Kommit efter i skrivandet så här kommer en snabbrapport på bubbelfronten.
Blindprovning med tema kaffe och karamell. Presidence 02 dracks halvblint.
Heidsieck NV (bas 15, deg 19)
Doftar grape och syntetgodis och smakar citron. Ingen höjdare är det här ens champagne? Gissar Franciacorta. Blekaste Heidsieck i mannaminne och hoppas det var slumpen och inte en trend.
Billecart NF 2000
Mitt vin. Doft av honung, hasselnöt och rostat kaffe på slutet. Perfekt mognad och balans. Nästintill ett fulländat vin och är i perfekt drickfas.
R&L Legras Presidence 2002
Rostat och krut med mycket choklad och kaffe. Precis som jag minns den och underbar näsa. I munnen är den rätt kort vilket drar ner betyget och var även det som gjorde att jag var säker på att det var Presidence 02.
Krug GC 163e (bas 07)
Rostat, äpplig och örtig med bra syra. Hittade inte alls rätt här även om Krug brukar vara en av de lättare att pricka blint. Gissade hus 06. Tredje bäst för mig och misstänker att mittenvinerna dominerade och släckte ut Krugparfymen.
Min ranking:
- Billecart NF 00
- Presidence 02
- Krug GC
- Heidsieck
Totalt (antal förstaröster):
- Presidence (3)
- Billecart (2)
- Krug GC
- Heidsieck
Efter att ha läst
@Trydebull s recension av Esprit 02 blev jag nyfiken på att prova en yngre men på pappret tillgängligare Esprit. Valet föll på
Pierre Peters Esprit 2009. Året 2009 har jag lite blandade erfarenheter av. Visst är den fortfarande ung men lite mognadstoner i form av mandel har börjat framträda och det är inte bara citrus och syra. Trevlig men ingen brådska att öppna nästa direkt. Bättre än 2002 i dagsläget? Ingen aning men håller inte det för osannolikt.
Själv fick jag en
Drappier Sendrée 2006 blint. Mer klassisk champagne med röda äpplen och bröd. Gissade PN och 04 eller 06. Öppnade bra men tvärdog med luft och blev rätt platt och trist. Skyller på årgången...
Mera vin. Champagne für alle. Hade en nyfiken kompis som jag serverade
André Jacquart Vertus (bas 15) och
Kartongen Sainte Anne NV (bas 16) för att visa på olika stilar. Jacquart solklar vinnare. Hann även med en
Henri Billiot Julie (2006) för att visa på mogen champagne. Även den uppskattades.
Har också hunnit med en sittning i vinkällaren där
Palmer 00 på magnum blev kvällens solklara vinnare. Har aldrig förstått varför alla springer och jagar Palmer på bolaget men får nog revidera uppfattning. Andra gången jag verkligen gillat Palmer. Första gången var en magnum 96 förra året. Härligt rostade och lite krutiga toner. Gissade Henriot 96 eller 98 innan jag insåg att den påminde om 96an jag drack förra året. Köp och lagra alltså, vilket tyvärr nästan gäller all champagne...
Övriga viner var;
Orpale 02, bra men fortfarande ung med syran utanpå som är typiskt för 02,
Jacuesson 02, jaha inget roligt alls så gissade just Jacuesson 02 (fick den rätt nyligen innan med och då var den flaskan än av de bästa Jacuesson jag druckit vad nu det innebär...),
Bollinger GA 07, rätt lätt i stilen som jag upptäckt att ung Bollinger ofta är eller åtminstone nu för tiden. Gissade först hus och chardonnaydriven innan
@Ekdahl nämnde ek och 07.
Till sist för att inviga våren blev det lite bubbel med
@Sörplarn.
Selosse Rosé (deg 16)
Ja vad säger man, klassiska äppelskrutt med blommor och ekad stil som vanligt. Inga skumbananer den här gången men kan bero på åldern eftersom jag oftast noterar det i unga ekade odlare. Flaskan går ner fort i solen och för andra gången erfar jag att Selosse Rosé kan misstas för en vit Selosse blint.
Cedric Bouchard Val Vilaine (2016)
Får det tufft utomhus mot Selosse och borde väl ha öppnats först men vårkänslorna krävde denna ordningen. Rätt lätt för att vara PN men fin koncentration och syra. Doften är lite udda och drar lite åt tvål utöver äpplen. En av få producenter som kommer undan med 0 dosage i min bok. Bör lagras.
Sedan blev det Nebbiolobubbel men tyvärr inte blint. Sötfruktig doft som inte påminde om champagne men ändå det bästa med vinet. Förvånansvärt ljus i färgen och smaken var lika blek. Noll dosage även här och det är möjligt att den kan utveckla lite mognadstoner med tiden. Efter det ytterligare mer nebbiolo fast på magnum!