Ocker är bara förnamnet i så fall...Utgår ifrån att det är ockerpriser med tanke på prissättningen på 08an. För info så skickar Sugot direkt till Sverige. 30 € kostar VVn på plats.
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Ocker är bara förnamnet i så fall...Utgår ifrån att det är ockerpriser med tanke på prissättningen på 08an. För info så skickar Sugot direkt till Sverige. 30 € kostar VVn på plats.
Jag instämmer med Mexikanaren.Blev att öppna en flaska bara för att prova om det gemensamma inköpet var något att hänga i granen.
Paul Déthune Rosé, deggad 2021
I näsan så är den väldigt fylligt rödbärig, tänk jordgubbssylt men ändå lättare, mer eteriskt.
Väldigt livlig mousse till att börja med men lugnade snabbt ned sig till väldigt finpärlig och riktigt angenäm.
I början så var det lite surt i munnen, likt lätt gröna jordgubbar och en lätt touch av krusbär för att sedan gå över mot en mer fyllig smak av jordgubbar och en lätt touch av körsbär och något lite surare likt inte riktigt mogna röda vinbär som ligger kvar någon minut efter.
Väldigt enkel i mitt tycke i detta läge och behöver ligga till sig och "gotta ner sig lite" då jag personligen hade önskat lite mer kött på benen.
Bra syra för att möta upp med så håller nog ett bra antal år i källaren.
Känns alldeles för tidigt att poppa en flaska just nu så behöver definitivt luftas lite om ni begår samma misstag som mig och poppar en flaska alldeles för tidigt.
89-90 poäng för mig just nu med möjlighet upp till 92
Väldigt vacker färg på champagnen dock så mycket estetiskt tilltalande
Blir nog ett återköp om möjlighet ges @Sonderlese
Visa bifogad bild 30457
Visa bifogad bild 30458
Vilken dunderprovning. Kul att Bisseuil kom så bra till trots mest chardonnay, jag har haft låga förväntningar men ser fram emot att testa den!Visa bifogad bild 30516
4 x Egly-Ouriet
Upplägget var provning utan mat och sedan med mat. Med tanke på vinerna (och vädret) serverades en höstig ångad torskrygg med mustig svampbuljong, långbakad morot, babyvitkål, blomkål och broccoli. På toppen svart tryffel.
Les Prémices
1/3 var av CH/PN/M, 12,5%, 1g/l, 2018-bas, ståltank, 36 månader på jästen, deg. juli 2022. ”Instegsvinet”. Lätt rosaskimrande gyllen färg. Rätt rund och mild smak, lite som äppelmust. Kort avslut.
1er Cru Les Vignes de Vrigny
100% meunier, 12,5%, 2g/l, 2018-bas, ståltank, 36 månader på jästen, deg. juli 2022. Mer komplex än Les Prémices med röd äpplen, toast och allt det där vanliga - en doft av fetma/vax. Svår att särskilja från en blanc de noirs. Gillade den verkligen.
1er Cru Brut Les Vignes de Bisseuil
80/10/10 CH /PN/M, 12,5%, 2g/l, 2016-bas, ekfat, 48 månader på jästen, deg. juli 2021. Nu känns det som mer klassisk blanc de blancs med högra syra, grönare äpplen och lite krita. En aningens oxidation. Smaken hänger kvar länge. Supertrevlig och kvällens tvåa.
Grand Cru VP (Vieillissement Prolongé)
70/30 PN/CH, 12,5%, 3g/l, 2014-bas, ekfat, 84 månader på jästen, deg. juli 2022. Nu snackar vi, ännu mer komplex än kompisarna. Mediumsyra, fin touch av jäst, toast, röda äpplen och nektariner, mineraler, fint oxiderad. Kvällens bästa vin.
Sedan kom maten in och ordningen kastades om. Nu var alla överens om att Les Vignes de Bisseuil var klar vinnare. VP fungerade men låg ett stag bakom. Les Vignes de Vrigny kändes nu väldigt skarp och nästan lite besk, inte alls kompatibel med tallriken. Det var här Les Prémices fick epitet ”äppelmust”.
Summa summarum blev VP kvällens vin, tätt följd av Bisseuil.
Saknad den vanliga GC och Blanc de Noirs Vieilles Vignes i flighten, men man kan inte få allt.Vilken dunderprovning. Kul att Bisseuil kom så bra till trots mest chardonnay, jag har haft låga förväntningar men ser fram emot att testa den!
Rejäl sågning ..Visa bifogad bild 30548
André Clouet, Dream Vintage 2008
Bra syra, men saknar kropp för att balansera. Har en skalbeska som jag inte kommer överens med. Äpplig och lätt oxiderad. Inget som avslöjar att det är en BdB. Fick inte speciellt mycket luft men har svårt att se hur det skulle kunna hjälpa till. 83p
Frugan och jag hade lite att fira så kanske blev lite extra besviken när den levererade så långt under mina förväntningar. En Charles Heidsieck eller Roederer NV med ett par år i källaren hade dock spöat denna med hästlängder.Rejäl sågning ..
Eller, varför inte en Cava? Vouvray? 🫣Frugan och jag hade lite att fira så kanske blev lite extra besviken när den levererade så långt under mina förväntningar. En Charles Heidsieck eller Roederer NV med ett par år i källaren hade dock spöat denna med hästlängder.
Nja, så illa var den inteEller, varför inte en Cava? Vouvray? 🫣
Som boende i Östergötland vill man ju gärna va med nästa gång!Finewines Östergötlands avdelning hade provning idag.
Jag blev inspirerad utav @Crist(al)ian 77
Ja tog med Damien Hugot M18
Jätte kul att den även kom ut som vinnare ur skumpa flighten även hos oss, dessutom som billigaste och bästa skumpan i väldigt hårt motstånd
Finewines Östergötlands avdelning hade provning idag.
Jag blev inspirerad utav @Crist(al)ian 77
Ja tog med Damien Hugot M18
Jätte kul att den även kom ut som vinnare ur skumpa flighten även hos oss, dessutom som billigaste och bästa skumpan i väldigt hårt motstånd
Den var bl. a. från Fanwine:Var finns denna champagnen att uppbringa?
Fast den går ju tyvärr inte att köpaDen var bl. a. från Fanwine:
Fanwine - collaborative wine shopping
Discover Fanwine, a unique online wine shop serving Sweden and Denmark. Crowdsource and purchase exquisite wines directly from producers, guided by the preferences of our wine-loving community. Join us and become a Fan to shape our selection and enjoy exclusive vintages tailored to your tastefanwine.se
Nej, men den GICK att köpa i somras.Fast den går ju tyvärr inte att köpa