Visa bifogad bild 6276
Dom Perignon 2006
Gick inte hem hos övriga deltagare, men jag tyckte den här var riktigt läcker! Karaktärsfull doft med mycket krut, citrus, äpplen, rostat kaffe, lite gummi och en lätt touch av gul sparris. Torr och fin smak men med rund syra och kropp. Betydligt mer tillgängligt nu än vad jag hade förväntat mig. 94P
Bollinger Grand Anne 2005
Som vanligt en väldigt stabil skumpa, även om priset har stuckit iväg en aning de senaste åren. Fatjäsningen märks tydligt i näsan med lite mer oxidativa toner, mosiga gula äpplen, kardemumma, nougat och mandelbiskvier. Lite mer skärpt syra än i Dompan och även lite mer kropp. Härlig Champagne! 93P
Legras St. Vincent 2000
Hade ganska höga förväntningar på denna, och tyvärr levererade den inte riktigt på samma sätt som senast jag provade den. Ljuvlig doft med ganska mycket mognadstoner. Sirap, honung, svamp, skog och lite brynt smör. Saknade krutigheten som jag tyckte var så tydlig förra gången. Åldern har dock satt sina spår i smaken, där det saknas lite intensitet och tryck jämfört med övriga i flighten. Men fortfarande en riktigt trevlig Champagne, och bra för 750kr. 91P
Taittinger Comtes de Champagne 2006
Lite mer återhållen i doften än övriga, men med bra komplexitet och djup. Aningens krut, kaffe, choklad, äpplen, lite honungsmelon och jäst. Frisk, fokuserad syra, och ett torrt avslut (Sockerdricka my ass!). Hade lite låga förväntningar, men det här är riktigt bra! Kändes som den absolut yngsta i gänget och lär klara många år i källaren. 93P
Henri Giraud Fût de Chéne MV07
Magiskt! Det här är dock ingen Champagne för den fatfobiske. Stor, generös doft med massor av kantstötta äpplen, tropisk frukt, smör, nötter och lite lim. Bra syra och ganska generös fruktighet i munnen. Skyhög intensitet och fyllig kropp. Vann kvällens omröstning ganska överlägset. En fantastisk Champagne. 96P.