Har med andra ord bara goda erfarenheter av årgången!Extra kul att 86an otippat vann. Dels eftersom det alltid är roligt när de på pappret sämre åren visar sin bästa sida och dels för att jag råkar ha en sådan.
Spartanska smaknoter är mitt mellannamn. Jag var faktiskt så hänförd av hela alltet så jag fick fan inte ner mycket vettigt på papper. Men det som är slående är den sjukt höga standarden på samtliga årgångar. Otroligt välbalanserade, honungssöta med en ofattbar längd i smaken. Try it you like it!!Man saliverar av bilderna enbart så kanske tur att smaknoterna var något spartanska.
Hur många flaskor kom du upp i innan du gav dig? Jag har 96 och 02 kvar i källaren. Tyckte det var lite tidigt att öppna dom nu.
Tror faktiskt detta är min enda champagne jag provat av årgång 86. Har med andra ord bara goda erfarenheter av årgången!
Senast jag hyllade en champagne som du senare provade så blev du innerligt besviken, Salon 96 var det. Hoppas inte mönstret upprepar sig. Denna gång är det fem andra som kan intyga att jag inte är ute och cyklar.
Spartanska smaknoter är mitt mellannamn. Jag var faktiskt så hänförd av hela alltet så jag fick fan inte ner mycket vettigt på papper. Men det som är slående är den sjukt höga standarden på samtliga årgångar. Otroligt välbalanserade, honungssöta med en ofattbar längd i smaken. Try it you like it!!
Kan bara hålla med dig om Vintage 1996, den är grym nu. Kanske CdM 96 skulle varit med, men den får väl vara stjärnan i nästa provning!!02an är nog i tidigaste laget men 96an borde ha kommit in i drickfönstret med tanke på hur bra Vintage är nu.
Håller med om att 13 generellt är väl så bra som 12, framförallt för Chardonnay.Roedererprovning 12 vs 13 med bl.a. @feskhandlarn och @Vingubben. Ingen hade BdB 12 men jag hade en fundering på att slänga in Cristal 12 som ersättare (ung ciutrusdriven) men det avstyrde @Christer J till vissas förtret.
Visa bifogad bild 21236
Har tidigare sagt att 13 är en charmig årgång som inte behöver skämma för sig och är minst så bra som 12 generellt. Hur är det med den saken och vilken årgång har högst syra?
Inga anteckningar gjordes vilket medför att det inte blir lätt att beskriva skillnaderna i efterhand när vinerna ligger så nära varandra stilmässigt.
5,5 deltagare och halvblint för alla. Tror alla tyckte det var högre syra i 13 inklusive undertecknad vilket ledde till att jag felaktigt gissade 12. Gjorde en liknande övning i champagne där resultaten var blandade men efter detta är jag beredd att ge @magnum rätt i frågan, 13 har högre syra. Tror både feskhandlaren och Vingubben hittade BdB:n och hade alla rätt. Tyvärr röstades inte innan avtäckning men tror att Vintage 13 kan ha vunnit.
Sammanfattningsvis kan sägas att missas 12 är det bara att köpa 13 istället! Visserligen är Roederer väldigt jämna i stilen men tror resultaten kan bli liknande för andra producenter med. Jag hoppas på det i alla fall för då slipper man köa och klicka med amatörerna vid släppen.
Innan Covid så kunde det stämma med 3, eller i alla fall, 4 arbetsdagar, de är snabba.Ni som brukar handla från Plus de Bulles, hur lång leveranstid brukar det vara? Det står 3-4 dagar på deras sidan, men det känns lite för snabbt för att vara sant.
Fick en beställning förra veckan, tog 4 arbetsdagar!Ni som brukar handla från Plus de Bulles, hur lång leveranstid brukar det vara? Det står 3-4 dagar på deras sidan, men det känns lite för snabbt för att vara sant.
Ni som brukar handla från Plus de Bulles, hur lång leveranstid brukar det vara? Det står 3-4 dagar på deras sidan, men det känns lite för snabbt för att vara sant.
Har aldrig tagit längre än 4 för migNi som brukar handla från Plus de Bulles, hur lång leveranstid brukar det vara? Det står 3-4 dagar på deras sidan, men det känns lite för snabbt för att vara sant.