Jos
Medlem
Vet ej, återkommer när hemma igen!När var din deggad?
This is a sample guest message. Register a free account today to become a member! Once signed in, you'll be able to participate on this site by adding your own topics and posts, as well as connect with other members through your own private inbox!
Vet ej, återkommer när hemma igen!När var din deggad?
Drack den första gången på plats i cramant med Antoine i oktober 2019 och sedan en gång till på Stockholm food and wine i november en fantastisk champagne som fortfarande är ung och kommer att bli något storartad om 5-10 är glad att jag har 7 flaskor i vinkällaren .Pertois-Lebrun Derriere Le Mont Aigu Blanc de Blancs Grand Cru ’Chouilly’ 2012
Initialt ganska blyg doft samt smak, tvärtemot Bonnaires cramant 2012 som var mer brödig och rättfram från start.
... men Pertois-Lebrun gör fantastisk BdB! Med lite högre temperatur i glaset växer vinet och från sitt slumrande tillstånd vaknar det och levererar hintar av tropiska toner. Det här vinet är ungt men har en len struktur samt balanserat avslut. Doft och smak domineras av diverse citrusfrukter som allteftersom går från citron -> inlagd citron -> pomelo (?) -> grillad citron.
Känner något stenigt (typ som att slicka på en sten i Kroatien (fråga mig inte om det...).
Gott nu men låter resterande flaskor ligga några år!
Visa bifogad bild 20326
Mars 2019När var din deggad?
Sitter på tåget ner mot Malmö och reflekterar över min första upplevelse med Jacques Selosse Initial deggad 9 november 2017 som jag hade igår.
Till en början ganska blyg på grund av den låga temperaturen men allteftersom gradantalet steg och vinet fick luft så blommade vinet ut.
Massvis med smör, kolasås (?), honungstoner och äpple (sötsyrliga granny Smith?). Känner jag lite krut också?!
Eken är len och syran är skyhög. Brödigheten är närvarande utan att vara ”för mycket”. Vinet är i mitt tycke extremt balanserat och helt i min smak. Wow. Vilket vin!
Visa bifogad bild 20379
Första Selosse initial! Blev lite otydligtFörsta deg 2017 eller första Selosse Initial ?
Grattis till en bra första upplevelse, och välkommen till den ekonomiskt icke försvarbara Selosse-världenFörsta Selosse initial! Blev lite otydligt
Haha tack!Grattis till en bra första upplevelse, och välkommen till den ekonomiskt icke försvarbara Selosse-världen
Har aldrig känt krut i Selosse men någon gång kaffe i äldre flaskor.Sitter på tåget ner mot Malmö och reflekterar över min första upplevelse med Jacques Selosse Initial deggad 9 november 2017 som jag hade igår.
Till en början ganska blyg på grund av den låga temperaturen men allteftersom gradantalet steg och vinet fick luft så blommade vinet ut.
Massvis med smör, kolasås (?), honungstoner och äpple (sötsyrliga granny Smith?). Känner jag lite krut också?!
Eken är len och syran är skyhög. Brödigheten är närvarande utan att vara ”för mycket”. Vinet är i mitt tycke extremt balanserat och helt i min smak. Wow. Vilket vin!
Visa bifogad bild 20379
Värre. Jag travesterar Strindberg och hävdar att Selosse (fortfarande) ÄR ekonomiskt försvarbart.Grattis till en bra första upplevelse, och välkommen till den ekonomiskt icke försvarbara Selosse-världen
Grattis till en bra första upplevelse, och välkommen till den ekonomiskt icke försvarbara Selosse-världen
Värre. Jag travesterar Strindberg och hävdar att Selosse (fortfarande) ÄR ekonomiskt försvarbart.
Trodde @Kostjan hade patent på Krug-index konceptet?!?I min värld har Selosse fortfarande ett positivt värde på KPK-index (Krug-per-krona), så det är bara att köpa.
Bonnaire Cramant Vintage 2012
Var tvungen att öppna en flaska för att se om det blir en låda till.... enough said.
Visa bifogad bild 20310
Blev nyfiken efter så olika bud på den. Hamnar någonstans mitt emellan. Trevlig budgetskumpa som känns relativt tillgänglig. Bra att bjuda på när mindre intresserade är på besök.Verkar vara bara jag som inte är så imponerad. Helt ok men inget wow alls. Tyckte det var bra för pengarna först men druckit över några dagar nu och köper definitivt inte fler i alla fall.
Drack Henriot 08 i fredags och ångrar att jag inte köpte fler flaskor. Jag kände ingen citrus alls vilket var spännande. Len, somrig och mycket apelsin. Väldigt prisvärd.
Lika samma! Visst alldeles för ung, men definitivt inget wow, mer ett ok.Verkar vara bara jag som inte är så imponerad. Helt ok men inget wow alls. Tyckte det var bra för pengarna först men druckit över några dagar nu och köper definitivt inte fler i alla fall.
Tack får bli ett gäng!henriot 2008 finns fortfarande i BS för 609kr flaskan