Mina noter och omröstning från samma provning.
DP P2 2003
Instämmer, liknade svavelsoppa. Bakom fanns dock trevliga toner av choklad och nötter samt lite oxidativa drag på ett bra sätt a la Krug. I munnen kändes det att det var en svag årgång. Rätt kort och platt smak även om det var lite sköna brända karamelltoner. Blandningen av reduktivt och oxidativt förknippar jag med Krug, Heidsieck och mogen Comtes men fanns inte på kartan att det här var Krug så gissade Heidsieck BdM 2006 med Comtes 06 som reserv.
Vattendelare...
I efterhand drar jag mig till minnes att jag druckit Moët Vintage som legat rätt nära i stilen, bortsett från det oxidativa, men aldrig DP.
GA 2012
Wow! Helt i min smak. Tydliga röda äpplen och äppelmos/skrutt och skönt ekblommig. Klart högre syra och längre smak än första vinet. Ungt men bra. Var rätt säker på att det här var ett toppvin från Egly. Årgång eller VV. Uteslöt inte helt Selosse BdN heller fast det här var inte så kraftfullt. Bollinger hade jag inte i tankarna men gör ju inget. GA är ju helt plötsligt halva priset mot Egly och Selosse.
Roses de Jeanne Les Ursules 2013
Går åt grillad citron och surgodishållet med vissa utvecklade toner på doften som får mig och tänka reservvin med tanke på att hur ungt och friskt vinet var i smaken. En not säger Cristal i marginalen. Krämigt avslut och väldigt elegant vin. Tål många år till. Var rätt säker på att det var ett vin vilket stämde men inte den flaskan jag trodde.
Cristal 2012
Rena äpplen och lite ciderkänsla på ett bra sätt. Lång och intensiv smak med ett uns skalbeska. Ungt, välgjort och bra vin. Innan vi druckit alla viner tänkte jag att det här kunde vara Les Ursules... Betydligt roligare nu än när jag drack det vid släpp blint.
Min ranking:
- GA 2012
- Cristal 2012
- Les Ursules 2013
- DP P2 2003
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster):
- Les Ursules 2013 - 14 p (3)
- GA 2012 - 17 p (2)
- Cristal 2012 - 18 p
- DP P2 2003 - 21 p (2)
Damien Hugot M18
Ahh! Ytterligare en klart ekad blommig historia, gissar solera... Klar tvåa för mig i flajten. Vilken överraskning med tanke på årgång, druva och pris!
DP 95
Får hålla i mig i bordet, helsikes vilken upplevelse direkt från start!!! Mogen på ett perfekt sätt med honung, marmelad mm. känner även lite mynta i bakgrunden. Perfekt balans och ligger kvar länge i munnen. Solklar 90-talare och balansen talade för en 95a. Gissade på BdB med tanke på honungen. Hoppas jag får dricka ett bättre vin i år men inte säkert...
Louis Dousset Assemblage (bas 11 deg 18)
Rotfrukt, heltäckningsmatta och tvål. 100 % odlare med häst är min första tanke. Hade gissat Leclapart eller Marguet om jag inte hade haft med mig två odlare själv. Tyckte det här vinet var roligast på plats i höstas och det kan jag förstå. Klart utmärkande men minns det inte alls som så hästodlaraktigt men det var å andra sidan andra referensviner då.
Kul vin men inte för alla. Något för Blekinge-/Lund-/Malmömaffian att prova.
Vinet har några gram socker så inte 0.
Billecart Elisabeth 2008
Drar åt briogodishållet med bär och söt mandarin. Alldeles för ungt och friskt för att kunna hävda sig idag. Ordentligt med syra och var i en klart polerad husstil. Kändes väldigt torrt så jag gissade Roederer Nature Rosé 2015. Andra gången jag får blint och samma upplevelse, bra men på tok för tidigt. Tror nog 09orna som släppts kan vara i bättre fas.
Min ranking:
- DP 95
- Hugot M18
- Louis Dosset Assemblage
- Billecart Elisabeth 2008
Total ranking med inverterad poäng (antal första röster):
- DP 95 - 10 p (5)
- Hugot M18 - 14 p (2)
- Billecart Elisabeth 2008- 21 p
- Louis Dosset Assemblage 25 p
Även om det blir vissa metodologiska problem att jämföra flajterna rakt av så får DP 95 utses till solklar vinnare. Forumfavoriten Hugot fortsätter att leverera och nya vinet M18 får ses som den största överraskningen. Kvällens näst billigaste skumpa kunde mäta sig med de stora drakarna utan problem.