Lunchprovning anordnad av
@kimnyblom.
Först fick vi Henriot 08 som även lyftes in i bubbelflajten.
Henriot 2008
Lite skönt rostad med hasselnötter och äpplen. Ung citrusdriven smak men bra start. Jag tänkte det var en bättre insteg, typ Heidsieck NV innan Mattias föreslog Henriot.
Gosset Celebris 1995
Utan tvekan flajtens mognaste vin med honung och aprikos. Bra syra och längd som sitter kvar. På minussidan är att frukten är borta och syran är i förrummet. Var rätt säker på att det var en enklare 96a från ett hus. Gissade Veuve 96.
Bollinger RD 2002
Nu snackar vi vin! Blommig, ek, nöt och lite akacia med persika och vingummin i bakgrunden. Någon tyckte banan och gissade Selosse. Grym balans med lager av eftersmak i form av nöt och trä. Magiskt bra och bästa 02an jag provat vilket jag visserligen tyckt tidigare med.
Krug 2003
Samma stil som Henriot men mer av allt och mer utvecklad. Krut, terpentin, skog och kaffe. Väldigt lättdrucket och charmigt. Publikfriare av rang. Jag tänkte Dompa pga krutet och gissade 2012, andra gissningar var DP 2010. Kul och få 03an blint som jag och flera andra sågat tidigare. Var helt övertygad om att det var en ståltankad prestige...
Noterar att jag skrev så här för 8 år sedan:
Visa bifogad bild 4569
2003
De flesta tyckte den luktade oangenämnt från början men själv försökte jag ge den en chans. Lite ingefära och tropisk frukt med lite syntetiska röda remmar. Övriga kände mentol. Smaken var varmfruktig och metallisk och till sist var vi överens om att den var klart sämst av Krugen och även inklusive bonus för mig och därmed inte värd att köpa. Krug skulle hoppat denna årgången!
Ingen långliggare men den har verkligen vuxit till sig och var till slut rätt Kruglik med facit i hand.
Min ranking:
- RD 2002
- Celebris 95
- Krug 2003
- Henriot 2008
Total ranking med invertread poäng (antal förstaröster):
- Krug 2003 - 11 p (2)
- RD 2002 - 13 p (3)
- Celebris 1995 - 15 p (1)
- Henriot 2008 - 21 p
Henrioten var bra men fick det svårt när den ställdes mot andra drakar som dessutom hade mognad.