Nu blir det till att svära i kyrkan...
Det blev ett par flaskor bubbel igår förstås, båda serverade blinda från
@Daniel B!
Glas 1:
Härligt stickig fräschör direkt på näsan, med väldigt fin frukt (viss kartighet i äpplena) med aromer av vit persika, vita äpplen, vita blommor och bröd. Tanken drog åt PN/PM-dominerat vin... På tungan blev det dock Chardonnay-känsla med mer av de friska, lätt omogna äpplena, vit persika, citronskal, vita blommor, brioche, riktigt ljust kaffe.
Hög och fräsch syra, uppenbart svalt klimat med knappt mogna druvor. Drack ju en 2008 Pol Roger härom dagen och den här drog åt samma håll, fast utan det där mineralsteniga stråket som jag uppskattar i bättre bubbel! Så gissningen föll på ännu en 2008 fast inte riktigt i klass med PR.
Facit:
NV Nyetimber Brut! Löjligt bra faktiskt och spöar lätt en hel del champagne!
Glas 2:
Stora bubblor i glaset, till och med skum på ytan som inte riktigt lägger sig. Öppen, tillgänglig doft med mogna äpplen, mogen citron, persika och en dos toast, men inte så där väldigt mycket mer... I munnen är det skummigt och storbubbligt, inte alls i samma stil som Nyetimber. Mer av den mogna frukten, mer rostat bröd, med en lång ton av citron ("lemony") i eftersmaken.
Hög syra, aningen endimensionellt i mitt tycke; det var svårt att säga något som stack ut och satte det på kartan. Lite för öppen och "flabbig" frukt så stick i stäv med övriga så gissade jag på utanför Champagne.
Facit:
2008 Damien Hugot BdB Brut. Skam. Det vin som är så hypat här på forumet och det står inte ens pall mot en icke-champagne. Kan möjligen ha varit en dålig flaska, kan vara mitt smaksinne som inte är på topp, men jag lägger alla röster på Nyetimber i den här duellen.